zondag 17 februari 2013

Eighty Eight!!!

Vanmiddag toch nog even de stoute schoenen aangetrokken.
Ik heb een weekje vakantie en die is voor een deel bestemd is om nog wat snoekjes en kleine rakkertjes in de pan te krijgen.
Er werd gekozen voor een stukje water in de buurt, maar doordat daar nog het ijs nog niet in zijn geheel verdwenen was moest er naar iets anders gezocht worden. De andere stek moet natuurlijk ook wel een beetje in de buurt zijn, en die was dan ook al snel gevonden! Het begin was eigenlijk slecht; na verschillende worpen op een stuk waar ik vorige week nog een rakkertje had gevangen van 66 cm bleef ik nu achter met lege handen, maar ik weet zeker dat er meer in zit op deze stek. De andere snoeken die ik daar in de buurt had gevangen, hadden nogal wat bijtplekken, dus er moet iets van groter formaat zitten! Dus maar even naar de andere zijde van de weg, maar ook daar stond ik weer met lege handen en zonder de lucht van snoek.
Daarna deed ik wat worpen in een soort kom (tussensluis), alleen had ik vandaag weer eens de pech dat de reel problemen had, zodat ik af en toe niet goed kon binnen draaien. Na wat gedraai aan de knop van de slip werd het werpen al iets makkelijker. Dus maar werpen in de tussensluis. Na een worp of drie ging het mis; ik vis nogal op gevoel zodat je elk tikje op de hengel voelt en ook werpen doe ik nogal op gevoel en ik heb de hengel daarom altijd een beetje losjes in de hand.
Bij worp vier ging het mis, bij deze worp slaat de spoel vast, en ik zie tijdens deze worp de hengel opeens voorbij komen. Hij kukelt over de reling van de sluis en duikt naar beneden het water in, maar blijft gelukkig rechtstandig met de top in het water tegen het betonnen deel van de sluis staan. Na enig klim- en waadwerk door en langs het water kon ik hem gelukkig weer pakken en verder vissen. Eindelijk, na een goed half uur, krijg ik de eerste aanbeet maar die lost. Daarna is het 45 minuten helemaal niets meer en ik keer terug naar vlak bij het begin en besluit hier dan maar weer wat worpen te doen. Er zijn altijd weer van die uitsteeksels in het water die mijn interresse opwekken. En ja hoor; bij worp 3 duikt er een mooi rakkertje op de Buster, maar hij lost. Er gaan nog drie worpen overheen en de rakker duikt weer vol op de Buster en blijft dit keer hangen en de eerste van de middag kan in de pan; 70 cm rond!
 Dan kom ik op het stuk waar ik vorige week een snoek van 72 cm haakte. Even kijken of die weer zin in een Bustertje heeft. Na enkele worpen duikt deze ook over de Buster, haakt hem iets en laat weer los. Nog een worp. Hij duikt er weer op, maar na flink kopschudden lost hij weer en gaat er vandoor en laat zich niet meer zien. Er moet meer zitten op dit stuk, ik voel het aan mijn water, en ik moet ook gelijk even plassen (territorium afbakenen).
Dit is mijn stek en laat geen andere visser hier komen! Dan doe ik een paar worpen onder een brug. Theoretisch moet er altijd wat zitten, maar als ik onder bruggen gooi meestal niet en zo is het ook bij dit bruggetje.
Maar gelijk er naast is nog een brug, dus daar doe ik ook maar een paar worpen, en zoals ik al zei, ik voel aan mijn water dat er iets moet zitten. Na worp 4 is het raak. Wild vechtend komt er een mooie dikke rakker van 88 cm op de kant. Ook dit gaat met moeite, want de kant is nogal steil, en ik heb twee toeschouwers erbij gekregen. Nu ken ik een klein beetje Pools (Stupack, Stupack) dit is Pools voor snoek!
Ik zit al in gedachten: ze gaan vragen of ze hem mee mogen nemen. Nadat ik de snoek goed en wel onthaakt heb willen ze de snoek met mij erbij op de foto. Ik vraag ze gelijk of ze even een foto met mijn eigen mobiel willen maken, dan hoef ik de camera niet op te stellen.
Ik loop nu wel een risico, want voor hetzelfde geld gaan ze er met de mobiel vandoor, maar het scheelt dat ik ver kan werpen met een Buster! ik word netjes met snoek en al gefotografeerd en ga daarna even meten.
De jongens helpen erbij en roepen uit: EIGHTY EIGHT!! Dit betekent in het Engels 88 cm "'NICE, VERY NICE STUPAC"!!
 
DE jongens kijken naar het terugzetten van de snoek en wijzen nog even welke richting hij op zwemt en gaan er weer vandoor!! Nu maar hopen dat deze snoek er over enkele maanden nog zit, dit is toeristen wel erg wegwijs maken in (STUPAC) snoekland.
Ik pak nog een paar andere stukjes mee, maar helaas komt er verder geen snoek meer in de pan voor mij vandaag, maar al met al een lekker paar uurtjes gevist!


Op naar een volgend avontuur!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...