zaterdag 3 mei 2014

Nu wel!


Ja vandaag wel.
Koningsdag ik ben blij dat ik hier weing van heb meegekregen.
Dat konings gezinde gedoe.
Als Je roets in Friesland liggen hoor je niet koningsgezind te zijn.
Holland hoorde bij Friesland, en niet anders om. En we hadden een andere koning dat is wel heel lang geleden maar toch is het zo, lange Pier zo was zijn naam.
Vandaar dat ik koningsdag ontwijk.
Je kunt deze tijd toch wel beter in delen.
Lekker vissen zou ik zeggen.
Het water op met de belly boat.
Dropshotten op baars, zoals ik al eerder had gepland. En eindelijk zou dit dropshotten vanuit de belly boat gebeuren.
Het is de bedoeling de belly boat wat vaker te gaan gebruiken op mijn vis avonturen.
En vandaag dus met de dropshot hengel beaasd met dikke pier.
Alles nieuw voor mij zeker pier als dropshot aas.
Als je er voldoende over leest op het internet zijn de meningen behoorlijk verdeeld.
De één zweert erbij de ander niet.
Kijk je naar de profies die geven de pier toch wel goede kans.
En nu in het onzinnige gesloten roofvis seizoen is dit een mooie kans om een baars te vangen.
We gaan een poging doen, dit op een water waar ik er zeker van ben dat er leuke baarzen zitten.
En dan in de vorm van 40+.
Maar al vang ik er één of meer van kleiner formaat is het ook goed.

Na een korte rit spullen de auto uit, en de belly boat op pompen.
Goed en wel klaar om te water te gaan komt er nog een karper visser aan.
Oh geweldig die belly boat, en leuk om te zien.
Dus eerst nog even een praatje, hij zit op de andere plas te vissen aan de overkant van de weg.
Drie tenten hebben ze opgezet en zitten er al een tijdje.
Zelfs een rubberboot met electro motor hebben in het water liggen om de lijnen uit te varen.
Je moet het maar allemaal over hebben voor een karper.
Hij wilde mij toch nog wel even vertellen dat er op de andere plas, de plas waar ik het water op wil dat daar ook nog twee hengels liggen uitgestald.
Ik neem hier notie van ik zal er rekening mee houden.
Ook hier hebben we gelukkig weer eens te maken met een vriendelijke karper visser.
Na het te water gaan met de belly boat is het weer even wennen, en zeker met een dropshot hengel.
Dit alles is vissen met wat meer gevoel.
En zeker een hengel beaasd met pier is weer eens wat anders en lang geleden.
De laatste keer dat ik met pier heb gevist is zeker wel 15 jaar en dat was nog op paling.
Maar nu gaan we gericht op baars, en we zien wel wat het wordt, een pittige tocht in iedere geval.
Er staat behoorlijk wat wind een beetje onder schat.
We moeten het er mee doen het bemoeilijkt wel de visserij.
Dropshotten dat is geconcentreerd vissen.
Vissen op gevoel en met deze wind is dat moeilijk.
Ik heb alle stuurmans kunst nodig om de belly boat een beetje op zijn plek te houden.
Ik moet ook veel meer op de dieptemeter kijken naar scholen vis daar waar de baars ook bij zwemt.
Gewapend met een dikke pier ga ik mijn best doen, en elke baars al is het er 1 zou voor mij al mooi zijn.
Ik ben ongeveer een anderhalf uur bezig, en heb dan een keer een aanbeet gehad.
Na een anderhalf uur ploeteren, besluit ik de haak schoon te maken.
En er nu twee pieren aan te rijgen in plaats van één.
Ik ben nu op een stuk beland waar ik op mijn vorige  belly boat tochten wel eens flinke baarzen heb gezien.
Dus hier op dit stuk dus uiterste concentratie.
De op nieuwe beaasde haak wordt te water gelaten.
Nu rustig en volgens het boekje dropshot binnen vissen.
En verdomd het werkt twee pieren op een haak.
Een flinke bonk op de lichte hengel is voor mij genoeg om de haak te zetten door de hengel flink aan te slaan.
Bonk, baf, dat is een goed gevoel.
Maar of het baars is, ja het is baars dat snelle felle bonken op de hengel dat is baars.
Zo te voelen nog een redelijke ook, mooie sport geeft deze rover met stekels.
Na een leuk stukje actie kan im deze toch wel redelijke baars in de handen nemen.

Het is een flinke, en wel zo flink dat hij in de buurt kan komen van mijn oude rekord baars van 58 cm en die staat al wat jaren.
Dus ik ga deze toch even op meten, ik ben echt benieuwd wat het meet lint aan geeft.
Ja hoor ik kom in de buurt 52 cm wat een bakbeest.
Wat ben ik hier blij mee wat een baars, zou zowat van geluk de belly boat uit willen springen.
Ik wist het er zit hier grote baars, en heb er al wat verspeeld hier, dat verspelen is niet gek.
Verspelen van baars met als aas een buster is niet gek.
Maar deze, deze kon ik niet verspelen een haak beaasd met twee voor een baars smakelijke pieren daar los je geen baars mee.
Wat een vis ik vind het best zo, deze krijgt zijn vrijheid weer.
Ik vis nog een klein stukje af en las nog een plaspauze in en dan is het mooi geweest.
Wat een baars, thuis even opgezocht het nederlands rekord staat op 53.5 cm.
Die zit hier op deze plas zeker wel en misschien wel groter.
Dat kan wel eens een missie zijn.
Een geheime missie misschien ik zeg er verder niets over.
Spullen weer in de auto en weer naar huis.
Op naar een volgend avontuur en A JE TO!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...