zondag 18 mei 2014

Polder karper!


Ja vandaag weer op karper!
Na weer wat onderzoek te hebben gepleegd,
En wat stukjes uit het boek secret carp van Chris Yates te hebben gelezen moest ik maar weer oppad.
Als je het boek leest de secret carp dan krijg je er ook zin in om achter deze vis soort aan te gaan.
Maar er over lezen en het in werkelijkheid meemaken dat is echt iets anders.
Was het leven maar zo mooi, boeken lezen geven toch altijd een beter gevoel dan dat de werkelijkheid is.
Dus het gelezen en geziene vandaag maar eens in de praktijk brengen.
Nu had ik graag vanochtend vroeg willen gaan, maar dat liep anders.
Ik had verwacht dat Rogier gisteren zou bellen om te gaan vissen, maar dat was niet het geval.
Dus vanochtend eerst maar even een lekkere wandeling met Daantje in het bos.

Ook dat hoort erbij, lekker even in het bos rond dwalen.

Na de wandeling even ontbijten, en daarna Rogier maar even een app sturen.
Kijken of hij er zin in heeft om de polder te gaan bezoeken en proberen een mooie karper te vangen.
Eigenlijk kort na het versturen van een app kreeg ik al antwoord terug Rogier zou rond 11.30 bij mij zijn.
Hierna reden we vlot door de polder in.
De polder daar moeten we zijn karpers in overvloed.
Er wordt op veel plaatsen niet op karper gevist en dat moeten we hebben.
Rust hebben we erbij nodig lekker de vlakke polders!

Na een rit van een goed half uur, en nadat we de snelweg goed en wel afwaren zag ik al snel een mooie stek.

We konden de auto vlak bij het water kwijt, zag ook al bij het erlangs rijden flink geborrel op het water.
Dus hier moesten we zijn, weer zo, n tip van vis tv.
Vlug gingen Rogier en ik op onderzoek uit, en al heel snel zagen we de karpers rond zwemmen.
Dat moest kat in het bakkie worden zei ik tegen Rogier.
Wel rustig aan doen zeg ik tegen Rogier.
Maar die gelooft hier niet zo in,  maar dit is toch wel een vereiste bij het karper vissen.
Rogier stamp dus lekker door het gras en met zijn lengte kan hij mooi het water over zien, zo ook valt hij mooi in het oog bij de karpers.
Rogier karpers moet je aansluipen!
Je niet laten zien en geruisloos benaderen ze zijn schuw.
Je hoeft maar naar ze te wijzen en ze zijn weg.
Bij deze karpers die wij zagen viel het nog wel mee.
Ze hadden het duidelijk naar hun zin zo in de zon!
Snel werden er voerplekjes uit gezet, op karper gespotte stukken water.
Daarna hengels klaar maken en uitleggen op de eerste voerplek.
Hierna stoel uitklappen en lekker gaan zitten.
Wat een weer is het vandaag, eigenlijk jammer dat we niet eerder zijn gegaan en dan rond een uur of 5.30.
Zo midden op de dag is het toch moeilijker om een karper te strikken.
We gaan het gewoon proberen, lekker zitten en de beentjes over elkaar.
Na een klein half uur zie ik mijn dobber al de waterplanten in schuiven en sla aan.
Of zou het gezichts bedrog kunnen zijn van het turen naar de dobber!
Rogier ziet een paar tikken of zijn hengeltop en slaat aan.
Ook niets, ik vind dat hij toch wat langer moet wachten. Als er echt karper aan zit, zie je het overduidelijk je hengel gaat er vandoor als je niet op let.
De hengels worden op nieuw uit geworpen en wachten maar weer, er zwemmen echt ongeveer 10 karpers van leuk formaat rond, tenminste voor mij.
Maar waarom bijten ze niet, zouden ze dan echt door hebben dat er voer ligt met een haak er aan.
Is dit het schuwe gedrag van bijten!
Ze kegelen zowat je dobber om. En hoe vaak hebben we dit niet meegemaakt bij het vissen met doodaas op snoek.
Dat wachten kan lang duren, van middag heb ik er minder moeite mee!
Het weer is goed je hoort verschillende vogels.
Wat wil je nog meer  "Karper" natuurlijk!
Na een klein uur geef ik Rogier aan te verschuiven, maar eerst nog even een handje voer het water in.
Dan na dat ik dit goed en wel heb gedaan, zie ik een rood stipje door het water schieten.
Een rood stipje dat door het water schiet!
Dat stipje is mijn dobber die door het water schiet.
Vlug wordt de bak met voer neer gezet, hengel gepakt en aanslaan.
"HANGEN" roep ik uit Rogier ziet het gebeuren. Snel haalt hij zijn hengel binnen zodat ik vrijspel heb.
Wat een geweld, dit is toch heel andere karper als bij het heidemeertje bij mij vlak om de hoek thuis.
Als een speer schiet hij naar links een 20 meter verder.
Snel stel ik de slip bij nu goed sturen anders draait hij zijn neus het riet in.Ik moet echt flink bij sturen en doe dit zoals ik op dvd, s heb gezien.
En waarvan ik dacht wat een onzin, maar dit werkt dus wel! Dit gaan we toch maar aanleren.
Na een zeer mooie dril kan Rogier de karper scheppen, maar wat een karper het is, gras of een boeren?
Daar heb ik nog weinig kaas van gegeten.
In iedere geval is dit de grootste tot noch toe vanaf dat ik gericht op karper vis dit seizoen.



Na deze actie is de rust op deze stek goed verstoord en gaan we ons verplaatsen.
Maar de nieuwe stek geeft ons niet die voldoening die we zoeken en verplaatsen nog een keer.
Op de nieuwe stek zien we alleen wat brassems en gaan na een 45 minuten weer naar de eerste.


Rogier is druk bezig zijn proviand aan het wegwerken.
Ik werp de hengel nog eens goed, uit er zwemmen weer een paar leuke karprers.
Rogier werpt ook nog een keer uit precies over mijn lijn en vraag hem iets te verplaatsen en heeft gelijk beet.
Ik probeer mijn hengel in te halen maar zit natuurlijk vast aan zijn lijn en zo verspeelt Rogier zijn karper.
Dit komt door het te dicht naast elkaar liggen.
Na  nog een uurtje verder, houden we het voor gezien en besluiten op de terug weg nog op ontdekkings reis te gaan en misschien wat nieuwe stekken te vinden voor het roofvis seizoen.
En zo komt er weer een einde aan de dag.
Ik ben zeer tevreden met deze karper het is een geslaagde middag.

Op naar een volgend avontuur en A JE TO!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vogels kijken.

Ik.heb weer wat gefotografeerd de laatste tijd. Hier het resultaat. Veel kijk plezier. ...