zondag 13 november 2011

Monster in de polder!!!!

Vandaag weer een dagje de polder in, er was afgesproken met vismaat Jos.
De polder werd gekozen om Jos zijn visje te laten vangen, en wel op de plek waar ik mijn nieuwe dagrecord heb kunnen waarmaken en om te verkennen of er nog wat nieuwe snoekjes lagen.
Jos werd om 11.30 op het station van Bilthoven opgepikt, vlug werd er nog even een boterham met gebakken kippenlevertjes genuttigd en daarna konden we met een goed gevuld buikje op pad.
Op de stek aangekomen was Jos al snel gereed om de eerste worpen te plaatsen.
Bij mij liep dit wat stroefjes, slechte controle van de reel gooide roet in het eten, het was meer knoop en pruik in de reel.
De reel eerst maar eens uit elkaar gehaald en de reel ontpruikt, en daarna kon ik ook aan de slag.
Het stuk wat Jos had gehad nam ik ook nog even mee, maar er was geen vin te bekennen.
Toen nam Jos dit stukje ook nog eens nadat ik het verlaten had, en het was snel erna dat hij riep dat hij er een had.
Na een mooie korte dril kwam hij op de kant en na even snel onthaken mocht Jos op de foto met een mooie 58 cm tellende snoek(je). Toen ik een foto wilde maken, kwam ik er achter dat de batterij van mijn camera leeg was, ik had me weer eens niet erg goed voorbereid. Gelukkig kon ik nog een foto maken met mijn mobieltje.
Wat een grijns: even insmeren dat hij de eerste snoek van de dag heeft!
Hierna ging de snoek weer vlot het water in en gingen we weer verder, we moesten toch zien of er nog meer gevangen kon gaan worden.
Een 15 minuten later heb ik de eerste misser die vol over mijn verse Buster duikt, hierna wordt het een tijdje stil en is het erg moeilijk aan de snoeken te komen.
Wel nog een keer een losser en een volger, en dan eindelijk de eerste snoek voor mij: 68 cm.
Maar Jos heeft de camera ter hand en dan weet je het wel; het bewijsmateriaal is vernietigd.
Of hier opzet in het spel was, zal ik niet kunnen achterhalen. We houden het op onkunde wat betreft het bedienen van de camera op de telefoon.
Hierna kreeg ik nog twee volgertjes, maar daar bleef het weer even bij. De snoeken hadden er niet echt veel zin in, maar wel kwam ik snoek tegen die ik op bepaalde stukken nog niet was tegengekomen.
Toen was opeens weer wat kabaal aan de kant van Jos. Weer staat hij daar aan de waterkant met een bepaalde grijns van 'zie mij maar eens.'
En de praatjes kwamen hoor, ook nog een paar toeschouwers van: "Ho nou, ho nou, niet teruggooien die vis!"
Pa, moe en een klein kindje sprongen de auto uit en wilden de snoek laten zien aan hun kleine dochtertje dat net de intocht van Sinterklaas had beleefd. Het meisje werd gelijk gewaarschuwd dat ze nooit bij de sloot mocht komen, want er zaten dus erg grote en gevaarlijke vissen in.
Jos die vol trots zijn snoek toonde aan het gezin, mocht er hierna ook nog even mee op de foto: 56 cm.
Toch weer die grijns van: "Zie je nou wel, de de leerling, pakt de meester in!

Hierna gingen we weer stug door en het duurde nog lang voordat we weer vis zagen, terwijl het al behoorlijk begon te schemeren.
Ik stond toen op de plek waar ik vorige week donderdag een meter aan de hengel had gekregen.
En de zaterdag erop ving ik daar een 78'er ving waarvan ik dacht dat het een meter was.
Ik stond daar eerst wat te wachten en Jos te roepen, zodat hij hier nog een snoekje kon pakken.
Maar Jos was een heel stuk verderop aan het gooien en gaf geen sjoege. Dus na een paar keer roepen liet ik hem maar doorgaan met waar hij mee bezig was.
En zo begon ik maar aan mijn laatste vissessie op deze zaterdag, druk vlogen de worpen over het water en behendig werd de Buster binnengevist. Worp na worp, maar niets geen reactie.
Raar is dat, een stek waarvan je zeker weet dat er minimaal zes snoeken moeten liggen, maar er is er geen een die ook maar enige intersse heeft.
Ook de vele groepjes aasvis die er vorige week lagen zijn er niet, dus aasvis weg, snoek dan zeker ook.
Ik doe nog een worp strak tegen de kant, en met deze worp zet ik de Buster vast, en krijg het gevoel dat ik in de waterplanten ben beland en vast zit.
Maar dan gaat ineens de lijn van links naar rechts en dit gebeurt met geweld en dan weer terug naar links.
Niets waterplant, dit is vis, dit is snoek. Ik dacht dat het weer die 78'er van afgelopen zaterdag was.
Maakt niet uit, vis is vis! Maar dan komt de snoek recht naar me toe en gaat een soort betonnen duikertje in en de angst slaat toe dat hij de lijn op het beton zal doorsnijden, wat een geweld!!
Vlug roep ik naar Jos: "Foto, foto!!" Jos komt aangesneld en vlug haal ik de vis op de kant.
Deze is groter dan de 78'er. We gaan meten, maar het is al behoorlijk schemerig en ik moet even goed kijken. De rolmaat gaat naar 92 cm en daar blijft hij steken, wat een mooie dikke rakker.
Wat een afsluiter van deze dag die matig begon, maar die geweldig afloopt, mede dankzij de Buster die zijn werk weer heeft gedaan.
Dit was weer een heel fijn dagje vissen met Jos, nu op naar de Spaanse koek met kippenboutjes.


Op naar een volgend avontuur!!



1 opmerking:

Vogels kijken.

Ik.heb weer wat gefotografeerd de laatste tijd. Hier het resultaat. Veel kijk plezier. ...