zondag 27 oktober 2013

Zwaar!

Regen, wind en wisselende temperaturen dat krijg ik de laatste tijd voor mijn kiezen.
Het is moeilijk om aan de vis te komen!
Ik heb het gevoel dat sinds ik op vrijdag middag  vrij ben bijna geen reet meer vang op mijn vrije middag! En dit terwijl ik dacht mijn kansen te verspreiden door een hele dag in de twee weken te spreiden in elke week een halve dag vrij.
Dus echt moeilijk en zwaar om aan vis te komen gelukkig vorige week dan een uit schieter van 6 stuks, maar zou je er van moeten overleven ga je dit niet redden.
Vorige week zondag met Mike 1 snoek, afgelopen vrijdag ook nog weer een paar uur langs het water geweest wel wat wind verder stralend weer. Maar dan moet je het doen met nul snoeken en dat voor een middagje struinen zeer, zeer slecht. Nu loop ik nog steeds niet achter bij seizoen 2011/ 2012 maar toen zaten er leuke uitschieters van vangsten bij.
Het leven is dus zwaar ik heb nu verschillende stekken uitgeprobeerd waar ik normaal niet te vaak of helemaal bijna niet meer kom. En deze stekken zijn nog sterker achteruit gegaan als eerst.
Bijna geen snoek meer te vinden.
Gisteren had ik weer eens zo'n stek waar eerst best nog wel een snoekje of wat te vangen was maar nu twee uur struinen en twee snoeken tegen komen van formaat is slecht.
Er hadden op zijn minst een paar kleine rakkers hun snuit moeten laten zien.
We zullen het er mee moeten doen, voor vandaag gaven ze ook weer prut op maar voor een roofvisser moet dit het ideale weer zijn.
Maar dan moet je wel tijd hebben en dat had ik niet maar terug naar gisteren!
Gisteren had ik geen visdag gepland maar zoon Roderick moest nar een modelbouw beurs, en of ik hem wilde brengen.
Ach dat doen we dan, de vrouw moest nog wat voor bereidingen treffen, voor een klus.
Zo kon ik Roderick mooi naar de beurs brengen wat midden in een gebied ligt waar toch wat water te vinden is.
Dit ligt op een stuk waar Mike The Pike vorige week niet wilde vissen.
Nu is dat stuk dus niet echt geweldig meer maar ik dacht wie niet waagt wie niet wint.
Roderick werd afgezet bij de beurs en ik kon nog even een uurtje of anderhalf hengelen.
Na eerst wat stukjes te hebben bezocht waar te veel groen in het water lag in de vorm van slijmerig alg. Moest weer een ander stuk gevonden worden, het stuk waar Mike dus niet wilde vissen.
Daar aangekomen, kon er weer eens geworpen worden, gelijk zag ik al een schim van een snoek onder een stel takken aan de overkant van de sloot verdwijnen. Dus daar deed ik nog enkele worpen de Buster  kletste mooi onder de takken maar geen reactie van de daar onder verstopte snoek.
Dan eerst maar naar een aan de overkant van de weg gelegen stuk water. Daar was het begin stuk vol met blad, en dat zijn meestal wel stukken waar enige actie te verwachten is. Snoeken liggen dan net vaak op de rand van blad en schoon water te schuilen wachtend op prooivis die daar komen zoeken naar voedsel. De eerste worp geen reactie, ook worp twee niets, of toch bij het uit het water tillen van de Buster doet ongeveer een halve minuut later een flinke kolk ontstaan. Toch actie!
Het kan ook een karper of brasem zijn, die geschrokken is, ik heb geen glimp gezien van vis maar ga er echt wel van uit dat de kolk van enge vis soort is.
Dan toch nog maar een worp, gelijk bij het neer komen van de Buster ontstaat er een explosie en vol duikt er een mooie rakker op van dik over de 70 cm mooi wordt de Buster gepakt de snoek, en de Buster zit goed gehaakt kat in het bakkie!
Dan verdwijnt de snoek in een plag van waterplanten en ander organische afval.
Kat in het bakkie is nu niet meer zo zeker de rakkert kan ik nu niet met de hengel sturen om hem uit de plag met vuil te krijgen.
Dit geeft vaak problemen zulk soort situaties, en de waarheid komt aan het licht de snoek weet zich los te werken en ik blijf achter met een Buster en daar aan alleen nog maar een flinke pluk waterplanten.
Dan ga ik maar weer verder, ik kan me steeds makkelijker over lossers heen zetten, het gebeurt nu eenmaal en er is verder niets aan te doen dit zijn een soort leer momenten, en goed voor een volgende keer situatie! Dan na dat ik op dit stuk alleen maar eenden tegen kom die schrikken van het neer komen op het water van de Buster en zoveel kabaal maken op het water ga ik dit stuk water maar verlaten en terug naar het eerste stuk.
Daar duurt het lang er zit echt niet zoveel snoek meer of ze hebben gewoon geen zin, maar ik houd het bij het eerste.
Na dik goed een half uur werpen zie ik na weer een worp onder een stel takken weer esn schim van een snoek er als een speer vandoor gaan.
Jammer ik doe nog enkele worpen op die bewuste plek, en weer geen actie dan maar twee worpen naar links, hierna volgt weer een explosie die rakkert is toch niet zover weg gevlucht als ik dacht.
Dit keer heeft hij de Buster vol in de muil en er is geen ontsnappen meer aan. Na een flinke dril mag deze rakkert in de pan 84 cm.
Het werd ook wel weer eens tijd, het zal op het moment wel liggen aan het wisselende weer dan weer regen dan weer zon en temperaturen die je nu eigenlijk niet meer hoort te hebben.
Ik vis nog een 40 minuten door maar kom helemaal niets meer tegen, en besluit hierna maar naar huis te gaan.

Op naar een volgend avontuur en A JE TO!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vogels kijken.

Ik.heb weer wat gefotografeerd de laatste tijd. Hier het resultaat. Veel kijk plezier. ...