zaterdag 25 mei 2013

Beginnen waar je geeindigd bent!

De kriebels krijg je er van, dat wachten tot het zondag is.
Dat wachten, de onrust, en dan toch maar besluiten om echt op de dag van het nieuwe seizoen te beginnen.
Dus na het avondeten toch maar even de hengel de auto in en even een uurtje struinen.
Zo kon ik mooi de nieuw voor Ierland aangekochte 2-delige Jerkbait hengel uitproberen.
Deze is voor het struinen wel een beetje aan de zware kant, maar zo weet ik voor straks hoe deze aanvoelt.
Ik besluit naar de onheilsplek te gaan, de plek waar de bekende bekeuring van 135,00 euro werd uitgeschreven.
En dat is ook de plek waar ik eindigde met de laatste snoek van het seizoen 2012/2013.
Het is kort bij huis, dus ver hoefde ik niet te gaan. Een uurtje snoeken daar moet ik het mee doen, dat heb ik beloofd en zo doen we het ook.
Ik word nog de de vrouw nageroepen: "Ga niet naar die plek waar je niet mag vissen!!" "Ja hoor", roep ik nog snel bij het dicht doen van de deur.
Natuurlijk ga ik daar naar toe, ik weet immers dat er genoeg snoek zit en het is een leuke plek om te beginnen waar je geëindigd bent toch!
En zo gebeurt het ook. Het eerste aasje dat mag zwemmen is een twister jerk, een aasje met een rubber staartje. Onwennig is die eerste worp en de slip van de reel moet iets losser worden gezet.
Daarna gaat het wat beter, maar ik moet toch de worpen iets beter onder bedwang zien te krijgen.
Het doen van korte worpen in een smalle sloot is altijd even wennen.
Het geeft wat spanning op deze stek, zeker omdat je de eerste snoek wilt vangen, en ook omdat ik steeds schuchter om mij heen kijk of er niet een verdachte auto rijdt. Want er kan zo iemand in het groen met een baard te voorschijn komen, en dan bedoel ik geen kabouters of zo, maar een vreselijke Boa.
Na tien minuten  heb ik de eerste volger, dat geeft hoop. Die volger blijft vlak voor de kant liggen, ook na het wat heen en weer halen van het kunstaas. Ik ga dit niet afwachten en loop al werpend verder.
Na nog een goede 10 minuten besluit ik de twister Jerk te wisselen voor een Buster.
Dit blijkt toch weer een goed besluit, want tien minuten later zie ik een boeggolf achter de Buster aan komen. Even stop ik met binnendraaien, en dan besluit de snoek op de Buster te duiken.
Het voelt weer goed als er een snoek op je kunstaas duikt, weer even die spanning op de lijn.
Na een korte dril kan de rakker weer op de kant en in de pan: 63 cm, de eerste snoek van het seizoen is binnen.
Het is toch niet echt meer zo'n fijne stek om te snoeken, je kijk toch steeds achterom, en inmiddels heb ik al twee keer een politieauto langs zien rijden. Het zou je maar gebeuren dat je hier weer een bekeuring krijgt, maar de spanning heeft toch ook wel weer wat.
Een stuk verder sta ik pal boven een nest van een meerkoet die zich onzichtbaar probeert te maken, maar dit lukt haar niet echt.

Ik ga gauw maar weer verder voordat ik de boel verstoor, want dat wil ik niet.
Ik loop nu het gehele slootje af zonder nog een aanbeet of volger, en besluit dit stuk al teruglopend nog even over te doen. Je weet nooit of je nog wat hebt overgeslagen, zeker als je weet dat er nog wel wat snoek zit. De stukken waarvan ik denk dat er wat zit worden met extra worpen belaagd, en zo langzaamaan ben ik het nest met de meerkoet en de plek van de eerste snoek alweer voorbij. Ik doe maar eens een worp met afstand vlak langs een overhangende boom.
Plotseling zie ik een behoorlijke explosie vanaf de kant. Met een flinke klap duikt er weer een snoek op de Buster. Ik heb zelfs moeite met binnenhalen, eigenlijk meer het gevoel dat de slip van de molen te los staat. Toch denk ik dat het niet om een echt grote snoek gaat, maar als ik de boel onder controle krijg blijkt het toch om meer dan om een kleine snoek te gaan. Hoe dichterbij hij komt, hoe groter hij er uit ziet. Ik begin al te denken dat het de meter snoek is die ik eerder dit jaar in deze sloot heb gevangen. Met veel moeite krijg ik de snoek zover dat ik hem bij de kieuwgreep kan pakken. Want eerst had hij het aas mooi vol in de bek, maar hoe langer de dril duurde, hoe meer tijd deze rakker had om zich van de vervelende dreggen te ontdoen en zo bungelde hij op het laatst nog aan één dreg. Ook omdat de kant hier nogal stijl is heb ik moeite om de snoek goed te pakken. Ik besluit bijna om dan maar met de schoenen het water in te gaan, maar laat dit toch maar achterwege. Een maal de snoek bij de kieuwgreep begint deze heftig te klappen. Eigenlijk voor ik zelf goed en wel op de kant ben heb ik de rakker in het gras en nog eens geeft hij een paar flinke klappen en draaibewegingen en zo hard dat mijn hand uit de kieuw schiet. Dit doet de Buster met dreggen en snoek in mijn jack hangen .
Flink heen en weer schuddend schuift de snoek langs mijn been die ik snel uit de buurt houd van de bek van de snoek met die andere bungelende dreg. Nog een keer beweegt de rakker een keer en schiet van de dreg af . De Buster blijft al bungelend met de dreggen diep in mijn jack hangen. Deze kan ik even later met veel moeite uit mijn jack krijgen. Ik blijf een beetje ongelovig en uitgeput van het voorval op de kant achter. Of dit nu de meter snoek weer was weet ik niet echt, maar het was wel een flinke dikke rakker die ik toch tussen de 80 en 100 cm schat. Ik tel hem mee, want ik had hem tenslotte vol op de kant. Ik ben inmiddels weer bij de auto en doe nog een paar worpen vlak voor een brug. Ook hier duikt er nog een snoek vol over de Buster, ik doe nog wat worpen, maar zie verder geen reactie meer. Het is tijd om weer naar huis te gaan. Het is een goede start van het seizoen; twee vissen op de kant en twee missers in een uurtje snoeken.


Op naar een volgend avontuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...