zondag 3 maart 2013

Moke!!

Zaterdag 02/03 2013.
Het is vrijdagmidag als ik een sms binnenkrijg van Jorg de Fietsende Roofvisser!
Jorg heeft zaterdag zin om weer een snoekvis sessie te plannen, maar de zaterdag is meestal het moment dat de weekendboodschappen moeten worden gedaan. Maar voor een snoeksessie moet je natuurlijk plaats vrij maken, zeker ook omdat het roofvisseizoen nog maar enkele weken open is. Dus deze weken moeten we volledig benutten om nog wat snoek in de pan te krijgen.
Dus een deel van de boodschappen werd op de vrijdagavond al gedaan. De verse spullen hebben we maar voor de zaterdagochtend bewaard. De afspraak met Jorg zou eerst rond 12.00 uur zijn,  maar doordat ik zaterdag vroeg uit de veren was waren de boodschapjes ook wat eerder in huis.
Rond 11.30 uur stond ik dan met de auto bij Jorg voor de deur. Hij had de hengelspullen zo goed als klaar, dus hij kon bijna gelijk instappen. Wat een verschil is dat tussen Mike en Jorg, meestal moet je Mike eerst 30 x sms'en en bellen voordat hij uit bed is en als je met de auto voor de deur staat is het ook meestal wel 15 minuten wachten. Maar ja, het zijn beide gezellige vismaatjes en gezelligheid kent geen tijd zullen we maar zeggen. Jorg had een voor mij nieuwe stek in de planning en deze lag redelijk in de buurt. Dus na een kort ritje waren we ter plaatse en konden de spullen de auto uit. Ik had voor deze dag weer een eigenbouw aasje meegenomen die ik nog niet eerder uit heb kunnen testen, dus moet dit vandaag maar gaan gebeuren. Normaal gesproken zou ik dit niet toen in dit deel van het seizoen! Maar omdat ik nu toch niet over de 200 snoeken ga komen, moet dit testen makkelijk kunnen. De druk is bij mij van de ketel om dat aantal nog te halen. De eerste worp op de nieuwe stek levert mij al een volger op, Jorg die een meter of 50 verderop staat, ziet een meter of 10 naast hem een snoek jagen en doet daar de nodige worpen. De volger die ik had laat zich nog twee keer zien.  Jorg en ik wisselen van plek en doen beiden ons best om de volger en jagende snoek nog in de pan te krijgen, maar zonder resultaat. Het water maakt een haakse bocht om een gebouw heen en we gaan nu om de bocht de nodige worpen doen. Omdat ik een snelle visser ben, loop ik voorop. Jorg werpt alles wat meer secuur uit dan ik. Nu is dat snelle vissen bij mij de laatste sessies wat veranderd in half zo snel. Ik heb de laatste tijd op bepaalde stekken gevist waar het water behoorlijk helder is, en die stekken hebben een mooie bodemstructuur; ondiep afgewiseld met wat diepere kuilen in het water. En nu blijkt dat je daar nu juist moet zorgen dat je het aas wat trager binnenvist zodra je die diepere stukken hebt. Dit levert vaak mooie aanbeten en volgers op. Heb je weer water met een gelijkmatigere bodemstructuur, dan vis je weer sneller binnen. Het blijkt te werken, dus pas ik deze tactiek van binnenvissen wat vaker toe op helder water. Ik loop nu ongeveer een meter of 20 voor op Jorg, maar ik heb verder nog geen vis mogen activeren. Jorg begint nu een stuk af te vissen waar ik al flink wat worpen heb gedaan, en pakt daar gelijk de eerste vis van de dag. Een felle rakker van 63 cm mag voor hem in de pan.
Even de kieuwgreep toepassen en het beestje is klaar voor een foto.
We gaan weer versder op dit stuk wat nog een goede 100 meter te bevissen heeft voordat het weer overgaat in een soort parkvijver, maar dit levert uiteindelijk niets meer op. Dan gaan we verder en komen weer in een soort kommetje. Jorg noemt dit soort stukken een badkuip. Hier lossen we beiden nog een snoekje van rond de 50 cm.
Het is tijd om terug te keren naar de auto, daar ligt nog een ander stuk water, ook weer en soort badkuip. Als dit soort water in verbinding staat met een ander stuk, dan zitten daar meestal wel leuke duikers, waar vaak een snoek op de loer kan liggen om een prooi te verslinden.
We beginnen weer wat te werpen. Ze hebben daar een soort wegen rijbaan afzettingspaal in het water geworpen en dat zijn ook weer van die obstakels waar een snoek zijn schuilplaats onder kan hebben. Dus doe ik er maar een worp of twee langs en dit levert voor mij een mooie aanbeet op, maar dat is het verder ook. Dan maar de stek van een ander oogpunt benaderen. Nu zie ik weer een winkelwagentje in het water liggen, ook dat is weer een eerste klas schuilplaats voor een groene rakker. Ik doe er een paar worpen langs, maar niets van snoek. Dan nog maar eens een lange worp langs de kant. En op een meter of 5 van het winkelwagentje duikt er toch een rakker van rond de 65 cm op mijn eigenbouw aasje.

We gaan na dit stuk nog even goed te hebben uitgepeuterd even naar een ander stuk, ook in deze wijk.
Daar aangekomen lopen er een paar pubers om Jorg zijn vergunning te vragen, dit als lolletje. Jorg besteedt er geen aandacht aan, maar de jongens accepteren dit niet en werpen vanachter een struik doodleuk even een hondendrol naar hem toe (we zullen het er maar niet over hebben wat voor jongens) en maken zich uit de voeten. Er achteraan gaan heeft geen nut. Dit stuk vissen we af, maar het levert geen enkele aanbeet op. We gaan naar de volgende stek, dit is een bekende voor ons beiden, hier zijn we vorige week geweest voor een doodaas sessie gebeuren. Hier aangekomen besluiten we toch maar te kiezen voor een ander stuk en misschien als er nog tijd is hier weer terug te keren. Het volgende stuk hebben we pas ook afgevist, maar na één vissessie weet je nog niet wat er verder kan zitten. Dus even kijken of er nog meer snoek in de pan is te krijgen.
We werpen hier de boel goed uit. Het laatste vak levert mij nog een snoek op van 74 cm op, helaas zonder foto. Ik denk dat hij niet is doorgemaild door Jorg, dus we moeten het er maar mee doen.
Jorg heeft ergens in het begin nog een aanbeet gehad. Deze Fietsende Roofvisser heeft vandaag de pech veel lossers en volgers te hebben We stappen weer in de auto en schuiven een kilometertje door.
Hier ligt weer een oude en afgesloten boerensloot aan de rand van de nieuwbouw die het poldergebied aan het opslokken is. Die sloten zijn deels gedempt en maken dan weer plaats voor nieuw water (kan soms een verbetering zijn van het water, maar niet van de omgeving. Wat er nu gebeurt bij het dempen van sloten is dat de snoek eigenlijk nog maar één kant op kan en zich meestal verzamelt in het stuk van de sloot dat niet is gedempt. En dan krijg je een klein stukje water van een meter of 100 met een aardig snoekbestand. Bij deze stukken moet je beginnen bij het begin; de duiker. Daar liggen de rakkers vaak. Jorg begint ergens halverwege de sloot en heeft daar weer een losser.
Ik pak dus de duiker, maar wat ik ook werp: geen snoek en dit terwijl ik de eigenbouw al van af de tweede snoek die ik in de pan kreeg heb vervangen door een Buster om wat meer leven in de brouwerij te maken. Dan maar een beetje richting Jorg die nog met zijn lossr bezig is. Hier zie ik net weer een mooie stronk in het water uitsteken, ook daar moet volgens de regels der roofvisser een rakkertje liggen. Na twee worpen is het dan ook raak. En een mooie dikke rakker van 70 cm kan op de kant en in de pan.
Jorg vraagt zich af waar ik ze vandaan tover! Maar ik ben echt geen goochelaar, ik tover ze dus niet uit de mouw maar uit het water. We aan weer verder. Ook aan het einde van dit stuk gaat dit water over in een haakse bocht naar rechts en loopt door in een smal en ondiep stukje. Maar ook in dit soort stukjes moet snoek zitten. Een mooie bramenstruik hangt over in het water, ook dit is een hotspot. Na twee worpen is het raak; een goede 70 cm snoek wordt gehaakt, maar lost. Nog maar een worp en snoek nummer twee dient zich aan, maar ook deze lost. De rakkers laten zich niet meer zien!
Dan maar weer terug naar de duiker, maar geen snoek. Ik weet zeker dat er echt wat moet zitten, maar na enkele worpen geef ik het op. De vertakking loopt over in een soort badkuip zoals Jorg dit noemt. Ook hier zie ik weer een overhangend boompje in het water, dus er moet snoek zitten. Maar niet vandaag en verschillende worpen bewijzen dit.
We pakken weer een ander stuk, ik bedoel ik. Jorg kan het er niet bij laten zitten en wil toch één van de lossers te pakken zien te krijgen. Het volgende stuk lever gelijk al na twee worpen snoek op en een gehavend rakkertje komt in de pan: 56 cm.
Vermoedelijk al eerder gevangen en ook nog eens te grazen genomen door een reiger of aalscholver!
We duiken nu weer wat verder de wijk in, één en al nieuwbouw. Maar wat een puinhoop maken ze er van. De huizen staan er maar net, maar het lijkt of ze er al jaren wonen; vol hondenpoep en overal zwerfafval dat we de hele dag al tegenkomen. We vangen nu al zeker twintig minuten niets meer.
Todat ik weer ineens vanuit het niets een aanbeet heb en verzilver. Een kleine dondersteen pakt de Buster en 43 cm mag in de pan. Even later heb ik weer een lossertje die nog kleiner is.
 De tijd begint te dringen. We lopen vlot de wijk door terug naar het startpunt. Ik weet echt zeker dat er één rakkertje bij deze duiker moet zitten. Ik doe een worp en rats, vlak voor de duiker schier er een snoek vol op de Buster en laat dan los. Dan besluit ik een soort achtjes te draaien in het water voor de duiker langs en weer schier er een overheen, en dan nog een keer vol op de Buster en weer los. Daarna is er niets meer te zien, maar ik had gelijk: er zat er één.
We gaan toch nog even naar de badkuip met die overhangende boom. Daar moet ik toch nog even een worp of wat doen. Na twee worpen is het daar ook weer raak, en ook hier krijg ik een rakkertje in de pan van 63 cm.
Jorg gelooft nu volledig in mijn toverkunsten, en de jerkbait henegl als toverstaf.
Ik denk dat hij vandaag gewoon vette pech had, zeker als ik kijk naar de lossers die hij heeft gehad.
Ik krijg nu een sms van moeders de vrouw of ik bij mijn moeder eet. Ik lees het voor aan Jorg, ik vertel hem dat die al jaren bij Petrus de ramen aan het lappen is, hij vindt het wel een sarcastische opmerking! Achteraf blijkt het een sms van mijzelf te zijn naar moeders de vrouw, maar ik kom hier later in de nacht pas achter. Wel heb ik een sms gehad waar ik blijf, het is ook echt tijd om naar huis te gaan.
Vlug de auto in en op naar het eten: Cannelonie uit de oven!
Jorg wordt weer veilig en wel thuis voor de deur afgezet, en ik kan op weg naar huis.
Thuis staat het eten al op me te wachten en ik krijg het bericht dat volgens Roderick (mijn grote zoon)
ome Jan mijn zwager of ome Johan mijn broer heeft gebeld. Het zal ome Johan wel zijn.
Of hij is opa geworden of hij heeft gebeld dat Moke (Nederlandse popgroep) binnenkort optreedt in Zeist.
Dus even poolshoogte nemen  Het blijkt dat hij opa is geworden, en Moke treedt deze avond op, en er is een kaartje over voor mij.
Dus snel onder de douche, en op naar Moke! Ook dat hoort erbij als je de gehele dag aan het vissen bent geweest.


De volgende missie is om nog even aan het einde van het concert een drumstokje te scoren, dit is traditie. Wie van de broers als enige een drumstokje weet te bemachtigen is de tovenaar!
Ik ben de tovenaar en heb er weer een drumstok bij van Moke!

Op naar een volgend avontuur!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vogels kijken.

Ik.heb weer wat gefotografeerd de laatste tijd. Hier het resultaat. Veel kijk plezier. ...