zondag 5 juni 2011

Big Fat Mama !!!!!

Na niets te hebben gevangen op Hemelvaartdag ga ik vandaag maar eens een andere plas bezoeken, met de bellyboat.
De bedoeling was eigenlijk om in de vroege uurtjes de plas op te gaan, maar na eerst om 5.00 uur buienradar te hebben geraadpleegd, liet ik dat idee maar varen; rond een uurtje of acht zouden de eerste buien overkomen.
En daar had ik nu net geen zin in, dus maar weer lekker onder de wol en ja hoor, rond 8.00 uur was het zover: regen!
Toen maar weer om 9.30 uur er uit en aan de huishoudelijke taken begonnen.
Zulke dingen moeten ook gebeuren, en ondertussen de weerkaart in de gaten houden.
Om 12.15 uur was het dan zover, de bellyboat de auto in en gaan.
Om 12.45 uur gaat de bellyboat te water in en varen maar weer. We zien wel waar het eindigt.
Na ongeveer 20 minuten flipperen komt de eerste aanbeet, maar na een korte dril schiet het beestje weer van de haak. Maar de eerst aanbeet van het seizoen is een feit en ik ben hier al weer blij mee (ja ik ben al gauw tevreden!).
Een stukje verder volgt weer een aanbeet, maar ook deze rakker schiet er weer af.
De bucktailspinner die ik er op dit moment aan heb, wissel ik maar in voor de screaming devil.
Daar vis ik een 20 minuten mee, maar dit levert totaal niets op.
De devil verwissel ik dan maar eens voor een 4 play koi kleur, deze heb ik al een jaar mooi nieuw in het doosje zitten en hij mocht vandaag een keer mee. Eigenlijk vind ik de kleur een beetje te opzichtig, maar je moet het een keer een kansje gunnen.
En ja hoor, kort na de wisseling eindelijk krijg ik weer een bonk op de hengel en na een korte dril heb ik eindelijk vis op schoot, 80 cm. Een mooi begin van het seizoen!

Ik flipper weer een kleine tien meter verder en krijg hier ook weer een losser.
Het schiet zo niet echt op, maar al met al is er actie genoeg en dat is het belangrijkste. Er zit vis en dat geeft moed.
Weer schuif ik een tien meter op en ook hier weer een aanbeet, deze komt netjes bij papa op schoot: 64 cm.


Dit riekt naar snoek, zulk soort stukjes, de damp komt er vanaf.

We gaan weer verder, zo'n tien tot vijftien meter. Weer tikt een snoek het aas aan, maar pakt hem niet. De snoek schuift met een vaart onder de bellyboat door en laat verder niet meer van zich zien.
Dit gaat allemaal in een rap tempo.

Er zit veel snoek op deze plas, waterhoentjes met 1 krieltje, eenden zonder pijltjes, dat geeft aan dat er veel jong spul verslonden wordt en dat geeft hoop.

Weer worden er enkele meters afgelegd, ik kom nu bij een mooi plakkaat met plompenbladen. Je zou toch vermoeden dat hier wat moois moet liggen, maar in voorgaande jaren heb ik hier nooit een aanbeet gehad.
Toch vind ik het nog altijd de moeite waard er een paar worpen te doen, je weet maar nooit.
Twee, drie worpen er langs, maar helemaal niets. Nu verander ik eens van tactiek en ik doe een worp ver voorbij de pluk bladeren. Ik vaar verder en sleep de 4play er eens rustig langs. Bij het binnendraaien denk: "Potver, ik blijf vastzitten!"
Maar niets is minder waar, er komt flink beweging in de lijn en de meters gieren van de reel.
Traag kan ik binnendraaien, tjonge wat een geweld. De hengeltop buigt diep door en weer giert de reel, meters schieten eraf of het niets is.
Hierna krijg ik alles weer onder controle en het binnendraaien gaat vlotter. Dit moet iets groots zijn.
Nu komt er weer actie, een BIG FAT MAMA schiet als een speer boven het wateroppervlak uit.
Dit is een dikke vette meter +. Ik schat het op 110 cm, misschien wel meer en dik in het vel.
Maar dan krijg ik alweer de rillingen, want ondanks dat ik zag dat het aas vol in de bek zat, heb ik altijd twijfel als een snoek zulke bokkensprongen maakt.
De snoek verdwijnt weer het water in en de lijn is slap, even later voel ik weer spanning. Binnendraaiend zie ik dat de snoek nu aan staart en rug vast zit. dit voorspelt niet veel goeds, en ja hoor, weg snoek!!
Ik zit nog even na te beven van het geweld. Shit happens .
Ik ga na een korte rookpauze maar weer verder en heb gelijk de eerste worp weer een aanbeet. Maar ook deze kiest het ruime sop, wat een pech. Maar ik geniet toch met volle teugen van al die actie.
Twintig meter verderop volgt weer een aanbeet, deze blijft eindelijk weer hangen en zo komt nummer 3 op schoot: 50 cm.




Ik ga weer een stukje verder en flipper nu een stuk een kleinere plas op en binnen drie minuten heb ik 2 lossers.
Hierna zie ik nog een keer een volger en na al deze actie in 3 uur en 45 minuten vissen brei ik een einde aan de dag. Ik vind het mooi geweest, de aardappels moeten op het vuur, er moeten hongerige buikjes gevuld worden; de plicht roept!!!





Allemaal van die naar snoek ruikende hoekjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...