dinsdag 14 juni 2011

Baarsvissen? Check, double check, check, double checkeck

Door de vroege dienst heb ik lekker veel tijd om er op uit te gaan, gewoon tijd in overvloed.
En dan blijf je maar vissen, het weer is ideaal, het gaat maar door.
Vanmiddag is het de bedoeling om baars en snoek te gaan vangen.
Dus weer op pad met de bellyboat, twee hengels mee en de Fishfinder (dieptemeter). Zo kun je en beetje scholen vis lokaliseren en daar wat worpen doen om te zien of er baars tussen zwemt.
De nieuwe onderlijntjes die ik gisteren klaar heb gemaakt komen nu goed van pas.
Licht vissen op baars is een must, met kleine shadjes (rubbervisjes) en de salmo hornet (een klein plugje van een centimeter of 4/5).
Alles even controleren voor ik op pad ga en dan wegwezen, alles wat ik nodig heb is volgens mij mee.
Eerst nog even bij de hengelsportzaak langs. Dit is nodig, want zondag zag ik tijdens het vissen ineens wat het water in vliegen. Het bleek de stelmoer van de lijnafgifte van de reel te zijn en die heb je nou eenmaal echt nodig!
Het zal wel weer wat kosten, maar dat zien we later wel als hij binnen is.
Het water ligt vlak om de hoek van de winkel, dus we zijn er snel.
Daar aangekomen, komen er bij het uitladen van de bellyboat twee ongure types aangereden in een oude oranje-zwart geschilderde chevy. Ze stappen uit en zeggen dat ze geen vis moeten, ze zijn net bij de visboer geweest en laten twee volle bakken met kibbeling zien. Een kilootje ongeveer schat ik.
Als drinken hebben ze een fles rode wijn bij zich en ze gaan lekker op de steiger in de zon zitten.
Normaal zet ik de auto op de parkeerplaats en laat de bellyboat dan even alleen, maar laat ik dat nu maar niet doen.
Vlug de boat het water in en de hengels even klaar maken. Ik ga eerst baarzen, dus die hengel is eerst aan de beurt ,shadje erop en een paar worpen. Maar het is te ondiep voor het shadje, hij loopt steeds langs de bodem, dus hij wordt gewisseld voor de hornet.
Er worden wat stukjes rondom uitgevist, maar niets, nog geen aanbeet.
Ik flipper nu over een wat dieper en ruiger stuk en dan wordt het tijd om de jerkbait hengel te pakken.
Dat is achteraf een stomme actie, want ik heb hem nog niet visklaar gemaakt. Wel heb ik gisteren de reel schoongemaakt en opnieuw gesmeerd, dat loopt weer als een zonnetje.
Maar door het struinen gisteren ben ik helemaal de onderlijnen vergeten.
Dus er kan nu niet gericht op snoek worden gevist, dus daarom: Check, check, double check!!!
Altijd loop ik alles goed na, maar omdat ik weer veel te snel naar het water wil krijg je dit.
Dan maar weer verder op de baars. Na een tiental worpen knalt er een klein snoekje op, dit kan deze onderlijn wel aan.
Maar de kleine donder smeert hem weer als een speer, retour van waar hij vandaan kwam.
Een stukje verder bevindt zich een groepje baarzen, maar het blijft bij het voorzichtig aantikken van de hornet.
Een tiental meters verder knalt er weer een snoek op en deze deze blijft hangen en meet 47 cm.
Kom je voor baars, vang je snoek, en dat op een plugje van 4 /5 cm.
We flipperen wat af op zo'n middag en even later los ik nog een klein snoekje, het kan niet op.
Maar van waar ik voor kom is geen spoor van te bekennen.
Een stukje verder vang ik weer een snoek, deze is 38 cm, maar glipt tijdens het onthaken uit de vingers.
We gaan nu langs het stuk waar Big Mama woont en naar mijn idee tevens een goede plek voor baars, maar ook hier is er niets van te bekennen.
En gelukkig vandaag geen Big Mama, want die vreet de plug en onderlijn in één keer op.
Wat ik wel tegen kom is een school brasems, die zich helaas absoluut niets van mij aantrekken .
Ze gaan lekker door met waar ze mee bezig zijn, heerlijk zonnen.

Ik ga weer lekker verder na deze supervangsten en kom weer op een stuk waar ik ook hier weer twee karpervissers tegenkom (moeten die gasten niet werken of zo iets??). Ze zitten daar lekker met hun luie gat op een stoel naar twee hengels te staren en verder niets.
Het lukt me om hier voorbij te flipperen zonder commentaar van hun kant, dat valt weer mee. Dan knalt er weer een snoekje op de hornet. Deze is 49 cm, maar glibbert ook weer uit mijn handen.
Nog een paar rietkantjes werp ik uit, maar baars, ho maar, niet te vinden.
Nu rap weer naar huis en eten maken voor de kinderbuikjes.
En daarna was het de bedoeling te gaan vliegvissen met Arthur en Pieter, dit zou rond 19.30 uur moeten gaan gebeuren. Maar doordat ik zo nodig even mijn ogen dicht deed na het eten, was het 20.30 uur voordat mijn ogen weer open gingen.
De vermoeidheid slaat toe na zo'n druk weekje vissen en de vroege diensten.
Morgen maar eens een rustdag in lassen en vroeg naar bed (of niet??) .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vogels kijken.

Ik.heb weer wat gefotografeerd de laatste tijd. Hier het resultaat. Veel kijk plezier. ...