zondag 23 juni 2013

Als een dweil!!

Regen en nog eens regen, en dan maar hopen op een droge dag.
Ze weten nu inmiddels toe te geven dat ze het weer niet meer echt kunnen voorspellen.
Maar dit wisten we natuurlijk al langer als vandaag, en vandaag regende het en flink ook.
Dit weerhield mij er in ieder geval niet van om toch even het water op te zoeken en weer een stukje vlak in de buurt.
Door er een paar keer wat energie in te hebben gestopt, weet ik dat dit stuk water toch leuke snoeken herbergt. En door het af te struinen zou je misschien wat vaker dezelfde rakkers tegen het lijf kunnen lopen, maar misschien ook weer niet.
Dus er op uit en zien wat er uitkomt!
Toen ik  de auto instapte was het droog, en met dat ik de auto startte begon het al weer iets te spetteren.
Bij aankomst op de stek was het droog en zo ging ik van start. Maar na 10 minuten begon het weer te regenen, ik was hier op voorbereid en had ook mijn minst waterdichte regenjack aangetrokken.
Het enige voordeel van dit jack is dat het lekker winddicht is en makkelijk zit, maar waterdicht is hij dus al een jaar of wat niet meer. Maar met deze Hollandse buien moet hij het wel vol kunnen houden.
Na een kleine 20 minuten heb ik de eerste aanbeet gemist, een leuke rakker die net een enkele haak door de bek voelt gaan, dit is voldoende om zich bij nog meer worpen niet meer te laten zien.
Ik schat het beestje toch tegen de 70 cm. Net weer zo'n rakker die ik graag in de pan had gehad!
Goed 5 minuten verder heb ik een losser van ook weer in de 70 cm, dit keer redelijk gehaakt. Ik begin nu te twijfelen of ik de Buster met platgeknepen weerhaken niet had moeten vervangen voor een met nog goede weerhaken. Weer een minuut of 5 verder weer een aanbeet en dit keer vol op de Buster. Ik leg de rakker even goed neer om te meten en het lint blijft steken op 71 cm. Tijdens de meetsessie en het klaarmaken van de camera weet de rakkert te ontsnappen, dus geen foto.
Dan weer een paar worpen onder een brug, daar waar ik zeker weet dat er snoek onder ligt. Tientallen worpen verdwijnen er onder. Dan een flinke stofwolk onder water, er zit er dus zeker één!
Nog maar weer een aantal worpen, dan duikt er hij over de Buster en laat zich niet meer zien.
Een meter of tien verder is het raak, de Buster wordt vol in de muil genomen. Snel de rakker op de kant werken, meteen een foto maken en deze kan ook in de pan: 73 cm.

Dit zijn toch aardig wat snoeken en allemaal van redelijk formaat, dus het valt niet tegen op deze afgelegde afstand. Er zit hier voldoende snoek, het moet hier alleen wel mee zitten. Er zijn in het verleden dagen zat geweest dat er 1 enkele snoek te zien was. Intussen is het kleine beetje regen overgegaan in het leeg gooien van hele emmers water en dit precies boven mijn stek. Het regenjack begint vele slechte plekken te tonen. Maar ik ga door, want dit soort weer, daar hou ik nou van; regen, wind, het is net herfst. En een redelijke temperatuur, dus goed visweer! Na nog eens een kleine 50 meter te hebben afgelegd, kom ik weer bij een mooi stukje. Weer doen verschillende worpen de Buster in het water verdwijnen, en mijn gevoel zegt dat er wat moet zitten, maar nul reactie. Dan nog maar wat lange worpen, dit blijkt te helpen. Een rakker van formaat schuift over het aas, nog een worp en weer reactie. De Buster wordt gepakt en weer uitgespuugd en dan is het weg snoek. Even de Buster controleren, er blijkt een haak te zijn verdwenen. Dit is natuurlijk de reden dat ik wat snoeken heb gelost.
Ik laat deze Buster gewoon zitten en ga stug door. Het regent dat het giet, ik ben doorweekt en nat als een dweil. Inmiddels zijn de nodige uurtjes weer verstreken en ik ga maar richting huis.
Er is nog een rommelmarkt in de buurt, eens kijken of er wat te halen valt.
Na even droge kleding te hebben aangetrokken, ga ik naar de rommelmarkt.
Na verschillende kraampjes te hebben bezocht zie ik twee oude molentjes, de eerste is defect, de ander te groot voor wat ik kan gebruiken. Jammer.
Dan valt mijn oog op een theepot, ik ben onlangs gestart met het verzamelen van theepotten, dit kan nummer twee worden als de prijs goed is.
Dan kun je denken: wat moet je nu met theepotten, maar elke goede visser drinkt thee! Kan ook Cola zijn.
Dit is een koopje; 3,00 euro. Waar vind je nu zo iets, als ik straks thuis kom eerst eens een kopje thee drinken.
Meer was er niet te halen op een paar koperen nep pannen na die ik bijna had gekocht.
Vanochtend bij het opstaan had ik de hele dag al zo'n Ierland gevoel, zal wel door het weer komen.
Het schiet alweer op, nog een goede twee maanden en dan is het weer zo ver. Nadat ik vorige week weer een goede deal had heb ik weer een mooie reel weten te bemachtigen.
Ook weer 4 stuks Busters heb ik voor een goede prijs op de kop weten te tikken. En ik heb een nieuwe Max aangekocht, rechtstreeks van de bouwer zelf. Nu heb ik al twee keer een Max, maar deze ziet er beter uit en is geheel in een nieuw jasje gestoken.
 Ik moet nu weer gaan uitkijken dat ik het nog wel in twee dozen kwijt kan, al dat aas.
Gisteren heb ik ook nog een nieuwe zware spinner gekocht; een double Dutch. Spinners kunnen we daar goed gebruiken om mooi boven de waterplanten naar binnen te vissen.
Nu binnenkort er nog 1 bij en twee Grinders (ook een soort spinners) en dan is het voldoende.
Zo  hebben we straks weer voldoende om mee te nemen en blijft het waarschijnlijk bij twee dozen kunstaas. Nu nog steeds even een bulkspoel met lijn kopen, maar dat komt nog wel, en wat jerkbait stangen en titanium onderlijnen maken.
Ik zit alweer aan het einde van de middag, maar het Ierland gevoel zit er nog, ik begin alweer nerveus te worden. Gisteren wilde ik de hengels alweer in de hengelkoker doen, maar dat is toch echt veel te vroeg.

Op naar een volgend avontuur!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...