dinsdag 11 juni 2013

Het Ontdekken van een vergeten Stek!!!


Ik ben toch nog weer even naar de waterkant geweest vanmiddag.
Het zat al in de pen om vandaag te gaan, vanochtend had ik het in mijn hoofd om weer met de \BellyBoat te gaan. Dit dacht ik zelfs totdat ik naar huis reed omstreeks 14.10 uur.
Toen begon ik te twijfelen; zou ik toch maar thuis blijven?
En die gedachte heb ik zeker tot 16,00 uur gehad.
Toen heb ik toch maar weer de stoute schoenen aangetrokken en de BellyBoat werd uit de auto gehaald en de struintas ging de auto in. Toch maar struinen, het weer was eigenlijk te goed om deze dag voorbij te laten gaan. Op weg dan maar, maar waarnaartoe? Er moest iets nieuws gezocht worden.
Iets nieuws, maar dan oud. Dit oud in de zin van een stek die vroeger een altijd-raak-stek was, maar dan aan de achterkant daarvan. Daar ligt water waar ik jaren geleden wel eens een poging heb gedaan om een rakker achter de vodden te zitten, maar die waren daar toen nog niet in overvloed.
Dus vandaag na zeker 4 jaar dan toch maar weer eens kijken op deze nieuwe oude stek.
Her ontdekking van stekken kan soms wel eens wat opleveren, zoal de laatste tijd wel eens is gebeurd.
En dan ook maar eens goed uitpeuteren zo'n stek.
Ik ga ook eens een nieuw aasje gebruiken; een Kikker met anti-wierhaak.
Het water waar gevist wordt is niet zo erg diep en er moet nu toch wel rekening gehouden worden met veel waterplanten.
Na weer een kort ritje door verkeersopstoppingen te vermijden,  konden de spullen de auto uit en vissen maar weer. Het was maar goed ook dat ik het besluit had genomen niet met de BB te gaan, want ik had toch wel wat last van spierpijn in de linkervoet door het flipperen van de vorige keer.
De omgeving is prachtig met mooie polderslootjes en dit tussen twee dorps kernen in.
Natuurterreinen aanleggen doen ze hier goed, vooral, als je beseft hoe het hier eerst was.
Het moet hier wel wat worden vandaag, er zijn mooie hoekjes waar echt wel een rakkertje kan zitten.
En dat blijkt ook, na 10 minuten al klapt er een redelijke rakkert op de kikker.
Maar deze schiet weer los en ik heb gelijk door hoe dit kan, dat komt door die anti-wierhaak. Bij dit product moet de snoek flink toehappen wil de haak zijn werk gaan doen.
Ik  probeer nog wat worpen, maar ik denk dat de rakkert toch de haken heeft gevoeld.
Ik struin maar weer verder; op sommige stukken is het echt ploeteren door hoog gras, distels en brandnetels. Van alle vegetatie is voldoende aanwezig en het staat zo hoog dat het tot aan je kin komt.
Spinnen en ander ongedierte is er ook voldoende, dan hoor je weer fazanten.
Hier en daar vliegt een buizerd, dan weer springen er kikkers het water in, de natuur doet het hier goed. En bij het zien van dit alles is het struinen een goede ontspanning.
Ik ben ongeveer 25 minuten bezig en dan duikt er een snoek op de kikker en weer lost deze.
Die kikker geef ik nog één kans en dan gaat ie eraf. Dit zijn kostbare snoeken die ik los.
Ook deze rakkert laat niets meer van zich zien, dus ik ga weer verder de wildernis in.
Nu doe ik wat worpen onder een brug: niets. Dan maar vanaf de brug en strak langs wat overhangende takken van een wilg af, en weer duikt er een snoek op de kikker, maar ook deze moet weer loslaten natuurlijk. Dit zijn toch drie lossers in 40 tot 50 minuten vissen. Eraf met dat onding, nu gaat er een Spro  Swimbait aan de spelt, deze is wel langzaam zinkend, maar dat moet kunnen met een beetje hoog binnen vissen.
Ik doe nog wat worpen langs die overhangende takken en de rakkert slaat weer toe: bammes en hangen. De felle donder heeft er zin in. Vol in de muil en 64 cm kan in de pan.

 Zo zie ik het graag; een wilde poldersnoek, wild spartelen en niet opgeven. Ze hebben trek vanmiddag. Dit kunnen nog een leuk paar uurtjes vissen worden als het zo doorgaat, maar dan zonder lossers graag. Toch maar weer goed dat ik de stap heb genomen om nog een paar uurtjes te gaan, en dan deze stek te nemen. In het verlengde van deze sloot zie ik een leuk bruggetje liggen, daar kan wel weer wat liggen, zeker het proberen waard. Enkele worpen vliegen langs de brug af en worden behendig naar binnen gehaald. Geen reactie op mijn actie, dan maar wat worpen onder de brug. Maar voorzichtigheid is geboden; onder een brug werpen houdt risico in, het risico van je aasje aan stukken gooien. Drie worpen en dan bammes en hangen die snoek. Weer zo'n wildebras, het lijkt wel of ze tijden niets gegeten hebben, en dan is een Swimbait natuurlijk een lekker hapje. Na flinke actie komt deze in de pan: 74 cm.
Let niet op het bloed, dat is meer van mij als van deze rakkert die mijn vingers flink heeft open gehaald.
Na even het bloeden iets een halt te hebben toegeroepen ga ik weer verder.
Ik neem de andere zijde van de brug, wat verre worpen kunnen nooit kwaad.
Bij worp twee duikt er een flinke rakkert vol op de swimbait. Aanslaan die handel, maar dat pakt niet goed uit. Los "DUIZEND BOMMEN EN GRANATEN NOG AAN TOE" weer los, dat is niet best.
Nog maar een paar worpen, maar weer geen reactie op deze actie. Verder maar weer, dat is losser nummer drie geloof ik, zo raak ik  de tel eerder kwijt van de lossers als van de rakkers die ik vang.
Zo loop ik nu vanaf de natuur een nieuwbouw gedeelte in, als je veel geld hebt mag je overal bouwen is het devies. Maar er lopen leuke slootje om heen, dus afvissen die stukken. Ik heb weer een volger en die volgt een paar keer, maar heeft dan geen interesse meer. Om de wijk heen bespeur ik geen actie meer, maar toch zitten er leuke stukken bij. Ik ga weer met een omweg terug naar die brug van die dikke losser. Hij moet in de pan die rakker, zoiets moet je niet laten liggen, zeker vandaag niet nu ze trek hebben. Ik doe nu echt verschillende worpen in de lengterichting, dan weer strak langs de kant af.
Niets helpt, dan maar weer strak langs de kant af en ineens voel ik een tik op de lat en er blijft een flinke kolk over. Nu is het denk ik wel weer gebeurd hier, maar ik spendeer er toch nog wat energie aan. Nu wat worpen schuin naar de overkant vanaf de zijkant van de brug. Niets! Dan nog maar een paar, maar weer niets. Dan weer strak langs de kant en dan plotseling toch vlak voor mijn voeten weer een kolk.
Dan wat korte worpen voor de brug langs en dan: "Bammes", hangen. Met veel kabaal komt ook deze rakkert of dikke dame op de kant en in de pan. Het geeft zoveel kabaal dat er gelijk drie peuters bij komen kijken.
Zo heb ik gelijk een slachtoffer voor het maken van een foto, eerst nog even meten: 83 cm.

Mooi, deze is er toch maar weer uit. Even flink doorzetten, zo moet je altijd een losser even laten rusten en later weer ophalen. Het werkt, maar dit keer wel met veel moeite!
Ik ga nu weer richting de startplek, maar dat is nog wel een uurtje struinen.
Ik heb ondertussen weer een volger, deze laat zich niet meer zien. Dan 5 minuten na de losser weer een snoek in de pan van 63 cm. Even op de foto en weer verder!!
Foto 1
Foto 2
 Foto 3.
Raar; ik maak 3 foto's met de zelfontspanner, maar ik sta er zelf niet op en elke keer hetzelfde beeld, dit komt zeker door het geklungel met die snoek.
Of de camera is vastgelopen.
Dan maar snel deze rakker het water in, want dit gaat anders te lang duren, en dat wil ik niet.
Bij nadere inspectie blijkt dat ik de verkeerde cameramodus heb ingeschakeld, ik kan het mobieltje aan twee kanten gebruiken om foto's te maken. Domoor dat ik er rondloop, maar al doende leert men zullen we maar zeggen. Ik ga weer verder en na een meter of 20 duikt er weer een rakker over het aas maar laat zich hierna niet meer zien. Dan ga ik maar richting de eerste losser.
Maar deze benader ik nu vanaf de andere kant, maar eerst nog een worp tussen de waterplanten!
Daar ontstaat gelijk bij het neerkomen van het aas een explosie van water. Of dit nu een karper of snoek is geweest weet ik niet, maar er dook iets op, gelijk erna zie ik wel een karper liggen.
Maar of dit de dader is geweest weet ik niet. Ik doe nog maar wat worpen op die plek, maar geen actie meer. Dan ga ik toch maar de eerst geloste rakker benaderen en dit weer vanaf de beginfase.
Verschillende worpen plaats ik mooi onder de overhangende wilg, maar geen reactie op de actie. Dan weer een verre worp naar de beruchte waterplanten. Dan volgt ineens weer een explosie van water en dit keer is het hangen, dus toch een snoek!  Als een speer komt deze rakker mijn kant op. Ik moet hem wat sturen om hem een halt toe te roepen, anders schuift hij nog de kant op. En dit is mij al eens eerder overkomen. Deze actie pakt goed uit. Ik laat deze rakker een beetje moe zwemmen, er zit zoveel pit in het beestje. Dan wordt het tijd om de kieuwgreep toe te passen, maar als ik met de vingers de snoek aanraak geeft deze ineens weer een klap en weg is de rakker van dik 75 cm. Ik kan wel zeggen duizend bommen en granaten, maar dat doe ik maar niet. "Shit" dat is het enige wat ik uit kan brengen.
Weer een snoek verspeeld, dat is nummer 5 geloof ik. Ik pak nog een paar laatste stukjes mee en krijg weer een volger tot drie keer toe, maar aasje pakken ho maar.
Dan nog een verre worp en dan is het weg, de dure Swimbait is hoog in de boom geparkeerd. Offers moet je brengen op zo'n visdag!!
Het is intussen alweer 20.30 uur, lang genoeg geweest. Ik ga naar huis, het is tijd om wat te drinken, want ik heb weer genoeg vocht verloren.
Thuis heb ik flinke jeuk aan mijn rechter elleboog, ik ben ergens flink door gestoken een flinke rode bult zit er.
De rest van de week maar eens niet meer snoeken, het is wel weer genoeg geweest. Misschien nog een keer in het weekend.

Op naar een volgend avontuur!!!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...