zondag 9 juni 2013

Foutje Bedankt!!

Volgens planning wilde ik met de Bellyboat het water op.
De wekker had ik niet gezet, want ik word toch altijd wel een paar keer vroeg wakker, dus een wekker zetten vond ik onzin.
Rond een uur of vijf begonnen de eerste vogels al te fluiten, maar deze ronde liet ik nog even voorbij gaan. Inmiddels was het zes uur en ik moest weer eens naar de wc, en dat is dan weer precies de goede tijd om er uit te gaan.
Vlug in de kleren geschoten, alles lag al klaar in de auto, maar voor het wegrijden snel even een sigaretje opsteken.
Eigenlijk had ik wel liever nog wat uitgeslapen, maar belofte maakt schuld, dus vlot naar het water gereden.
Daar aangekomen was het weer drama eerste klas, er stonden aan beide zijden van de plas waar ik nu net het water op wilde gaan twee Nomaden kampen in de vorm van karpertenten, zo gauw geteld 5 stuks.
Dan zinkt de moed je in de flippers, en heb je eigenlijk al het gevoel weer naar huis te gaan.
Zou ik die plas wel nemen? Is het goed om 75 meter te flipperen om tussen die Nomaden dorpen heen te varen voordat ik ook maar één keer een worp kan doen?
De andere plas vind ik de laatste tijd wat tegenvallen, maar ja, als ik nu zou schrijven dat ik weer terug naar huis ben gegaan dan denken ze ook wat een prutvisser is dat.
Dus niet zeuren, spullen de auto uit en de Bellyboat te water op de andere plas.
En dat is van dit seizoen dan de eerste keer. Maar de gedachte begon al behoorlijk in mijn hoofd rond te spoken dat dit wel weer eens een blank dag zou kunnen worden, zoveel vertrouwen had ik er in.
Gisteren was het ook al niet best, toen ben ik nog een goede twee uur wezen struinen, en dat gaf geen vis in de pan. Dit is een zware tegenvaller, want ik had zo gehoopt geen blank dagen te maken.
Het enige wat ik nog ben tegen gekomen was een nest met jonge fazantenkuikens die wild uiteen sprong toen ik voorbij kwam stampen. Ik moest eerst even goed kijken wat het eigenlijk waren.
Maar altijd leuk om te zien zulk klein spul.


 Wat over bleef was de fazanten hen in het midden van de foto.
's Avonds was er weer iets leuks; de hond zit al dagen achter padden en dergelijke aan, en ook achter de enige kikker die we in de vijver hebben.
Dus na een inspectie dat ze de kikker niet te pakken zou kunnen krijgen kon ik deze weer mooi op de foto zetten.
Maar over tot de orde van de dag: het vertrouwen was weg, maar toch ging ik het water op en dat op de plas die niet best is. Nu zal hij echt wel best zijn, maar meestal niet als ik er ben.
Wat ook een beetje roet in het eten gooide was de wind, er stond echt een stevige bries. Nu kon ik het eerste deel aardig in de luwte blijven, maar zodra het open water zou worden kon het toch nog wel eens moeilijk gaan worden. Bewapend met twee hengels ging ik aan de slag. De eerste hengel dient als bijhengel en mag lekker bungelen met als aas een rode zinkende SD van 80 gram op een diepte van een meter of 3, 4 De ander heeft als aasje een grote Shad  met een lood kop van een gram of 30 die ik gisterenmiddag nog snel even heb gekocht. Ik wilde eerst nog de dropshot hengel mee nemen, omdat hier nogal wat dikke baars kan zitten. Maar door die wind wilde ik dit nog maar niet doen.
Maar het was echt een welles nietes spelletje. Na ongeveer een goed halfuurtje flipperen begon de hengeltop van de bijhengel behoorlijk  richting het water te tikken, ik voel bij het stuntelig aanslaan nog behoorlijke weerstand, maar die is plotseling weer weg. Voor mijn gevoel was het baars.
Even later een goede tik op de handhengel.
Verkeerde keuze van de hengel wie zal het zeggen!!
Ik flipperde weer verder en een goed uur was inmiddels verstreken, toen dook er ineens weer een dikke vette baars op de bijhengel, deze bleef even hangen, maar wist zich na flinke tegenwerking te bevrijden van de dreggen die voor baars toch eigenlijk te groot zijn. Toen weer een goede klapper op de handhengel.
Het was even druk, en in de tussentijd ben ik ook door de wind weer een eind terug geblazen richting startpunt. Dit vrat de nodige energie, maar ik zette door; wind of geen wind.
Daarna was het echt zeker anderhalf uur helemaal niets, en toen weer eens op de bijhengel een paar flinke tikken; baars!!! Weer een stuk verder zag ik tot mijn schrik weer een paar hengels richting het water wijzen, maar dit bleek achteraf een doodaas visser op snoek te zijn die het geen probleem vond dat  ik over zijn stek dreef, want kwaad doet het niet. Toen ging ik weer richting startplaats, ook al was dat nog wel goed 45 minuten flipperen. Hier loste ik snoek nummer 1 van de dag, een rakker van rond de 65 cm wist zich van de Shad te ontdoen, het enige wat ik uit te brengen had was "SH%T'".
Weg is pech, maar dit was fijn geweest!
Ik ging weer verder, maar tot aan het startpunt was het niets meer. Toen ging ik onder de brug door de tweede plas op. De Nomaden zaten er nog, daar moest ik  tussendoor flipperen en dat is een breed stuk van beide Nomaden kampen af is dit zeker 200 meter, maar je weet nooit hoever ze hun hengels hebben uitliggen.
De wind heb ik mee, dat scheelt.
Het water wordt alsmaar dieper, de dieptemeter geeft veel vis weer, en de diepte loopt op: 10 meter, 15 meter, dan geen vis meer dat is op zich niet vreemd, 20, 25, 30 het gaat snel 40, 45. Ik ga richting de kant, ook al is dit goed 100 meter verwijderd en zit dan op 43,9 meter.
Ik was het Nomadendorp links van mij gepasseerd, en kon nu een ondieper stuk bezoeken. En dat ging snel; met een poep en een scheet bereikte ik de kant. De hengel met de Shad had ik al weer op een meter of twee laten afzinken om zo weer op te kunnen pakken als ik de hengel met de SD klaar ging leggen. Maar zo ver kwam ik niet. Gelijk dook er al een snoek op de Shad, een rakker van goed in de 60 cm, maar hij liet "DUIZEND BOMMEN EN GRANATEN "weer los .
Ik had nu ruim 4 uur geflipperd, en nog geen vin in de pan!!
De wind zwelde hier behoorlijk aan, ik had bijna geen kans om van de kant weg te komen, de beentjes hadden er bijna de kracht niet voor om van de kant af te blijven. Ik liet het dus maar even gaan, zodat ik een plaspauze kon inlassen en weer even rechtop kon gaan staan.
Hierna probeerde ik weer van de kant weg te komen, maar wat een problemen gaf dit.
Weer een paar flinke bonzen op de hengel met de SD die er eigenlijk allen maar bij bungelde.
Verkeerde keuze dus vandaag; had ik maar de dropshot hengel meegenomen of een paar kleine plugjes of shadjes. Dan waren die baarzen waarschijnlijk wel in de pan gekomen.
Het zijn zeker allemaal baarzen van 40 +, ik had het kunnen weten "Foutje" .
Ik ging nog iets verder, maar verder als dit ging het echt niet, steeds werd ik terug geblazen.
Dan maar retour, dit was vechten tegen de bierkaai, en dat ging ik niet redden, want ik lust geen bier!!
Retour was helemaal moeilijk vol tegen de wind; elke keer dat ik dacht ik zit weer op de goede diepte, zat ik net zo snel weer ondiep.
Daarna had ik moeite om niet richting het Nomaden dorp te drijven, ternauwernood redde ik het om daar voorbij te komen. Ik zag alweer iemand snel uit zijn Nomadentent springen, om polshoogte te nemen. En dit terwijl ik er toch goed 75 meter vandaan was. Rare gasten die Nomaden!
Nu dreef ik de goede hoek in, daar waar ik zijn wilde, en gelijk was het bons, bons op de bij hengel.
Eindelijk vis en een mooie rakker van 65 cm kwam in de pan. Helaas is er geen foto, ik had geen tijd, want ik moest de dreggen doorknippen. De rakker had de SD vol gepakt en te lang uit het water is niet goed. Dus snel dreggen door knippen en het beestje zwom weer fit weg.
Daarna nog een keer een paar tikken op de Shad en ik ging langzaam tegen de harde wind in weer naar de auto en verder aanbeten bleven uit. In ieder geval Foutje dat ik de dropshot hengel niet heb meegenomen en Bedankt Nomaden dat jullie je kampement weer hadden opgesteld.
Gebroken kon ik de auto bereiken, ik had moeit om de flippers los te maken, en uit de Bellyboat stappen ging ook niet zo best. De knieën zijn weer eens getest en goed bevonden, alleen vermoeid door het flipperen. De spullen snel of wat je snel noemt weer in de auto, en dan even wat te drinken halen bij de Shell en even een saucijzenbroodje.
Maar wat een ellendige afzetterij; een flesje chocomel waar ik maandag € 2,80 voor betaalde is bij deze Shell € 2,90. De saucijzenbroodjes of andere dingen voor de lunch zijn niet aangevuld. Dan de chocomel maar weer de koeling in en naar een andere Shell op de route. Daar was het helemaal te gek; daar kostte het flesje chocomel ineens € 3,10. We worden flink belazerd!! Dan alleen maar een saucijzenbroodje en een flesje cola, dan wil je eens wat anders drinken en dan word je bijna een oor aangenaaid. In de supermarkt heb je er bijna 3 liter voor.
Genoeg hierover. Gelukkig had ik wel weer vis in de pan en daar gaat het toch allemaal om!!


Op naar een volgend avontuur!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vogels kijken.

Ik.heb weer wat gefotografeerd de laatste tijd. Hier het resultaat. Veel kijk plezier. ...