dinsdag 18 september 2012

We beginnen maar eens aan de tweede visdag op Lough Dergh Ierland 2012 !!!

En weer is het 6.00 uur dat de wekker gaat. Vannacht heb ik redelijk geslapen. Gelukkig maar, zo is het brakke gevoel iets minder en iets fitter kan ik uit mijn bed. Wel moest ik de wekker twee keer laten gaan, dus werd het 6.15 uur voor ik naast het bed stond. Ik nam vlug even een douche, even alle vislucht die was blijven hangen wegspoelen, ook al was ik er gisterenavond ook nog onder geweest.
Daarna als een speer naar beneden. Jos zat al aan de koffie met een sigaret, ook hij had goed geslapen.
Vandaag gaan we zonder Ferdinand het water op, dat moet ook kunnen. We kennen Lough Derg nu onderhand wel uit ons hoofd, dus we moeten zelf wel een visje kunnen pakken.
Eerst maar weer eens een Iers ontbijt klaargemaakt en naar binnen gewerkt. Daarna weer even wat roken om de grote boodschap op te wekken en toen die er uit was konden we naar de boot.
De tank met benzine had ik gisterenavond al klaargezet, dus die konden we zo pakken. Ook de driftzak ging mee en we konden volledig bepakt en bezakt het water op. Even had de motor het moeilijk, maar dit kwam omdat ik het contactsleuteltje met het dodemanskoordje niet had geplaatst. Dit hads ik gelukkig snel in de gaten en we konden varen. Ons doel was Holy Island. We lieten de stekken waar we eerst langs vaarden gewoon links en rechts liggen, die zouden we wel pakken op de weg terug. Op weg naar Holy Island sleepten we een stuk, de Salmo White Fish en een Baby Shadclone werden daarvoor gebruikt. Op de gehele route onderweg werd tijdens dit slepen geen enkele snoek gevangen.
Het varen naar Holy Island verliep redelijk goed, af en toe plofte de motor, maar dit kon zijn omdat we steeds rustig vaarden in verband met het slepen. Eerst gingen we nog even op de voorlaatste werpstek voor Holy Island werpen, omdat ik het vermoeden had dat het nog geen etenstijd was bij het Island, dus die snoeken konden voor mij nog wel even wachten voor we aan de grote oversteek konden beginnen. Deze stek werd grondig uitgepeuterd, maar leverde geen snoek op. Hier waren we toch een goed uur bezig geweest, maar zo'n stek kan zo nu en dan een behoorlijk snoekje opleveren, zo niet een dikke meter (als je geluk hebt).
Maar achteraf hebben we dat geluk natuurlijk weer niet en zo zetten we dan maar koers naar Holy Island. Dit eiland heeft wel wat, zeker de geschiedenis er achter waarbij ondermeer de Vikingen een rol hebben gespeeld. Ook toen moet er al veel snoek hebben rondgezwommen, die Vikingen hielden tenslotte ook van vis en snoek vonden ze toen echt wel lekker!!
De grote oversteek naar Holy werd toen in gang gezet. We hadden een stevige bries tegen, maar dat deerde ons niet. We wisten dat daar vis te vangen is. Deze tocht moet je wel op een rustige manier inzetten, niet lopen gassen met je boot en zeker niet met een 15 pk motortje. De terugweg ga je dan niet halen naar Killaloe, dan heb je echt een benzineprobleem. Al slepend en rustig varend is de beste manier.
We hebben tenslotte ook de gehele dag en je kunt genieten van de prachtige omgeving van Lough Derg, of er nu wel of geen vis in de pan komt.
Af en toe moet ook de buik gevuld worden; een sneetje brood is dan van harte welkom, evenals een sigaretje op zijn tijd en een kopje soep of thee!!
We gingen hier maar eens lekker driften en kijken of we tussen de waterplanten bedden een snoekje konden verschalken. Maar wat we ook probeerden, er kwam geen vis aan de haak, het lukte ons niet. Ik vond het wel vreemd dat de plantenbedden van vorig jaar zo geslonken waren. Jos snapte niet waar ik het over had en ook een stuk rots kon ik niet lokaliseren.
Even later zagen we een stuk verderop nog een paar bootjes druk bezig met slepen en driftend de boel uit te vissen. Jos en ik besloten na een goed twee uur vissen maar weer retour te gaan en wat andere stekken af te werpen. Op de stek van eerder op deze dag lag nu misschien wel een rakkertje.
Op de eerder genoemde stek aangekomen en op de terugweg wat meer last hebbend van een ploffende motor, gingen we hier maar driften. Soms kreeg ik na de drift de motor moeilijk aan, dat was echt irritant, maar dat kan altijd gebeuren met een motor. Na een paar keer driften had ik dan eindelijk een flinke aanbeet die verzilverd werd. Ik had echt het gevoel dat het een meter snoek was, maar nadat hij een paar keer zijn rug liet zien, moest ik genoegen nemen met een snoek van 87 cm.

Maar ik had er veel sport aan overgehouden, want de snoeken in Ierland zijn echt taaie rakkers, ze geven nooit op met vechten; Vikingbloed denk ik!! Na deze snoek kon ik proberen wat ik wilde, maar het enige wat ik nog te zien kreeg was een volger en niet eens een grote. We gingen de motor weer starten, maar dit gaf nu voor de zoveelste keer problemen. Na een paar keer flink aanzwengelen begon de boel weer ploffend op gang te komen en toen gingen we weer een stukje slepend naar een volgende stek, richting een paar oude stacaravans die we moesten aandoen volgens Ferdinand, en dit gingen we dan ook maar eens proberen.
Daar aangekomen driftten we wat, maar steeds bij het weer starten had ik problemen, zo erg dat hij nu helemaal niet meer aan wilde slaan. Ik noem het stukje bij de caravans nu maar Kikkereiland. Waarom? Ik vind het er op lijken. Nog eens probeerde ik de motor te starten, maar zonder resultaat. Toen nog maar eens een flinke ruk. Ik zei nog tegen Jos dat het touwtje ook niet echt je van het was en toen ik nog een ruk gaf had ik alleen nog het handvat en een centimeter of 20 van het touwtje in

 handen. Eigenlijk ben ik wel een krachtpatser, maar dat had ik nu liever niet gehad. Het liep tegen 16.30 uur en Ferdinand wilde ik eigenlijk niet bellen. Die was nog aan het gidsen met een paar klanten en dat wilde ik niet verstoren.
Maar het zou toch wel moeten, want zo blijven drijven gaf ook problemen. De motor werd omhoog gedaan voor het eventueel op de rotsen botsen. Ik besloot nu toch Ferdinand te bellen. Jos was het er geheel mee eens. Ferdinand bleek net de haven binnen te varen en leverde zijn gasten af, en kwam binnen een half uur aan bij de plek des onheils. Na kort overleg wilde hij ons eerst terugslepen, maar besloot toen toch eerst zijn eigen boot thuis te brengen en ons daarna op te pikken met de trailer bij een vlakbij gelegen trailerheliing.
 Wij hadden nu nog een uurtje om al roeiend de boel een beetje af te
 werpen, en dat leverde mij nog een snoekje op van ongeveer 45 cm.

Gelukkig dus nog een tweede snoekje op deze veelbewogen dag. Toen belde Ferdinande dat hij al vlak bij de trailerhelling was en wij waren daar inmiddels ook in de buurt en toen kon de boot de trailer op. Achteraf, na het doornemen van de dag met Ferdinand, bleek dat hij ons nog had gezien bij Holy Island, maar dat wij eigenlijk op de verkeerde stek zaten te vissen, vandaar dat er weinig planten waren!!
Morgen gaan we weer retour Holy Island en dan naar het goede stuk. Ik weet nu weer waar we moeten zijn. Dat heb je als je er een jaar niet meer bent geweest, ik vond het er al anders uitzien.
Onderweg naar huis zitten we al weer plannen te maken voor de derde visdag maar dat is nog een nachtje slapen we moeten eerst nog wat inkopen doen voor de volgende dag en ook nog even wat dineren daarna even een whisky een potje dart en pool bij The Anchor Inn  onze favorite pub.
De boodschappen zijn inmiddels gehaald ook de nodige adviezen van Ferdinand hebben we opgeslagen en zo kunnen we gaan dineren dit doen we maar weer eens bij os favoriete restaurant (afhaal IndieĆ«r) River Spice we gaan vandaag voor de Shish Kebab met veel knoflook saus en en portie chikkenwings en een klein portie chips lekker hoor dit word weer smikkelen en smullen cola erbij wat wil een mens nog meer. Daarna lekker een potje darts, maar dat hadden die ik lekker van Jos win hij mag dan het potje poolbiljart winnen anders is het zo sneu voor hem ik kegel gewoon de zwarte bal er een keer in en de witte een paar keer!! Daarna is het al gauw weer 23.30 en gaan lekker onder de wol.

Op naar visdag nummer 3 !!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...