donderdag 20 september 2012

Lough Derg visdag nummer drie 2012 op naar Holly Island !!!

Deze dag begonnen we met een andere boot, de boot die wij eigenlijk de hele week zouden hebben was een dagje in reparatie wegens de defecte motor. Maar daardoor lieten wij ons niet afhouden van ons plan. We gingen gewoon weer richting Holy Island, dit deden we al slepend. Niet dat wij daar zulke keigoede vissers in zijn, eigenlijk meer van die vissers van we zien wel wat er gebeurt! Het slepen leverde achteraf niet veel op, dit zouden we op de terugweg nog wel een keer proberen. We gingen op de voorlaatste stek richting Holy Island weer even werpen, je weet maar nooit of er nu weer wat ligt. Hier wierpen we de boel flink uit. Ook zagen we steeds een paar rare Sassenheimers voorbij scheuren in een boot, elke stek die ze onderweg tegen kwamen half afwerpend. Hoe wil je zo ooit een vis vangen, dat gaat je niet echt lukken op deze manier. We maakten de oversteek weer op het grote water, er stond behoorlijk wat meer wind dan gisteren, maar wij, Jongens van de Bontekoe' wisten hiermee om te gaan. Wij zijn volwaardige zeelieden en dit moest voor ons geen moeite zijn. In dit geval hadden we voor wind tegen gekozen, zodat we op de terugweg wind mee zouden hebben, dat heeft zo zijn voordelen. Na een goed half uuur vanaf de vorige stek waren we inmiddels weer aangekomen bij onze favoriete stek. We gingen eerst weer een sneetje brood eten en een sigaretje roken voordat we aan het harde werken begonnen, er moest tenslotte weer vis in de boot komen. Jos had gisteren een visloze dag en mijn gidswerk moest hem vandaag maar eens een kanjer op gaan leveren. Hier moesten we wel moeite voor doen, maar het moest voor elkaar gaan komen. We hadden ons dit jaar hier ten doel gesteld meer dan 14 snoeken in de boot te krijgen. Die 14 snoeken dat was het aantal van vorig jaar. Ook mijn aantal van 7 van vorig jaar wilde ik omhoog zien te krijgen, een meter snoek zou ook leuk zijn. Na de maaltijd konden we beginnen, we gingen er vol tegen aan en keken of er een rakker te vangen was. Worp na worp vlogen de aasjes over het water, maar het bleef stil. We begonnen aan de volgende drift, ook hier weer geen snoek. Waar het vorig jaar zo goed was viel het nu een beetje tegen. Zou het aan de watertemperatuur kuunen liggen of aan de wind? Maar die stond eigenlijk net zo als vorig jaar,  precies op Holy Island gericht!! We lieten ons niet zomaar uit het veld slaan, we driftten nog een keer over hetzelfde stuk en even later volgde eindelijk een
 aanbeet, maar deze loste. Dit gaf ons burgers weer moed en weer deden we een drift. En deze drift

werd verzilverd met een mooie snoek van 89 cm. Na een ferme en zware dril kwam deze aan boord.
 De eerste was voor mij en dit betekende tevens een nieuw record voor mij. Als je eenmaal een snoek

in de pan hebt, dan ga je gewoon weer over die stek heen driften, want dan zitten er meestal wel meer.
We gingen er weer overheen en weer volgde een aanbeet. Deze keer voor Jos en ook deze kwam in de boot (pan).
Met 93 cm was weer de grootste voor Jos, hoe flikt hij hem dat toch? Constant zit zijn aasje gedraaid en hij doet worpen die af en toe de verkeerde kant op gaan. Wat doe ik dan in hemelsnaam verkeerd? Misschien heeft hij hier een afspraakje met de Vikinggeesten die hem de hand boven zijn hoofd houden!!
Ik deed nog maar en paar driften, maar het leverde geen snoek meer op en we gingen weer naar Rocky Island. Deze naam hebben Jos en ik zelf verzonnen, dit eilandje is een beetje (behoorlijk) rotsachtig en hier is stuurmanskunst echt noodzakelijk. Menig Vikingbootje is hier ooit gesneuveld

en dit gaat ons niet gebeuren! Ook hier vlogen de worpen weer over het water, maar de wind die best heftig was gooide roet in het eten. We deden nog een enkele drft hier, en toen lieten we de boot behendig door de wind meevoeren langs de gevaarlijke rotsen, zodat we er veilig met een beetje stuurmanskunst langs en tussendoor konden varen. Dat mag je ook verwachten van de jongens van de Bontekoe. Hierna gingen we gewoon de reguliere stekken nog een beetje afwerpen. Ook kwamen we de rare Sassenheimers nog keer op keer tegen. Waar wij gingen, gingen zij ook, tenminste daar leek het op! De reguliere stekken leveren ons niets meer op, we gingen maar weer retour haven en daar konden we ons opmaken voor het diner.
Ik dacht dat we vanavond maar eens wat anders moesten gaan eten, volgens mij zou het Sheesh Kebab met chickenwings en chips worden. Dat was toch eens wat anders als de dagen ervoor, want we hadden wel zin in een stevig hapje eten. We gingen weer richting ons favoriete restaurant Spicy River, onderweg belden we Herman nog even op, want ik had nog twee pakjes stroopwafels voor hem meegenomen, daar is hij nogal gek op. Herman had weinig tijd, nam de stroopwafels in ontvangst en vroeg waar we gingen eten.
Wij gaven aan bij Spicy River; Herman vertelde ons dat deze dicht is op de dinsdagavond en vertelde dat de Chinees een stukje terug in de straat erg goed is. Hij liep wel even mee er naar toe.
Maar deze bleek wegens verbouwing te zijn gesloten; Herman de grapjas gaf ons foute informatie. We hadden honger en wilden eten.
Dan maar de brug over en Fish and Chips halen. Na een korte wandeling ernaar toe besloten we daar ook maar iets van Kebab te eten met chicken wings en chips. Het blijft een lekker hapje en misschien is de Kebab hier ook wel te pruimen. Ook deze zaak wordt geleid door een Indiër, alleen deze nam het met de regeltjes niet zo nauw. Hij veegde af en toe eens lekker zijn neus af met zijn handen en sloeg af en toe eens met zijn handen op de pannenkoek waar ons vlees op terecht zou komen. Hier namen we ook chickenwings en chips. Die chips liet hij ons voorproeven en dat smaakte naar meer. Toen het vlees klaar was, vroeg hij ons welke saus we bij de Kebab wilden. Wij beiden antwoordden hierop knoflooksaus. Hijzelf voegde er nog een ander goedje bij. Hij ging eens flink met een soort van grote soeplepel door de bak met knoflooksaus en gooide er bij elke pannenkoek een lepel op en ook een enorme flinke klodder van het andere goedje. In het huisje aangekomen gingen we eens lekker aan de maaltijd. De smaak was goed, alleen het vlees dreef in een bad van knoflooksaus en dat andere goedje. Alles werd wel opgegeten, maar de saus die naderhand overbleef ging de vuilniszak in. We gingen vanavond maar eens vroeg onder de wol, we zaten allebei steeds weg te zakken en naar de pub gaan had zo weinig zin. De volgende dag is het trouwens dansavond en daar hadden we eigenlijk meer zin in om die te bekijken. Morgen is het ook weer vroeg dag en we hebben weer zin in een tripje naar Holy Island. Denk nu niet die gaan steeds dezelfde snoek vangen, dit is niet zo. Dezelfde snoek vang je hier op Lough Derg niet zo gauw.

Op naar de vierde visdag op Loug Dergh !!!