donderdag 20 september 2012

De vijfde visdag op Lough Derg 2012!!!

En zo gaan we alweer beginnen aan de voorlaatste visdag op Lough Derg, we hebben gisterenavond de weerberichten goed in de gaten gehouden. Ook het thuisfront gaf ons informatie, en van Ferdinand kregen we ook nog een sms. De wind zou aanwakkeren tot misschien wel windkracht 6, maar windkracht 5 zou het zeker worden. Maar wij, jongens van de Bontekoe, zijn daar niet bang voor. Maar Jos zag het niet zitten om met die wind naar Holy Island te gaan en ook Ferdinand raadde het af. Watjes zijn het. Duizend bommen en granaten, zo maar tegen Kapitein Haddock in te durven gaan, ik noem het muitterij!!! We begonnen maar eerst met een goed ontbijt met een paar flinke plakken bacon, twee worstjes, 2 eieren en flinke lepels met witte bonen in tomatensaus. Dit om de frustratie weg te eten dat we niet naar Holy Island konden. Jos deed hier in mee (of vindt hij dit ontbijt gewoon lekker?). Hij gooit 's ochtends ook altijd zo'n raar bruin sausje bij zijn ontbijt. Ik heb het een paar keer geprobeerd: BRRRRRRRRRRRRRR!! Ik nam nog maar een flinke slok van mijn colaatje en een paar flinke hijsen van mijn sigaret, dit om de huishouding op gang te brengen. Want laat ik het zo zeggen: poepen in de boot kan echt niet, plassen dat lukt nog wel, maar poepen? Nee dat moeten we toch echt thuis doen. Als je erg nodig moet, dan kun je niet echt aan land, er zijn teveel rotsen en voordat je een plek hebt gevonden om aan land te gaan heb je al lang in je broek gescheten, dus gewoon zorgen dat je thuis goed naar de wc gaat, dan heb je voor de rest van de dag geen probleem. Na deze kleine les over hoe en wat als je op Lough Derg gaat vissen, konden we eindelijk gaan vissen. We hadden vandaag besloten het grootste deel van de dag te gaan slepen en om te kijken of we (ik) de eerst Lough Derg sleep-snoek in de boot konden krijgen. Jos had er vorig jaar al één op deze manier gevangen, dit onder leiding van het gidswerk van Herman (fisherman). Nu eens kijken of mijn gidswerk ook werkt!
Ik deed de Baby Shad Clone er maar weer aan en Jos de Salmo Whitefish, eens kijken wat dat zou opleveren. We waren een goed half uurtje bezig toen ik de eerste losser kreeg. Hij was niet echt groot, maar het was de eerste goede aanbeet. Toen gingen we weer verder en weer volgde een aanbeet voor mij en deze werd verzilverd. De eerste sleep-snoek op Lough Derg was voor mij

binnen. Hij was niet groot, zo'n 55 cm.
Dan denk ik dat ik het trucje door heb; de goede diepte is tussen de 6 en 7,5 meter en dan het liefst bodem met veel structuur en langs taluds af. Een goed uurtje later was Jos aan de beurt en ook door hem werd de snoek verzilverd. Ook deze was 55 cm, het ging goed en dit steeds rond dezelfde stek. Toen gingen we heel even werpen en een broodje eten. Stokbrood ham en kaas met knoflookboter en het smaakte goed. Deze stokbroodjes waren eigenlijk voor de avond bedoeld, maar we moesten het overschot aan eten een beetje wegwerken. We hadden ook een bakje soep erbij, wat wilden we nog meer? Een beetje wind uit de goede hoek en zonneschijn; wat een lekker dagje zo. We gingen weer

 slepen, want de rare Sassenheimers kwamen er ook weer aan en met twee boten op één stek vind ik niets en we waren alweer een tijdje op de stek aan het werpen geweest zonder resultaat. Het slepen leverde me vlak bij de werpstek nog bijna een mooie snoek op van goed in de 70 cm, maar helaas; net voor het pakken van de lijn loste de rakker. Hierna was Jos nog een keer aan de beurt, die verzilverde nog een snoek en weer kwam er 55 cm in de pan. Daarna sleepten we nog wat en gingen ook nog een stuk de  rivier op, omdat de wind behoorlijk aanwakkerde. Maar we gingen daar maar weer vanaf; die rivier was nog erger dan het grote water.
Toen was het weer tijd om naar huis te gaan en wat te gaan eten. Die avond maakte ik eens zelf wat klaar (voor een groot gedeelte). We aten Sirloin Steak en niet de kleinste. Voor Jos en mij ieder een ons of 5, dat kunnen we met gemak op, een doosje champignons erbij, een uitje meebakken, bietensalade en voor ieder een bakje cowlslaw. Voor mij nog wat rauwkost en  en de vitamine boost was weer binnen. Een colaatje ontbrak natuurlijk ook niet aan deze maaltijd! Hierna was er live muziek in The Anchor Inn, en gingen we tijdens deze muzieksesie een potje darten (ik denk dat ik Jos maar laat winnen). Tijdens dit potje darten wint Jos drie keer van mij, ach zo kan hij weer lekker slapen!!


Op naar de laatse en zesde visdag!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...