zondag 13 april 2014

Ja zeker Andy!


Het klopt we hebben het weer eens over Andy.
Het is inderdaad een tijd geleden dat we het over hem hebben gehad.
Nou komt hij nog maar eens een enkele keer langs op de jongste telg van de familie op te halen om te gaan stappen.
En dan als Andy er eens is wordt er niet of nauwelijks over vissen gepraat.
Maar gisteren avond was het anders, Andy volgt mijn verhalen op het bolg wel.
Dus wist hij zo ook van mijn karper sessie pogingen. Nu had ik geluk dat ik net op tijd thuis was dit keer de vrouw en ik waren even uit eten geweest.
Andy en Diederick en de rest van de aanhang stonden op het punt te vertrekken.
Andy begon over de karper sessies.
En opperde een bepaald meertje bij ons in de buurt, maar dat was bij mij meer een naaah moment.
Karper genoeg  volgens Andy, en ik vroeg hem hoe hij die dan wel ving.
Nou op een korst brood, of gewoon op de pen of met de vliegenhengel.
En begon gelijk mijn vliegenlat een beetje af te kraken op zijn manier.
Niet die van jou met je voorn latje maat #6.
Ik ging er verder maar niet op in, ik heb de hengels in maat #4 en #5/6 en #8 dus delaatste zeker geschikt voor karper, maar ik laat Andy maar kletsen.
Im vraag hem nog naar het formaat karper en dat gaat van klein naar groot.
Alleen dat meertje ik heb er vraagtekens bij
Het is een druk bezochte plek door wandelaars honde liefhebbers dus het kan er echt erg druk zijn.
En is dit mijn gevoel bij karper vissen.
Het is het gevoel van net wel net niet stek!
We zien wel Andy is al lang vertrokken, en de zaterdag avond is gevorderd.
De nodige films hebben op tv de revue gepaseerd, en het is alweer 0.15 uur tijd om het bed op te zoeken.
Ik ga nog even een stukje lezen uit een goed boek.

Na enkle bladzijden beginnen de ogen dicht te vallen het boek leg ik weg, en denk van"mocht ik vroeg wakker zijn dan toch naar dat meertje".
Rond 5.30 op de wekker is het tijd om de wc eens op te zoeken.
Daarna kan ik moelijk de slaap weer oppakken. Ik blijf een beetje woelen in bet en het meertje en karper blijven door mijn hoofd heen flitsen.
Dan hoor ik een auto door de straat rijden en bij mij achter het huis zie ik daar de lichten van de auto door het raam schijnen Diederick en aanhang worden thuis gebracht door Andy.
Zij komen alleen hun fiets ophalen en vertrekken weer.
Het is dan 6.00 in die buurt.
Het eerste licht komt door het raam.
Ik spring mijn bed uit en schiet in de kleren, een soort spontane actie of ook weer niet.
Maar ben wel op tijd mijn bed uit.
Hengel en schepnet en andere toebehoren gaan de auto in.
En op naar het meertje ik kan er bijna naar toe lopen.
Er is in dat meertje pas nog gedregd naar een moord wapen.
Toch ga ik er niet met volle zin naar toe, de gedachte dat het binnen een uur of twee zo druk al kan zijn met wandelaars staat me tegen.
Maar we wagen het er op, ik maak 1 voerstek nu met een half handje voer.
En begin op een stek zonder voer, gewoon kijken hoe het uitpakt.
De stekken zijn  wel uitgekiend gekozen.
Er was behoorlijk wat activiteit te zien op het water. Verschillende kolken, plekken met geborrel op het water en dat geeft wel weer iets van vertrouwen.
De eerste 45 minuten is het aftasten, de hengel is inmiddels verlegd naar het stuk waar gevoerd is. Op deze stek ineens weer minder activiteit maat we doen het er mee.
Wel weer geborrel enkele meters van de dobber verwijderd.
De eerste wandelaars met hond zijn er al het is dan 7.30 ongeveer.
Ik begin al weer onrustig te worden weer een verloren vissessie (of ongeduld).
Probeer een roofvisser dit karper geduld maar bij te brengen.
Deze stek het meertje valt eigenlijk wel mee er is genoeg leven in en om het water verschillende vogels, enkele spechten zie ik en allerlei zangvogels.
Dan weer een eend met pijltjes.

Met welk gemak de pijltjes over het water scheren, normaal let je hier niet altijd op.
Het zijn echt plukjes met dins veertjes die als een speer over het water gaan meegenomen met de wind, tenminste zo lijkt het.
Ze doen het zelf met die kleine pootjes.
Maar dan ineens, hoor ik iets over mijn rugzak schuiven!
Ik kijk en kan nog net ternauwernood mijn hengel grijpen die bijna het water in wordt getrokken.
Dit is vis geen snoek maar dit keer karper, het kan bijna niet anders.
Het zou nog brasem kunnen zijn of grote voorn maar laat het dan eventueel maar als optie de laatste zijn, alles behalve brasem.
Ik ben er inmiddels van overtuigd dat het karper is niet groot maar voor mij zeker goed en groot genoeg.
Het is voor mij de eerste karper gericht met de pen gevangen.
Na toch wel een leuke dril mag de dondersteen in het net de kant op en op de foto.
Ik ben er blij mee al is het in de ogen van de echte karpervisser een inimini.
Voor mij een kanjer!
Het gevoel van karper is er weer dat is lang geleden ooit een sessie gehad maar dan met een bodem montage op een spin hengel.
Ik ging toen met twee man op pad een buurman en een nu heel bekende roofvisser.
Toen voor mij toch al een crack,  vissen dat die man kon en zeker op snoekbaars.
Jouke Jansma, op snoekbaars echt de beste toen al verschillende sessies deden we toen ook op paling.
Maar toen een keer op karper, en wie ving er toen twee ik, en de buurman en Jouke niets.
Al lieten die twee karpers mij wel alle hoeken van het water zien met die spinhengel.
Nee dat gevoel is er weer een beetje, voor het gesloten seizoen een leuke vervanger.
Na deze vangst wilde ik eigenlijk weer opstappen, want er kwamen al weer wat meer wandelaars en had jammer genoeg geen stoeltje meegenomen.
Maar ik prikte nog maar een maïs korreltje op de haak voor nog een poging.
En zo lag de pen weer in de ochted zon te pronken, dan knipper ik even met mijn ogen zie ik hem nu al weer ondrergaan.
Nee toch verkeerd gezien, de schittering van de ochtend zon geeft vaak een ander beeld.
Och daar hebben we moeder eend met pijltjes weer.
Dan weer zie ik ineens de hengel weer richting het water vertrekken.
Aanslaan die hap en hangen dit is weer vis dit is weer karper!.
Weer een leuke dril en even later komt ook deze dondersteen in het net en op de foto karper nummer 2.

Zo mijn ochtend kan niet meer stuk.
Ik werp nog één keer uit maar deze sessie duurt niet lang.
De eerste honden plonsen aan de overkant in het water, ik ga naar tevreden naar huis en ga even ontbijten.
Dan al plannen maken voor de volgende sessie vanavond samen met Rogier de afspraak is snel gemaakt.
Dan denkend aan de Secret Carp van Chris Yates!
Het gevoel van karper is er en stiekem lees ik ook wel bepaalde karperblogs van vissen met de pen op karper.

Op naar een volgend avontuur en A Je To!

1 opmerking:

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...