maandag 26 november 2012

Puin ruimen!!!

Vandaag is het zondag en eigenlijk een mooi dagje om te gaan snoeken, maar er zijn ook andere dingen te doen! De viskamer is eigenlijk een grote puinhoop; al het aas dat voor de vistrip naar Ierland was gebruikt ligt op een hoop en de railsjes aan de muur waar het normaal aan hing zijn bijna leeg.
De plek waar de verhalen voor het blog worden geschreven is ook aan een opruimbeurt toe.
Dus er is werk zat! Maar een middagje vissen zou toch wel lekker zijn en het weer is er uitstekend voor. Ze voorspellen storm. Hier waait het in ieder geval al hard genoeg en zo zal het ook aan de waterkant zijn.
Ik ga toch eerst de zooi even opruimen. Ik begin beneden bij de Bloghoek, dit is binnen een kwartier aan de kant en het ziet er weer strak uit!
Dan op  naar de viskamer. Deze heeft ook een opruimbeurt nodig; het aas mag weer worden opgehangen, want je kunt door de aasjes het water niet meer vinden. Dus opruimen die handel, maar tijdens deze opruimsessie begint het toch weer te kriebelen: ik moet er op uit! Dit stormachtige weer kun je niet zomaar voorbij laten gaan, dit is het weer waarbij de rovers jagen! Vlug even de kunstaasdoos nalopen of er genoeg van het één an ander in zit. De Busters beginnen een beetje op te raken, maar voor vandaag zijn er zeker nog voldoende. Ik pak vanmiddag maar eens wat water dicht in de buurt, eens kijken wat er in de pan te hengelen valt. De auto wordt ergens in een elitewijk geparkeerd op een plek waar die lekker in de weg staat. Parkeernivelleren heet dat; iets teruggeven aan de minderverdieners, dus deze parkeerplek is voor mij! Dan gaan we eens aan de wandel en pakken wat stekken waar ik al tijden niets heb gevangen. Zo kom ik er ook achter dat als ik vandaag hier niets vang er ook niets meer zit! Na een goed uurtje werpen heb ik ook eigenlijk al het gevoel dat er niets meer zit, maar ik laat me niet zo gauw van mijn stuk brengen om dan daarna maar weer de buitenlandse visterroristen de schuld te geven dat ze alles hebben weggevangen. Na nog een goed half uur verder en een worp tegen een stenen brug begint bij de volgende worp de mooie goudkleurige Buster vreemd te doen, dus even controleren. En wat blijkt: barst in zijn koppie, weer een Buster naar de verdoemenis. "DUIZEND BOMMEN EN GRANATEN", op deze manier ben ik er gauw vanaf! Dan maar weer een nieuwe Buster aan de lijn knopen en verder vissen. Dan een kwartier later maar eens een verre worp in de lengterichting van het water. De Buster komt goed 30 meter verder stuiterend op het water tot stilstand en springt bijna gelijktijdig in volle vaart weer een halve meter boven het water uit met een mooie rakker van een snoek er aan vast. Dat zijn nog eens worpen: precies weten dat 30 meter verderop een snoek zit (geluk natuurlijk), dus er zit nog snoek of is het een verdwaalde!
Vlug even het meetlint er langs en 74 cm kan weer in de pan. We gaan nu vol goede moed weer verder, want met dit soort weer moet er natuurlijk nog wel een rakkertje te vangen zijn. Een mooie zijsloot wordt afgestruind, maar worp na worp levert geen snoek op die zin heeft in de Buster. Dan maar eens een mooie worp strak onder een overhangende boom. Met een mooie boog slinger ik de Buster midden in de overhangende kruin van de boom. "DUIZEND BOMEN EN OVERHANGENDE TAKKEN'', en dat terwijl ik pas nog in de Tweede Kamer een wet heb ingediend om die takkenzooi te snoeien. Na flink geruk en getrek aan de lijn is het pats lijn doormidden en de Buster plonst in het water en verdwijnt in het ruime sop. Dan maar even kijken of ik met de kunstaasredder de Buster uit het water kan harken. Ik gooi hem met een mooie boog richting de plek waar de Buster te water is geraakt en beland met de kunstaasredder ook in de boom. "DUIZEND BOMEN EN ROT TAKKEN". Nu had ik toch pas een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer ingediend om die overhangende takkenzooi weg te snoeien, maar ja, je weet dat ze wat traag zijn. Dan maar weer rukken en trekken en pats; het draad van de kunstaasredder knapt. ''DUIZEND @#$*^%$#@$^*%#@&^%$## GRANATEN", nu weer de kunstaasredder naar de verdoemenis, en dat terwijl menig roofvisser beweert dat dit touw niet breekt! Gelukkig blijft het reddergedeelte van de kunstaasedder aan een takje hangen en zo kan ik ternauwernood het reddergedeeelte redden! Dan maar weer een nieuwe Buster er aan knopen, maar ik moet de gehele kunstaasbox door spitten om er nog één te vinden! Gelukkig is er aankomend weekend weer een visbeurs, en dan maar hopen dat ze nog wat Buster-koopjes hebben liggen. Hierna ben ik wel toe aan een korte rook- en drinkpauze, en een  colaatje is dan altijd handig om in de rugzak te hebben, alleen moet je dan niet je sigaretten in de auto laten liggen. Na deze pauze ga ik weer verder. Na een goede 45 minuten is het weer raak en dat maakt alles weer goed en zo kan er weer een kleine rakker van 59 cm worden bijgeschreven in het grote snoekenboek!

Dan ga ik retour naar de auto en tijdens de terugtocht pak ik nog een ander stukje mee, maar daar valt niets te vinden wat zwemt en graten heeft. We gaan maar weer richting huis het eten kan weer worden klaargezet, ik heb wel zin in een stevig hapje eten. Vandaag staat op het menu Tortilla de patatas met gemengde sla, avocado, kiwi uit eigen tuin, tomaat, een kaki en een vers bosuitje er door, en als vlees een lekkere lamsbout van de barbecue.

Na deze maaltijd kan ik er weer tegen en kan ik verder gaan met het uitzoeken van het kunstaas. Dit om te kijken of ik nog genoeg heb om mee te vissen. Waarschijnlijk moeten er wel weer wat aasjes worden aangekocht, want de voorraad begint nu toch een beetje te slinken. Je zou maar eens aan de waterkant aan komen en geen kunstaas meer hebben.
Ziezo, de boel hangt weer netjes en een beetje soort bij soort. Zo kunnen we weer gaan denken aan een nieuw avontuur en dat zal zo wel eens aankomende vrijdag kunnen zijn.

Nu volgt hier nog even het recept voor de lamsbout!
Koop een lamsbout van ruim 1 kilo met of zonder been. Koop je er één zonder been, dan heb je voor jezelf meer lamsbout. Koop je er een met been, dan heb je meer werk, maar dan heeft de hond een lekker stuk bot met lamsvlees.
Dan twee blikjes ansjovis in olijfolie, 6 grote tenen knoflook ,een bosje oregano, wat zeezout,  peper en olijfolie.
Snijd de uitgelekte ansjovis in stukjes en snijd ook de oregano fijn. Doe hetzelfde met de knoflook.
Daarna doe je alles in een vijzel en stamp het lekker fijn. Giet hier nog wat olijfolie bij en maak er een lekker papje van.
Dan pak je de ontbeende lamsbout en maak hier aan beide zijden wat inkepingen in.
Smeer dan de lamsbout lekker in aan beide zijden, en ook aan de binnenkant waar het bot gezeten heeft.
Pak nu nog wat touw om de lamsbout dicht te binden en klaar is kees.
Nu kan de lamsbout op de barbecue. Laat hem lekker gaar worden in anderhalf uur tijd in het midden van de barbecue, maar zorg er wel voor dat er in het midden tussen de briketten of houtskool een aluminium bakje is geplaatst. Dan het geheel regelmatig draaien en insmeren met olijfolie.
Bij de volgende verhalen probeer ik elke keer een recept te plaatsen; dit voor de stoere roofvisser.

Smakelijk eten!!!

Kom ik er bij het plaatsen van de foto's ook nog achter dat ik ze niet meer kan uploaden, dit omdat de gratis 1 GB verbruikt is. Nu is er een mogelijkheid om tegen betaling meer GB's te kopen:  2,49 dollar voor 25 GB per maand. Maar wat moet ik nou met 25 GB per maand, terwijl ik al twee jaar met 1  GB heb gedaan? Dan maar verder spitten in Google. Na een uurtje of drie ben ik er uit; als je je foto's verkleint naar 800 pixels is het weer gratis. Tja, zo zie je maar dat schrijvers van goede verhalen het echt niet zo gemakkelijk hebben. Je moet steeds bij de les blijven om je blog up to date te houden!

Op naar een volgend avontuur!!!

1 opmerking:

  1. Laten we zondag maar wat Busters gaan kopen.
    Als ik de foto's zie verheug ik me alweer op het volgende etentje.
    Je vismaat.

    BeantwoordenVerwijderen

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...