vrijdag 30 november 2012

Internet visser!!!

Vandaag weer de verplichte vrijdag-vrijaf dag, niet dat ik er iets op tegen heb hoor!
Ze kunnen mij niet genoeg van die verplichte dagen geven, zo kunnen we er tenminste lekker op uit.
Lekker met je hengel langs de waterkant struinen. Vanochtend maar eens wat kilometers maken en kijken waar ik uit zou komen. Het was me het ritje wel, uiteindelijk kwam ik op een voor mij een nieuwe stek.
Ze hadden daar de kanten nog maar pas schoongemaakt, want alles hadden ze op een bepaald punt verzameld.
Maar voor het verzamelpunt van het riet en daar voorbij lag voor mij het water open, en dus kon ik daar mooi de boel goed afwerpen, het is een stuk met potentie en zag er goed uit. De eerst worpen gingen te water, en vol vertrouwen werden de kanten goed afgevist. Na een klein kwartier dient de eerst losser zich aan en dan groeit de hoop dat dit wel eens een heel goed stuk water kan zijn. Nog maar wat worpen, maar de losser toon geen interesse meer, dit was een eenmalige actie. Dan ineens  "Prrttt pufpuf Prrtt Puf puf puf prrt Puf puf puf. '' DUIZEND BOMMEN EN GRANATEN; of de duvel er mee speelt. Denk je een lekker rustig dagje vissen voor de boeg te hebben, maar dan komt er ineens een rietkantenknipper door de sloot heen baggeren. De stuurman van dit piratenschip moet me hebben zien vloeken, want hij durft mij niet aan te kijken en een beetje  verscholen onder zijn pet vaart de  PIET PIRAAT verder. Dit moet natuurlijk altijd gebeuren als ik aan het vissen ben en net een nieuwe stek heb gevonden. Ze waren dus nog niet klaar met de rietkanten. Kunnen ze dit nou nooit eens op een ander moment plannen? Voortaan bel ik eerst de burgemeester eens op van de plaats waar ik op mijn vrijaf-dag wil gaan vissen. Dan kunnen ze er eens rekening mee gaan houden dat ik die dag kom en geen rare activiteiten plannen op die dag. Ik ga toch maar door met de visserij, want om nu al weg te gaan zie ik ook niet echt zitten. Er worden nog wat meters afgelegd, maar het is gebeurd hier op deze stek. Het zag er allemaal zo veelbelovend uit hier.
Op de terugweg komen er net twee dames en een jongeman een hek uitlopen. De jongeman roep mij een paar keer toe: "Internetvisser, kijk dat is een internetvisser." Ik draai mij lachend om , ik begin toch al redelijk bekend te worden met mijn Blog, ze herkennen me al in elke uithoek van het land. Maar volgens mij was dit Robin snoek die ook een Blog heeft. Toch wel grappig zulke momenten, even later nog een voorbijganger, ditmaal met de vraag of ik al wat gevangen heb. Dan volgt nog het verhaal dat er snoek genoeg zit. Maar vandaag is dit zeker niet het geval, ik kom nog wel een keer terug. Dan naar de volgende stek; kijken of hier wat te halen is. Deze stek breng ik net als Sinterklaas en Zwarte Piet elk jaar ook een bezoek, en meestal ook nog in dezelfde periode. Kijken of hier nog een leuke rakker zit. De eerste worpen gaan over het water, ik heb een aanbeet al in gedachten, maar er gebeurt weinig tot niets, en dit terwijl er hier toch altijd wel zeker twee moeten zitten. Dan nog maar een worp, weer niets, dan schuif ik maar een stuk door. Nu doe ik schuin naar dezelfde plek nog een worp en dan volgt er een kolk en ik had ook het gevoel dat ik iets haakte. Nog maar een worp over dezelfde plek en dan is het Bammes en hangen die hap; recht in de pan. Na een korte dril kan deze rakker op de foto en bijgeschreven worden in het grote snoekenboek. 70 cm.
Ik begon alweer een beetje te twijfelen over deze stek, maar een beetje doorzetten doet wonderen. Vlug gaat het snoekje weer te water en de volgende worp gaat nu schuin naar links en weer Bammes. Zo gaat ie goed, zo gaat ie beter, weer een snoek van 57 centimeter, en hupsakee in de pan!
Het is eindelijk weer eens raak maar eigenlijk te snel, dit kan wel weer eens een domper worden als het zo vlug achter elkaar gaat. Elke goede snoekvisser heeft last van de gedachte dat het de rest van de dag dan wel eens hopeloos kan zijn! maar we zitten niet bij de pakken neer, we gaan stug door en even later heb ik nog een losser. Wat je een losser kan noemen,  eigenlijk meer een misser die net de haak raakt. Poging twee doet hem langs het aas schieten. Dan laat ik het voor wat het is en ga verder. Ik pak hem op de terugweg wel. De rest van de stek wordt nog even goed afgevist, maar ik krijg niets meer van graat aan de haak. Dan maar weer terug En dan opeens: BRrrrr Broem broem brrrr Broembroem. Wat nu weer? Staat er weer precies op de plek van de losser aan de overkant een tankwagen van de gemeente zijn tank te vullen met water uit de sloot. "DUIZEND BOMMEN EN ALLE TANKWAGENS NOG AAN TOE!'' Waarom hier? Waarom nu en weer op mijn stek? Het is dat ik te weinig Busters heb, anders had ik met de Buster een gat in die tankwagen gegooid. Dan maar mompelend en met allerlei verwensingen richting de auto even een broodje eten, een slokje cola en een sigaret en op naar de volgende stek. Na een kort ritje ben ik op de volgende stek in een mooi dorpje met mooi water waar de snoek zeker moet liggen opgestapeld. Vlug de auto een plekje geven en werpen maar. Vier worpen duurt het hier op deze steken en dan: "Goedemorgen meneer." Schrikkerig kijk ik achterom, een wat oudere man vraagt of ik mijn vergunning bij me heb. Daar gaan we weer, ik weet dat ik hier niet mag vissen, maar waarom hier controle en waarom vandaag, nu ik het toch al zo moeilijk heb. Gelukkig is het geen politie, anders kost het weer geld. Ik geef de man alle papieren die ik bij me heb. De man antwoordt: "U heeft niet de goede papieren bij u." Ik antwoord met een onschuldige blik: "Oh, is dit niet van de AUHV? Ik dacht toch zeker dat dit van de AUHV was." De man antwoordt: "U zit toch wel een eind uit de richting." Ik antwoord de man met: "Ik kan echt door de bomen het bos niet meer zien met al die verschillende verenigingen." Hierin geeft hij mij gelijk, hij heeft er zelf ook last van. Ik word vriendelijk gevraagd om de spullen te pakken en zonder verdere ophef verlaat ik dan ook deze stek. Ik ga maar eens naar een andere stek kijken of daar wat te halen valt. Nu kom ik op de stek waar ik begin dit jaar de snoek van 108 cm in de pan kreeg, maar deze stek is de stek niet meer die het was; bijna geheel leeggeplunderd en afgestroopt, maar je weet maar nooit. Echt geheel leeg vissen kun je zo'n water ook niet. Er zal altijd nog wel een rakkertje blijven rondzwemmen. De worpen gaan weer het water over en goed word de boel afgevist. Een stuk verderop zie ik twee vissers en wat dobbers in het water. "POLEN, BULGAREN, HONGAREN, HALVEGAREN! DUIZEND BOMMEN EN GRANATEN. Het zal toch niet waar zijn hé? Ik vis nog even door, want daar zie toch weer een snoek jagen. En vlak nadat ik de Buster uit het water til volgt een kolk. Ik doe gauw nog wat worpen, maar er is geen interesse meer in de Buster. Dan maar eens poolshoogte nemen en ik ga richting de twee vissers. Dan zie ik dat het gelukkig geen buitenlandse vistoeristen zijn, maar het is RonyDog van het roofvisforum die met een vriend aan het doodaas vissen is. We maken even een praatje en tijdens het gesprek mist RonyDog nog een snoek, dat krijg je nou als je vissers van hun werk afhoudt. Na het korte gesprek ga ik maar weer verder, maar er is geen snoek te vinden en dus ga ik naar de volgende stek. Nu eens kijken of hier nog wat te verschalken is; er moeten toch nog wat snoekjes bij. Met dit aantal mag ik niet thuiskomen, dan is er echt te weinig gevangen om alle monden te voeden en zullen we wel eens kunnen verhongeren. Een complete woonwijk wordt afgevist en dan echt op het allerlaatste stuk is het eindelijk weer vis in de pan: 54 cm kan weer worden bijgeschreven .

Nu ga ik maar eens naar de stek der stekken, de stek waar ik al 6 x dezelfde snoek heb gemist en die Andy een aantal weken geleden voor mijn neus wist weg te kapen. Kijken of het nu wel lukt. Een paar worpen, en weg Buster; spontaan zie ik hem op de bodem verdwijnen. Niet zo erg, deze had toch al waterschade. Even in de doos neuzen, maar geen Buster meer in The BOX, dit is shit, vette shit.
Wat gaan we nu aan de speld knopen? Zoveel heb ik niet bij me; een Striker, een Max, een Vana, maar deze aasjes ga ik er echt niet aan knopen. Te duur, stel dat deze in een boom belanden. Dan de Spro Swimbait er maar aan. Dit is ook wel een prijzig aasje, maar het moet maar! De eerste worp en gelijk Bammes! Een leuk rakkertje inhaleert de Swimbait en spuugt hem gelijk weer uit en heeft er voor de rest ook geen zin meer in. Dan een ander stukje; ook hier heb ik al een paar keer een bepaalde snoek gelost en het wordt tijd dat die eens op de kant komt. Weer een worp en weg Swimbait. Ook die valt spontaan van de speld die bij het binnenhalen open staat. ''DUIZEND BOMMEN EN GRANATEN", weer een aasje van goede kwaliteit op de bodem geparkeerd. De speld maar eens goed bijbuigen, maar wat gaan we er nu aan knopen, nu zitten er nog een paar Rapala J13 aasjes in de Box, laten we die er maar aan doen. Veel te licht natuurlijk, zeker voor een jerkbait hengel, maar ik moet toch wat. De eerste worpen zijn echt prut. Waar ik de J13 wil hebben komt hij niet. Even de lijnafgifteknop losser zetten. Dit werkt wel, maar niet echt optimaal. Rare worpen krijg je met dit te lichte aasje, maar het moet er maar mee door. Dan beland ik op de stek van de vaak geloste vis, en dan Bammes en hangen die hap. 56 cm in de pan en in de boeken.
Dan naar de overkant naar de snoek die mij al heel vaak te slim af is geweest, kijken of hij zin heeft in een J13. Worpen gaan richting de plek waar hij zou moeten zitten, maar het bereik met de J13 is niet toereikend. Daarom probeer ik wat dichterbij te komen voor nog een worp. Nu heb ik het gevoel dat ik een tak haak, maar een grote stofwolk zie ik achter de J13 aan gaan. Ik heb hem dus toch weer gehaakt en meestal heeft deze rakker er dan echt geen zin meer in. Dan nog een paar worpen en helemaal niets. Ik moet en zal hem hebben. Normaal geef ik het nu op bij deze snoek, maar ik doe toch nog een worp en dan weer Bammes en hangen. Eindelijk mag deze slimmerd op de kant, Eindelijk heeft  de meester gewonnen. Even meten levert 73 cm op. Het is inderdaad dezelfde snoek die Andy een paar weken geleden voor mijn neus heeft weggekaapt en het is dezelfde die ik al zo vaak heb moeten lossen.
Hierna houd ik het voor gezien. Het is weer mooi geweest voor vandaag. Het was een lange en mooie, maar zeer moeizame dag met toch een redelijk resultaat. Nu maar eens kijken of er zondag wat Busters in de aanbieding zijn, al mag ik niet klagen met de J13; een aasje dat altijd wel goed zijn werk doet. Eigenlijk ook wel een aasje dat een stuk beter werkt als een Buster. Maar het vissen met Jerkbaits is fijner voor mijn gevoel, maar misschien toch wel weer eens iets om maar weer eens te doen; vissen met de spinhengel en een J13 aan de speld. Of voor de volgende keer eens met dood aas is ook een optie en zeker wel eens de moeite waard. Nu naar huis eten koken!

Het recept van vandaag is:
Worteltjes, aardappels en een varkens filétlapje met Provenciaalse kruiden.
Dit kan echt iedereen
Aardappels schillen, dan zoveel water dat ze net niet onder water staan een en een beetje zout.
Dan de wortels even schoon boenen, niet teveel water een beetje zout en suiker.
Nu eerst de aardappels aan de kook, dan de wortels 20 minuutjes en de laatst 5 minuten de filétlapjes  bakken in een koekenpan met boter. Dan als de wortels zijn afgegoten nog wat vloeibare boter er over en klaar is kees. Dit is echt een maaltijd voor de roofvisser. Waarom wortels zijn goed voor je ogen?
Je ziet vaak roofvissers die geen snoek vangen, dit komt omdat ze niet zien waar ze zitten en ze hebben waarschijnlijk te weinig wortels gegeten in hun roofvissersleven!
Dus zeker niet denken "wat een eenvoudig recept", alles heeft zijn nut!
Smakelijk eten !!


Op naar een volgend avontuur!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...