zondag 25 juli 2021

Moeilijk

Over vogels.

Zo makkelijk is het nog niet al die vogels.

Zeker niet nu al dat jonge spul uit hun ei is gekropen.



Jongeren zijn gewoon moeilijk, laat staan jonge vogels.

De juveneils zo als ze genoemd worden.

Ze lijken totaal niet op hun ouders dat gespuis.

En dat maakt het moeilijk.

Bij de mens kan een kind veel op de ouder lijken, en je ziet zo dat een mensenkind een mens is, alhoewel er zat kinderen op apen lijken in hun gedrag en uiterlijk.

Maar met vogels is het anders, die lijken niet op mensen en op apen.

Wat ik.laatst hoorde afstammelingen van de Dino 🤣🤣🤣

Het valt nog wel mee met een kwikstaart juveneil, die lijkt nog wel op een kwikstaart.



Hier kwam ik zelf nog aardig uit.

Maar het is anders met de juveneil rietgors, lijkt in de verste verte niet op zijn ouders.

Juveneil  rietgors

Volwassen rietgors.

Ze lijken toch totaal niet op elkaar, hoe moet een leek dit nu uit elkaar houden

De Blauwborst juveneil ook al zo'n geval. 

Dan lijkt de Blauwborst juveneil ook nog op een Roodborst juveneil.

Kijk en huiver, kom er maar eens uit.

Roodborst volwassen
Blauwborst volwassen
Roodborst juveneil

Blauwborst juveneil. 

Tja als je beter gaat kijken haal je de juveneils nog wel uit elkaar.

Maar eigenlijk op de ouders lijken ze dus ook totaal niet.

Hoe moet een leek als ik er nu uitkomen.

Een vogelgids geeft ook niet altijd uitsluitsel.

Maar gaande weg leer je het wel.

Dat juveneil is toch ook een raar woord!

Maar ja het zal wel zo horen in de vogelwereld.

In iedergeval en alles bij elkaar ik moet nog een hoop leren.

Maar ik spot wel steeds meer merken van vogels!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...