donderdag 19 januari 2012

Hartkloppingen door angstige momenten!!

Wat een dag was het vandaag weer. In eerste instantie dacht ik deze week geen vrije dag te hebben, maar ik had verkeerd op het rooster gekeken.
Dus dit was een vette meevaller, ook kwam het wel goed uit, want de auto moest nog worden aangemeld voor de APK en daarom werd deze afspraak voor vandaag gepland.
En dit zijn angstige momenten, meestal kost het wel weer een duit. Erg zuinig ben ik niet op auto's, dus het onderhoud daarvan loopt meestal wel achter.
Als het beestje maar start en verder rijdt vind ik het meestal wel best met een auto, en dat er bij de keuring wat dingen te voorschijn komen dat weet ik wel, ik vind dit soort dingen erger dan naar de tandarts gaan.
Daar ben je tenminste voor verzekerd en een beetje pijn kunnen we dan wel hebben, dat is beter dan pijn in je portemonnee.
Maar voor deze keuring had ik angst voor niets en de hartkloppingen verdwenen snel, het enige wat er mis was waren twee nieuwe bandjes, een stabilisatiestangetje, wat kit op de uitlaat en twee nieuwe koplampen.
En dat doe ik allemaal zelf, dus dan blijven de kosten beperkt.
Na de keuring ging ik weer richting huis, even de regenjas ophalen en de fotocamera en we kunnen weer gaan vissen.
Alleen de regen hielp in het begin niet echt mee, maar daarvoor hebben we immers de regenjas en regenbroek.
En met dit alles valt het nog wel mee op zo'n dag als vandaag, we blijven tenminste droog!
Dus vlug naar het water en dan naar de plek waar zo nu en dan best wel een mooie dikke dame van 90 cm kan zitten.
De spullen gingen uit de auto en ik was in mijn nopjes omdat de keuring meeviel, zo ging ik aan de slag. En dan had ik nog de gedachte dat ik ook nog een mooie snoek van 90cm + zou kunnen vangen, dan zou de dag niet meer stuk kunnen.
Maar ja, dit blijft natuurlijk altijd giswerk en hopen, want de natuur kun je niet manipuleren, en het is dan altijd afwachten wat er in de pan komt.
En eigenlijk, ondanks de regen, zag het er vandaag hoopvol uit. Ik hou eigenlijk wel van wat regen en een beetje wind tijdens het vissen, dit geeft meestal wel vis in de pan. Natuurlijk heb ik het liever droog, maar daar heb je de natuur weer en die zegt: "Wind en regen geven snoek een onrustig leven" (oud Zeisters spreekwoord). Dus snoek wordt onrustig met dit weer en moet gaan jagen en zijn buikje zien te vullen.
En dit zal vandaag ook uitkomen. Zo beginnen we dus aan de eerste worpen op een mooie T-splitsing in het water en een mooie brug over het het water en bij prachtige hoekjes.
Hier verwacht ik eigenlijk meteen wel een snoek, dit is gewoon een plek om iets te verwachten, ook al blijven de vangsten op dit punt nog even uit.
Er moet hier gewoon snoek zitten en ook wel 90 + cm. Alles wordt goed uitgekamd, maar geen snoek!
Dus ik begin aan het tweede stuk dat wordt gescheiden door een brug. Ik ben inmiddels een minuut of tien druk aan het werpen en nog steeds in mijn nopjes, ondanks de regen. Ik doe op dit tweede stuk de de vierde worp en dan komt er ongeveer een meter of drie van de kant ineens een soort MOBY DICK-muil omhoog die de Buster vol in de bek neemt. Tijd om de snoek goed aan te slaan heb ik eigenlijk niet. Hartkloppingen krijg ik hiervan, je schrikt je een hoedje op zo'n moment. Altijd houd je er rekening mee dat je een snoek kan vangen, maar dan verslapt bij het het vlak voor de kant binnenkomen van je aasje vaak een beetje de aandacht, want dan ben je meestal alweer bezig waar je de volgende worp zult plaatsen.
De lijn giert van de reel de snoek biedt behoorlijk tegenstand en vecht voor wat hij waard is. Ik schat toch een beetje in dat de snoek goed in de 90 cm is.
Af en toe lijkt het wel of hij aan de grond genageld zit, dan heb ik hem weer vlak bij de kant en gaat madam er weer vandoor.
Na een minuut of 5 geeft ze het op, dicht bij de kant zie ik nu ook dat de Buster niet echt meer vol in de bek zit zoals eerst!
Ik moet nu snel zien dat ik de kieuwgreep toepas, anders smeert ze hem zo nog. Dan begint ze nog even lekker te tollen en terwijl ik met mijn hand er naar toe wil reiken, schiet de Buster uit haar bek!
Dit is een angstig moment en weer die hartkloppingen, maar de snoek blijft net een beetje beduusd van het voorval voor de kant hangen en in een zeer snelle reflex laat ik de hengel voor wat hij is, draai de kop van de snoek iets en kan nog net op tijd mijn vingers tussen de kieuwen steken!
En hupsakee, de snoek wordt op de kant getild als een volleerd hengelaar. Geheel buiten adem en opgelucht heb ik de mooie dikke dame op de kant en begin al het idee te krijgen dat dit wel eens een BIG FAT MAMA kan zijn.
Ik sta op het punt de snoek op te meten, en dan wordt er geroepen: "Meneer, meneer, mag ik de snoek zien? Nog nooit heb ik zo'n snoek in het echt gezien!!"
Een vrouw komt uit de auto gesprongen en vraagt of ze foto's mag maken (dit mag altijd). Ik ga netjes poseren om op de foto te gaan, maar de vrouw heeft geen interesse voor mij, maar alleen voor de snoek.
Hè hè, eindelijk iemand die me op de foto wil hebben, maar dan gaat het weer mis door zo'n lompe snoek die ze mooier vinden dan ik ben!
Maar ik ben slim, ik laat de vrouw wat foto's maken van de snoek die ik even op de grond heb gelegd  om te meten.
Ik pak de snoek op en vraag of de vrouw de snoek samen met mij op de foto wil zetten. Dit lukt, ze trapt in mijn actie en maakt twee mooie foto's.
Dus sta ik er toch nog mooi op, de slimmerd die ik ben!

108 centimeter in de pan!!!!!

Ik bedank de vrouw nog even dat ik op de foto mocht en zo laat ik de snoek weer het water in, en kan ze weer even bijkomen van deze actie.
De vrouw vertelde nog dat ze zulke snoeken alleen wel eens op tv had gezien, maar wat een beest als je zoiets in het echt ziet; geweldig!
Na dit angstige moment en dan de opluchting er weer achteraan, gaan we weer door met waar we gebleven waren.
Bij de eerst worp die hier op volgt zie ik een stuk verder nog een flinke kolk, ook daar zit iets groots, maar ik kan werpen wat ik wil, er uitkomen doet er niets.
De volgende stukken laten wel flinke kolken zien en een flinke snoek komt ook even met zijn rug boven water, maar niets wat interesse heeft in de Buster.
Ik ga weer terug naar de auto en pak op het laatst toch nog een hoekje mee dat ik al eerder heb gehad, en daar los ik nog een snoek van rond de 70 cm.
Op naar de volgende stek, dit is een smal slootje bij de gemeentereiniging voor de deur. Hier duikt nog een mooie snoek van 63 cm op de Buster en deze kan in de pan. Een stukje verder los ik er nog een.
En dan kan ik weer naar een andere stek.
Ik wil vandaag eigenlijk wel 3 snoeken in totaal vangen om op de 150ste snoek van dit seizoen te komen.
Op deze stek heb ik totaal drie worpen nodig om mijn doel te bereiken en zo is het vandaag ook eigenlijk wel mooi geweest hier op deze stek: 72 cm lang, wat een dag!

Dit was een dag met angst en hartkloppingen en de niet verwachte vangst van BIG FAT MAMA van 108 cm.
Op naar een lekker bord vol met bami, dit heb ik wel verdiend na zo'n dag.

Op naar een volgend avontuur !!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...