zondag 8 januari 2012

Geblankt en materiaalpech!!

Ik kon het niet laten om halverwege de ochtend toch nog even de hengel op te pakken.
En zo ging ik maar weer richting het water. Het weer viel mij wel een beetje tegen, de wind was bijna geheel verdwenen.
En dat liet de moed een beetje zakken, ook de gedachte dat de snoek zich nu zeker wel rustig zou houden.
Ze hebben tenslotte een paar goede ruige dagen gehad om zich lekker vol te vreten en zich tegoed te doen aan het rondzwemmende speldaas.
Rond 10.15 uur stond ik op de plaats van bestemming en de eerst worpen vlogen over het water.
Dit stuk waar ik viste is best wel een produktief stuk en het bestand aan snoek is goed, zeker qua afmeting is het goed. dikke waterbuffels zitten er.
Maar het probleem van dit stuk is dat ik er ooit eens een klein dik manneke met een rond brilleke  mee naar toe heb genomen, en sindsdien zit half Nederland er te vissen.
Steeds meer vissertjes met goede bedoelingen neemt hij mee, het is net een spin met een kleverig web.
Al die goedbedoelde vissertje komen er vroeg of laat achter dat de door hun prijsgegeven stekken verloren gaan en half Nederland er uiteindelijk de boel gaan overbevissen; zonde zonde !!
Maar we gaan verder. Ik kan gelijk al zien dat de waterkant flink belopen was. Een echt wandelpad,loopt er al langs, binnenkort nog wat bordjes erbij van 'hier oversteken' of 'rustplaats' en de boel is compleet.
Het is niet dat ik de stek voor mijzelf wil houden hoor, maar als je een plek aan iemand prijsgeeft, moet het niet zo zijn dat gelijk daarna half Nederland met hun kennissen er lopen te vissen, dan is het snel gebeurd met de goede visstek.
Ik dwaal toch weer af. Nu ga ik echt verder: ik ben nu al ongeveer een klein uurtje aan het werpen, maar heb nog geen graat aan snoek gevonden of gezien.
Het is net wat ik dacht: het weer is te laf en de snoek heeft zich de laatste dagen goed vol kunnen vreten.
Ik ben nu ruim over de helft van deze stek en heb op een gegeven moment eindelijk wat gehaakt .
Bij binnenkomst blijkt dit een brasempje te zijn van rond de 15 cm, wat een vangst! Maar er zit dus wel vis!
Af en toe zie ik een kolk maar of dit ook echt snoek is Joost mag het weten, ook heb ik een keer een aanbeet of wat er op lijkt .
Maar ook dit kan een vals gehaakte brasem zijn geweest, het blijft giswerk omdat ik niet duidelijk kon zien wat er van de haak afging. Op dit stuk is het water namelijk een beetje troebel.
Ondertussen heb ik bij hoge uitzondering ook de Buster een keer vervangen voor de Striker, dit omdat vangsten uitblijven.
Even later, bij het voorlaatste stuk, staat er net iemand een foto van zichzelf te maken, zittend op zijn hurken.
Het zal toch geen visser zijn? Ik kan het nog niet goed zien doordat er een boom en wat struiken staan die het uitzicht hierop belemmeren.
Even later wordt het duidelijker. Ik zie nu de man met een schepnet richting het water lopen en hij spoelt het net schoon.
Nu ga ik toch even poolshoogte nemen, ik kan mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen, ik ga even vragen of hij wat gevangen heeft.
Bij de visser aangekomen krijg ik op mijn vraag natuurlijk het rottige antwoord te horen dat hij er net een snoek van ruim 80 cm uit heeft gehaald.
En dan ook nog terwijl dat hij net 5 minuten aan het vissen is. Wat een voor-de-neus-wegkapende snoekvisser is dit!
Het is niet dat ik hem die vis niet gun hoor, maar ik had hem liever zelf gehad. Ik pak nu nog even het laatste stukje.
En bij het teruglopen hierna is de snoekkaper al verdwenen, het enige wat ik nog kan doen is dit stuk voor de tweede keer gedeeltelijk af te struinen, maar dit gebeurd zonder resultaat. Het enige wat ik nog tegenkom is een fuut die mij een beetje staat uit te kwetteren (lachen)!
Nadat ik dit stuk heen en terug heb afgevist ga ik nog een ander stukje afstruinen, maar ook hier kom ik van een koude kermis thuis en blijf snoekloos achter.
Diep in tranen stap ik in de auto op zoek naar een ander stekje, hier kom ik er achter dat de inmiddels weer terug aan de speld gehangen Buster ook nog eens lekkage heeft, dus vol is gelopen met water.
Deze doet zijn werk ook niet meer zoals het hoort, en even later begeeft de reel het ook nog eens; dan draait hij de lijn weer wel op en dan weer niet.
Stug ga ik door, de Buster wordt vervangen voor de Striker, maar deze loopt te diep voor dit water en blijft steeds met zijn neus tegen de bodem lopen. En dat in combinatie met de kapotte reel is echt een drama.
Weer gaat de lekkende Busrter er op, maar het is hopeloos zo.
Nog dieper teleurgesteld ga ik naar de auto, mijn hoofd hangt zowat van ellende op mijn knieĆ«n. Wat een dag:  geen snoek. Dat is lang geleden dat ik snoekloos aan de waterkant achterbleef.
Hoe kom ik hier overheen? Hebben ze toevallig ook een stichting correlatie telefoonnummer voor depressieve snoekvissers?
Richting huis kom ik nog een stekje tegen, misschien dat ik hier nog een snoekje kan vangen, al is hij maar 30 cm groot. Maar na enkele worpen gooi ik ook nog een pruikje in de reel, dat is dus een kapotte reel + pruik + lekkende Buster = compleet drama en een depressieve snoekvisser.
Nu ben ik het zat en loop mompelend naar de auto. Waarover ik aan het mompelen was vertel ik lekker niet!
Ik ga naar huis, ik ga soep maken, daar heb ik zin in. Een lekkere warme kom met Chinese groentesoep en nog een lekker stuk tortilla de patatas!
Maar voor die tijd even de reel uit elkaar schroeven, en dit gebeurt in alle rust. Bij het openmaken hiervan lijkt het wel of de halve sloot aan waterplanten en andere bagger er in heeft zitten te verteren.
Wat een zooitje: alles wordt uit elkaar gehaald en schoongemaakt, maar even later ben ik hier de draad ook weer kwijt.
Hoe moet alles weer in elkaar? Na even zoeken heb ik het boekje en het onderdelenschema gelukkig gevonden en

kan de boel weer volgens schema in elkaar. Alles werd weer geolied en gesmeerd, het beestje loopt nu weer als een trein.
En nu: Eten!!

Op naar een volgend avontuur!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...