maandag 1 mei 2017

Een knaller!


Afgelopen week toch weer een paar keer oppad geweest.
En het resultaat was niet van de lucht, één mooie dikke brasem!
Maar nu  wordt dan ook echt hoog tijd dat er een karper gevangen gaat worden.
Ik mag de brasem nu waarderen, en vind mezelf nu ook echt een brasem visser!
En zo wordt het nu toch echt een keer tijd, om eens wat anders dan brasem te vangen.
Het mag ook eens een mooie dikke Ruisvoorn, of zeelt worden.
Dus vandaag op de zondag er maar eens vroeg uit, voor dat vis tv begint wil ik aan het water zitten.
Vis tv laten we maar een schieten, dat kijk ik wel terug op uitzending gemist.
Momenteel heb ik toch een mooi stekje dicht bij huis gevonden, dus de afstand is goed te doen.
Zodra het nog beter weer is, doe ik dat stukje rijden wel op de snorrrrr!
Maar voor nu, pak ik de auto nog maar even.
Het zonnetje schijnt al vroeg, dus hup erop uit.
Na een kleine 10 minuten sta ik al aan het water.

Er komen her en der al aardig wat bubbels, op het water oppervlak dus de vis is er.
Het lijken me brasem bubbels, en ach wat maakt het uit brasem, voorn, zeelt of karper als er maar vis op de kant komt.
Er staat wel een aardig briesje, dat is wel weer een nadeel op dit stuk, het staat recht op waar ik sta.
Maïs korreltje en een made op de haak, en inwerpen.
Gisterenavond de zwom er nog een, uitgezette koi karper rond zonde fauna vervalsing dus.
Door de wind is het hier nu toch wat lastig vissen.
Hierdoor komt er ook steeds veel vuil, of anders gezegd zaadjes en dergelijke van bomen in de lijn.
Dat bemoeilijkt de registratie van vis, en trekt zo ook de dobber naar beneden.
Even later krijg ik nog een app van Jan, of ik aan het vissen ben.
Dus even een app terug, Jan dat ik lekker sta te vissen.
Weer een app terug van Jan hij komt even buurten.
Na een half uur is hij ook ter plaatse.
En ik besluit samen met hem een andere stek te bezoeken, die ik nog niet eerder heb uit geprobeerd.
Dus nieuwe stek nieuwe kansen.

Daar aangekomen is dit stuk lekker uit de wind, en vol in de zon.
Aan de andere kant van de brug op deze stek, staat al iemand te vissen op 100 meter afstand.
Jammer leek me een mooi stuk, maar dat komt de volgende keer nog wel.
Ik wil eerst nog vanaf de brug vissen, maar treed in de voetsporen van Jan die al over een hek is geklommen en het weiland in gaat.
Weer mais en een made op de haak, in werpen en een heel klein handje maïskorrels en wat made als bijvoer!
Na een minuut of vijf toch weer last van lijnvuil, dus even de hengel top iets om hoog en neerleggen weer.
Er is veel activiteit hier, veel bubbels op het water her lijkt wel een bubbelbad in het groot, Brasem!
Ik draai even richting Jan dat het hier best lekker vissen is.
En ineens hoor ik de lijn van de molen gieren, en tegelijkertijd ook de hengel richting het water vertrekken.
Snel pak ik de hengel, en voel gelijk dat het karper is.
En een flinke!
ik voel het gelijk, de lijn giert van de lijn en de karper neemt zo gauw al een dertig meter.
Ik laat hem iets gaan, Jan vraagt waar is het schep net?
ik roep in de auto, kom met de sleutels roep Jan; ik de auto is open.
Jan springt als een Jonge God over het hek!
En is binnen een mum van tijd weer terug met het schep net en onthaak mat.
Ik loop nu maar met de karper mee, wat een geweld.
ik ben als de dood dat de lijn knapt, dus effe spelen met de slip is niet verkeerd.
De Superflex Light van Cor Spinhoven, gaat hoepeltje rond.
Wat een vis roep ik, eindelijk net voordat de karper onder een boom wil kruipen doe vlak boven het water hangt kan ik hem remmen, en onder controle krijgen.
Hierna wordt het makkelijker, en Jan kan hem even later scheppen.
Wat een vis roep Jan uitgeput, ik ben zelf ook buiten adem van de spanning.
ik zie dat dit toch het grootste is wat ik heb gevangen tot nu toe.



Wat een kanjer en zwaar, zwaarder dan een zak aardappels van 5 kg en ook bij a nog als 2 zakken naar mijn gevoel.
Maar zeker zwaarder dan 1 in ieder geval!
Daar is Jan het zeker mee eens, ook al toont de karper klein op de foto.
Even een paar foto's en de karper kan weer genieten van zijn vrijheid, hierna moet ik even nagenieten Jan een sigaret, en ik de elektronische sigaret!
Op dit soort momenten, spring ik bijna een gat in de lucht.
Wat een vis, wat een vis zeg ik we zijn er beide beduusd van.
Hierna vissen we nog een uurtje of 2 verder, maar helemaal niks meer.
Het is weer tijd de spullen op te pakken, en naar huis te gaan.
Wat een ochtend een pondje of 12, 13 wilde karper.
Ook al dacht ik eerder meer, maar bij zinnen gekomen iets is de 6 kg zeker we reëel want het gewicht van een grote zak aardappels had hij ruimschoots.



Op naar een volgend avontuur en A JE TO!

1 opmerking:

  1. Genieten dus. En wat fijn zo'n vismaat erbij. Succes verder. Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...