vrijdag 28 april 2017

De Zeister Grift!




                         De Zeister Grift.


Gisterenavond toch nog even de penhengel gepakt.
Even op zoek naar een nieuw stukje water.
Maar eerst voor die tijd, even langs de Blikkenburger vaart.
Kijken of er niet te veel wind over de vaart waait.
En of er teken van activiteit is, want dat ontbreekt daar de laatste tijd.
Bij aankomst toch te veel wind daar, dus op zoek naar iets anders.
De grift gelegen in zeist, ook al een water met historie, zo moet er een soort haventje zijn geweest een molen in de lang vervlogen tijden.
Tijdens de zoek tocht kom ik er achter, dat juist die stukken die ik wil bevissen toch moeilijk bereikbaar zijn.
En soms bij mensen vanuit de achter tuin moet gaan bevissen dus dat doen we  maar niet.
En er komt bij, dat het ook nog grijs gebied is.
Daar trek ik me verder niks van aan, ik vind en ben van mening dat al het water om te vissen is.
Mijn zoek toch naar de grift,wat dus de Zeister Grift blijkt te zijn stopt in een bepaalde woonwijk in Zeist.
Maar ik geef nog niet op, ik besluit Zeist te verlaten.
Ik ga via de Bunnik side richting Zeist, deels langs de kromme Rijn.
En kom zo weer via de andere kant Zeist binnen.
Tijdens het rijden spot ik nog een paar reeën, kom ze steeds vaker tegen de laatste tijd op mijn vis avond,uren.
Altijd mooi en een mooie aanvulling zo tussen door.



Dus nog even een paar plaatjes schieten en weer verder.
Dan een brug en water natuurlijk, nu even kijken welk water dit is, het kan of de Zeister of Biltse Grift zijn.
Het blijkt de Zeister Grift, en grijs gebied te zijn.

Na enig twijfelen grits ik toch de pen hengel uit de auto.
Een paar korrels maïs op de hair, in werpen en een handje maïs als blok voer erbij.
Zo nu maar weer afwachten wat het wordt!
De eerste aanbeet volgt, langzaam zit er beweging in de pen en loopt weg.
Aanslaan dan maar, maar geen spanning op de lijn dus kleine vis, of het moet door de hair komen.
Ik werp weer in een ander plekje, en weer een flinke tik op de dobber verder niets.
Ik besluit toch even binnen te halen, en werp hierna de dobber iets verder!
Ik berg het blikje maïs vast op in de auto, en wacht nog heel even af voordat ik op breek.
Meestal brengt dit soort rituelen, nog wel eens geluk!
En zo gebeurt het ook de dobber loopt weg, en sla aan.
Het is brasem, en weer een flinke ook, en weet  je wat!

Ik ben er blij mee, ook deze vis begin  ik steeds meer en meer te waarderen.
Na deze brasem was het ook tijd om naar huis te gaan het is weer leuk geweest.
Zelf weer wat wijzer geworden, en misschien iets meer van de historie van dit water gaan uitdiepen.

Op naar een volgend avontuur en A JE TO!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...