woensdag 16 maart 2011

waterfiets !!!!! 13/03 2011

Het is zondag en wat doe je dan? Je hebt wat onrust in je lichaam, je moet er op uit, het weer is lekker zonnig, je hebt lentekriebels. Je kunt dan maar één ding doen, vissen natuurlijk.
Ik heb nog wat stukjes die dit jaar niet aan bod gekomen zijn, dus laat ik die vandaag maar eens bezoeken.
Dit is weer zo'n stukje water vlak bij de deur, dus net voor Utrecht, een oud landgoed.
Dan krijg je het spreekwoord onder de vissers 'snoeken is zoeken'. Waar zouden ze hier op dit water kunnen zitten. Je moet goed proberen het water te overzien en kijken naar de kanten, enz.
Hele stukken worden dan afgestruind, maar soms is er geen teken van ook maar een enkele snoek.
Dan maar wat foto's maken, de lente hangt in de lucht, dat zie je nu overal te voorschijn komen.
Futen die druk aan het heen en weer zwemmen zijn op zoek naar een plek om een nest te bouwen. Waterhoentjes die volop aan het paren zijn, druk heen en weer roetsend over het water.
Ja, ook dit hoort bij het vissen, een beetje genieten van de natuur. Ook al vang je soms weinig, dan is er vaak toch genoeg te zien en te genieten.
Ook plantjes die in bloei staan. De natuur geeft het aan, de lente is dichtbij, en zo kun je leuke plaatjes schieten.

Op de tweede foto van boven bij het bruggetje miste ik nog op een haar na een leuk snoekje.
We gaan nog maar weer eens aan de slag met de hengel, en meters worden weer afgelegd. Maar geen enkele snoek die er zin in heeft.
Ik ga verkassen en een nieuwe stek wordt bezocht, net als ik een tiental worpen heb gedaan krijg ik bezoek van twee onervaren vissers.
Ze hebben nogal wat vragen over het te gebruiken aas hier op het water en wat ze het beste kunnen inzetten op jacht naar de groene rovers.
Blinkers, plugjes, alles komt voorbij. Welke stekken zijn goed hier in de buurt? Dat zijn vragen die je het beste voor je kunt houden.
Enkele plekjes wil ik wel prijs geven, maar niet te veel, want anders lopen er straks hele kuddes met vissers en dat moeten we niet hebben.
Terwijl ik in gesprek ben met de jongens en ondertussen nog enkele worpen doe, roept een van de jongens: "Snoek!!!"
Door niet bij de les zijn klapt er dus weer een snoekje bij mij op het aas, maar ik ben net te laat om hem goed aan te slaan en weg is de rakker.
Ik ga nu toch verder met vissen, en of de duvel er mee speelt breekt de slinger van de molen, op zich een grappig gezicht zo tijdens het binnendraaien, als toeschouwer dan.
Vlug een nieuwe hengel uit de auto en we gaan weer door. De jongens lopen met me op en er wordt gezellig over en weer gepraat en weer schuift er net een snoek over mijn aas.
De jongens hebben intussen allebei al een snoek te pakken, maar moeten nog een hoop leren. Ze laten naar mijn mening de snoek te lang uitzwemmen en het duurt veel te lang met onthaken en foto's maken.
Die beesten raken te uitgeput.
Ik doe nog een paar worpen en krijg nog een leuke aanbeet, alleen krijg ik het geval niet op de kant en de lijn breekt. De kunstaas redder moet er aan te pas komen om mijn duure aasje van €30 te redden.
Maar met de kunstaas redder komt er een mooie vangst boven water.

Een mooie waterfiets, het was wel een hele klus om hem aan de kant te krijgen, maar het tussen de spaken geparkeerde aasje wilde ik wel terug hebben. Zonde om dat op de bodem te laten liggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...