vrijdag 26 november 2010

Taai taai en speculaas weer .





Zoals de titel al een beetje doet vermoeden was het een beetje taai.
Vandaag weer eens in de dorpjes rond Utrecht gaan snoeken.
De eerste twee uurtjes was het prut, het water te glad en dan bedoel ik door het dunne ijslaagje wat er op lag.
Ook op de nog open gelegen stukken zonder ijs was het glad, want het was windstil. Er scheen een lekker warm zonnetje bij en dat maakte het vandaag draaglijk om te vissen.
Ik had vandaag als eerste gekozenvoor de 40 tot 80 grams spinhengel met een bleufox spinnertje erop. Dat is wel vrij grof, maar ik vind dat lekker werpen en daar zullen de meningen over verschillen.
Na twee uurtjes vissen eindelijk een snoek op de kant. Hij meet 68 cm en zit lekker in zijn wintervelletje. Vlug even een fotootje en terug het water in.
Daarna was het weer een tijdje moeilijk om aan de vis te komen.
Ik heb nu het halve dorp doorkruist en er schuift op de Wetering een mooie tachtiger snoek over mijn spinner.
Na deze volger belt Mike op, mijn vaste vismaat, die moest eerst even naar de Chinese ambassade voor een visum .
Die jongen gaat twee weken trekken door China, maar twee weken is volgens mij gewoon vakantie en geen trekken.
Hij komt mij later op de dag vergezellen bij de volgende stek.
Na dit korte telefonische contact duikt er nog een mooi snoekje van 38 cm op de spinner, ik kan mijn geluk weer niet op vandaag.
Ik vertrek na dit voorval naar de afgesproken visstek met Mike en we gaan er met goede moed tegenaan om daar de nodige vissen uit het water te hengelen.
Nou dat hebben we geweten ook; taai taai.
Ruim twee uur rondstruinen met volle bepakking, het leger zal respect voor ons hebben gehad, twee visser met hun rugzak vol met kunstaas, dozen onthaaktangen, enz, enz.
We hebben nog een stuk breed water afgevist, daar is het meestal zoeken naar een speld
in een hooiberg.
Maar laat ik nu net die speld vinden in de vorm van een 52 cm lange snoek!
Ik was er blij mee, Mike vond het weer niet eerlijk. Tja had hij maar beter moeten luisteren naar mijn adviezen, maar hij zat natuurlijk al met zijn hoofd in China.
Na dit zoeken naar die speld nog even wat watertjes tussen wat huizen afgevist waar nog wat grote vissen aan het jagen waren.
Maar die hadden echt geen trek in dat nepspul van ons. Dat is niet zo gek, want het barstte daar van het speldaas en dan schiet de snoek van de ene naar de andere kant.
En zo kwam er een einde aan deze taai taaie, maar mooie zonnige en winterse dag.

We kijken wel wat het de volgende week gaat brengen, dan ben ik weer vrij op de vrijdag.
En als dan het weer het toelaat ga ik misschien weer eens met de bellyboat, dat moet er nog wel een keer van komen dit jaar .
Maar dat ligt wel aan de temperatuur.
Je hangt natuurlijk wel met je twee beentjes in dat koude water en daar is nu eenmaal moeilijk op te kleden.
En anders wordt het lekker struinen langs de kanten en gaan we eens kijken of we misschien eens de polder bij Wilnis in gaan, of misschien wel het Valleikanaal. Alles is mogelijk, er is water genoeg.
Het kan ook zo maar zijn dat dit een van de laatste keren is dat er dit jaar gevist gaat worden met een vroeg invallende winter.
Ik kan dan eventueel nog wel op een water met wat stroming gaan vissen met dood aas.
Genoeg ideeën om over na te denken.
Gaat het dit allemaal niet worden, dan gaan we lekker bij de kachel nieuwe aasjes maken en vliegjes binden voor het nieuwe seizoen, er is nog zat te doen.
Vissen is bezig zijn en lekker knutselen.







< . . . . . . .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vogels kijken.

Ik.heb weer wat gefotografeerd de laatste tijd. Hier het resultaat. Veel kijk plezier. ...