zondag 17 maart 2013

Morgenstond geeft snoek in de pan!!!

Nu het nog net goed een week vissen geeft moet je deze week wel goed benutten.
Zo had ik voor vandaag nog een doodaas sessie gepland, en waarom ook niet.
Struinen was ook wel wat geweest. Maar doordat er een scheurtje in de meniscus van de linkerknie is gekomen, leek het mij beter eens wat rustiger aan te doen. Je moet de boel ook niet onnodig forceren.
En om erger te voorkomen dan maar weer eens een doodaas sessie.
Mijn doel is toch nog 150 snoeken dit seizoen in de pan te krijgen, maar dat wordt door dit euvel toch een beetje kante randje! Doodaas is misschien niet de snelste manier om dit te bereiken, maar met een beetje geluk moet dit aantal van de 150 stuks toch wel een optie zijn.
Dus het was voor vandaag vroeg uit de veren! Rond 6.30 uur ging de wekker en dan nog even 5 minuten wakker worden, vlug de kleren aan en spullen de auto in.
Zo kwam ik rond 7.30 uur bij de te bevissen stek aan. Tot mijn schrik stond er al iemand te vissen, maar er is ruimte genoeg aan het water, dus er werd gekozen voor de stek waar ik vorige week de 108 cm uit het water wist te halen. Deze stek werd gekozen omdat er nog wel een dikkerd of twee moeten liggen, en pak je die of de 108 cm dat is dan om het even. Liever de andere twee, maar dat heb je niet voor het kiezen. De hengels lagen al vlot uit en dan is het wachten dat de sardienen beginnen te ontdooien en hun geur beginnen af te geven. Nadat de hengels netjes uitgestald lagen ging ik maar eens poolshoogte nemen bij die andere visser, en eens kijken of hij al wat gevangen had.
Eerst dacht ik dat hij alleen aan het werpen was, maar later bleek hij ook een doodaas hengel te hebben uitliggen. De visser herkende mij en vroeg of ik Age was, dus elkaar maar eens voorstellen, de andere visser, ook bekend op het forum, blijkt Robbert-Jan de Lang te zijn.
Ik keerde weer even terug naar mijn hengels, je moet tenslotte ook de boel een beetje in de gaten houden, maar alles lag er nog perfect bij. Dus weer even terug naar Robbert-Jan, en vragen om samen verder te vissen voor een beetje gezelligheid aan het water. Robbert-Jan nam de spullen op en installeerde zijn hengel bij die van mij in de buurt. Na een goed half uur bleek deze stek niets op te leveren en werd er voor een ander stuk gekozen, om daar eens te kijken of het wat in de pan zou kunnen brengen. Na nog eens een 30 minuten heeft Robbert-Jan de eerste aanbeet. Helaas wordt deze niet verzilverd, en dit terwijl er genoeg leven in deze hoek van het water te beleven viel.
Na nog een goede 15 minuten zag ik tijdens het opdrinken van mijn beker Cup a Soup beweging op mijn dobber. Deze kwam wat dichter naar de kant. Hierna kwam er steeds meer beweging in en het aftellen kon weer beginnen.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, en weer de boel strak draaien en flink aanslaan. En hangen die snoek. Dit mag niet mis gaan, en na een korte dril komt de tweede doodaas snoek van mijn visserscarrière binnen handbereik. Na even de kieuwgreep te hebben toegepast kon deze dikke dame in de pan.
Robbert Jan die een onthaakmat had maakte het onthaken wel wat gemakkelijker, dus kon de vis veilig gemeten worden en zo bleef het meetlint steken op 106 cm. Robbert-Jan stond klaar met de camera en het resultaat is een mooie foto. Zo kon de snoek weer veilig terug het water in.
Eindelijk doodaas snoek nummer twee, en dan is het "Morgenstond geeft snoek in de pan", en we gaan weer verder. Ik begon alweer te twijfelen of ik vandaag de goede keuze wel had gedaan.
Had ik toch moeten struinen, dat speelt dan voor deze vangst door je hoofd. Even later verplaatsen we de hengels weer een stukje, dan is het zeker wel weer 45 minuten verder dat ik aanbeet nummer twee krijg. Ook weer tijdens de Cup a Soup pauze! Vlug wordt de hengel opgepakt en ik begin weer te tellen, maar weer in de verkeerde volgorde, bij het aanslaan en de dril zie ik al dat er toch een dreg buiten de snoekenbek hangt. Dus voorzichtigheid is geboden, de snoek komt mooi langs de kant te liggen en ik kan de kieuwgreep toepassen. Hier begin ik toch wat mee te treuzelen, ik heb hem al een keer goed beet maar kan niet echt inschatten waar dreg twee zit, dus laat ik de snoek weer even los, en dat had ik nu net niet moeten doen. De snoek draait weer in het water en weet met een klein beetje schudden van de kop los te komen van de dreg. Hij drijft nog even met zijn buik naar boven en vlug probeer ik met de hand de staart te pakken wat ook lukt, maar de rakker is te glibberig en kan er als een speer weer vandoor gaan, helaas pindakaas en weg dikke snoek.
Het enige wat overblijft is een actiefoto, gemaakt door Robbert-Jan.
Hierna nog wel wat actie gehad in het heel zacht aantikken van het aas, maar niet echt om de dobber goed weg te laten schieten. Zo kwam er rond 11.30 uur weer een einde aan deze doodaas sessie.
Het was wel weer een vruchtbaar ochtendje. Ook qua gezelligheid zat het wel goed met Robbert-Jan, we zullen elkaar nog wel eens tegen komen langs de waterkant.

Op naar een volgend avontuur!!!
Nog twee snoeken te gaan!

2 opmerkingen:

  1. Beterschap met je knie!
    Doodaas vissen is ook wel leuk, maar kunstaas vissen is toch wel meer mijn ding!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoiets heb ik zelf ook, maar voor een meter snoek, moet je een tijd stil zitten er voor over hebben.
      Nog een paar keer stil zitten, kijken of het nog wat in de op gaat leveren!

      Verwijderen

Vogels kijken.

Ik.heb weer wat gefotografeerd de laatste tijd. Hier het resultaat. Veel kijk plezier. ...