donderdag 14 maart 2013

Het zit er bijna weer op!!

Het roofvis seizoen zit er bijna weer op, en ik kan weer terugkijken op een toch wel redelijk jaartje snoeken. Er zijn over het algemeen niet veel grote snoeken gevangen, maar gelukkig wel weer twee meter snoeken. Niet veel, maar het zijn er toch weer twee. Maar dan blijft het ook leuk, het zal toch wat zijn dat je bij elke vissessie een meter snoek uit het water weet te hengelen. Dit gaat dan toch gauw vervelen, nu vangen we van alles wat en als je een meter vangt, dan ben je er dubbel zo blij mee. Ook zijn er weer een aantal leuke snoeken uitgehaald van over de 90 cm, en dan zit je toch ook weer vlak bij die ene metersnoek; dit waren er vier.



Niet echt veel dit seizoen, maar ze tellen weer mee. Het aantal snoeken van tussen de 80 en 90 cm was ook wel aardig. Zo heb je al een leuk seizoen met weer mooie snoeken in het snoekdagboek. Een top vakantieweek in Ierland. Jos met zijn metersnoek van 117 cm en dan toch samen thuiskomen met 19 snoeken is heel wat. We hebben het daar wel met minder moeten doen, we beginnen te leren hoe we daar de rakkers uit het water moeten krijgen.

Dit jaarlijkse uitje zit al weer op de rit, het huisje is al weer geboekt, en we kunnen daar nu weer naar uit gaan kijken. Hier ga ik nog wat aasjes voor maken om daar eens uit te proberen. Misschien dat er voor mij dit jaar daar eens een meter uit te halen is. Jos heeft er nu ten slotte daar al genoeg gevangen. Maar als we er nu eens ieder een meter uit halen zou dat toch helemaal geweldig zijn. Dan hoef ik niet elke keer met een snoektrauma naar huis te keren om weer een heel jaar aan te moeten horen dat ik geen meter heb gevangen en Jos wel. Nee, al met al was het een geslaagd seizoen, helaas zijn er voor mij dit keer geen snoekbaarzen en baars op de lijst gekomen, maar we hebben nog een week of twee te gaan en er kan nog van alles gebeuren. Ik wil toch zeker één keer samen met Jos doodaas vissen dit seizoen. Misschien eind volgende week als het weer het toe laat, en Jos daar ook fit genoeg voor is. Dan is er misschien nog wel een meter snoek op de kant te krijgen, ik zal maar niet zeggen in de pan. Want er zijn mensen die denken dat ik elke snoek in de pan doe en op eet pure. Onzin natuurlijk, ik eet geen snoek meer! Dat is al weer een jaar of 15 geleden dat ik dat heb gedaan en dan was het er ook nog maar 1 per seizoen. En dat valt toch eigenlijk in het niets als je ziet hoeveel vis er per jaar gevangen wordt over de hele wereld.



We krijgen het vliegvis seizoen weer dat voor de deur staat, een dikke ruisvoorn wil ik weer zien te vangen. Dat is mij het vorige vliegvis seizoen niet gelukt, het bleef bij klein spul. Ja die ene grote ruisvoorn daar lig ik wel wakker van! Daar moet je toch wel wat moeite voor doen. Nu ben ik niet echt een geweldige vliegvisser, dus het is niet makkelijk om er één uit het water te halen. Bij ruisvoorn telt voor mij wel de grootte van de vis, dat is de kunst. Een mooie grote van rond de 40 cm of meer, dat is het doel, dat wordt de missie. Dan ook nog weer kijken of ik een karper kan vangen, eens kijken of dat lukt. De laatste karper stamt nog ver terug in de tijd, dit is denk ik ergens in 1995 geweest en dat gebeurde op een avond dat ik nog op paling zat te vissen aan het Valleikanaal bij Woudenberg. Er valt weer genoeg te doen; mijn viskamer heb ik bijna in orde zodat het kunstaas weer netjes aan de muur kan worden gehangen. Binnenkort maar eens kijken of er weer een paar vliegjes gebonden kunnen worden. Maar eerst nog even twee weken snoeken voor de boeg. Volgende week vrijdag even een dagje plannen met Jos, eens kijken of we beide een mooie afsluiter van het roofvis seizoen kunnen vangen. Dit weekend ook nog heel even kijken of er iets te halen valt.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...