zondag 9 december 2012

Stom, stom, stom!!!

De gedachten gingen er naar uit om dit weekend maar eens flink te gaan vissen, maar de invallende vorst moest natuurlijk weer roet in het eten gooien.
Afgelopen donderdag had ik ook nog en paar uurtjes over, er waren toen al aardig wat stukken dichtgevroren en de snoek was op de stukken waar het open lag niet te vinden, dus deze sessie was een verloren zaak. En dan ga je maar eens plannen maken voor het weekend. Vrijdag wel een hoop sneeuw, maar de vorst zette niet echt door, dus de hoop werd gevestigd op de zaterdag of de zondag. Op vrijdagavond werden de weerberichten goed in de gaten gehouden en de Pelleboers moesten natuurlijk weer roet in het eten gooien door een flinke dosis vorst op te geven, tot wel -15 graden vorst. Dus op stap gaan met de jerkbait hengel kon ik wel op mijn buik schrijven.
Maar als ze zulke temperaturen opgeven kun je er gerust -10 graden vanaf doen, ze zitten er namelijk altijd ruim naast. Vrijdagavond rond 23.00 uur dooide het nog flink bij ons en dan weet je eigenlijk al dat ze die min 15 graden echt niet gaan halen. Dus misschien valt de schade mee. De zaterdag was het achteraf te druk om er op uit te gaan en de min 5 graden vorst die er bij ons zo'n beetje was gooide ook het visuitje met de jerkbait hengel in het water, dus plan B werd in gang gezet voor als ik zondag eventueel nog zou gaan en dan met doodaas. Aan het einde van de middag werd er  nog even vlug naar de plaatselijke hengelsport leverancier gereden om nog een tweetal dobbers te halen en twee stuks stalen onderlijn, die ik niet meer had. De rest, lood, had ik nog wel. Laat op de avond werd alles nog even geprepareerd voor de zondag. Zondag was het dan de bedoeling om op pad te gaan, maar eerst moesten er nog genoeg huishoudelijke taken verricht worden. Vrouwlief is druk aan het werk, dus de was doen, stofzuigen en stoffen nam ik dan maar op mij en wat er daarna aan tijd over was kon besteed worden aan de visserij. Nu was het in de ochtend toch prut weer, maar kon er in de middag lekker gevist gaan worden. Na de huishoudelijke taken deed ik nog even een dutje om fris en met goede moed naar de waterkant te vertrekken, de hengel werd gepakt en de camera ging in de tas. Nu nog even de aasvisjes uit de vriezer halen en ik kon gaan, maar bij het openen van de vriezer geen aasvis!! "Duizend Graten Zonder Vïs", wat is dit nu weer. Ik wist toch zeker dat ik nog een zakje had.
Dan maar boven in de vriezer kijken, maar na daar alle vrieslades te hebben doorzocht vond ik ook niets.
Dit is "Stom, Stom,Stom", daar ga je dan met je goeie gedrag; er maar zo vanuit gaan dat je iets op voorraad heb. Ik heb ze zeker een keer weggegooid met de grote vriezerschoonmaak, of één van de jongens heeft ze een keer opgegeten, Dat kan ook nog, bij mij thuis lusten ze alles als de koelkast leeg is!  Dan toch maar een ander plan en dat is de Jerkbait hengel. Je moet toch wat als je nog net twee uurtjes over hebt om te vissen, toevallig kwam ik er donderdag achter dat ik toch nog drie Busters ergens had liggen, maar vandaag wordt er een Buster shallow aan de speld geknoopt. Dus op stap maar met de Jerkbaithengel, gewapend met de Buster shallow. Deze Buster loopt iets ondieper als de gewone Buster, en dat komt vandaag goed van pas, daar er op ondiep water gevist gaat worden dicht in de buurt.
Na een kort ritje van een minuut of 10 en na de auto in een elitewijk te hebben geparkeerd kon ik gaan vissen. Een kleine twee uur had ik tot mijn beschikking, dus er moest nog wel een rakkertje aan de haak geslagen kunnen worden. De eerste worpen vinden plaats rondom een mooi bruggetje waar af en toe wel wat ligt. Een twintigtal worpen gaan te water, maar leveren niets op. Dan maar de rest van de wetering af struinen. Echt opgestapeld ligt de snoek hier nooit, maar als je geluk hebt kun je af en toe wel wat leuks verwachten. Na een kwartier vissen had ik de eerst volger, en een volger is vis, maar nog niet in de pan, de deksel staat dan net op een kier en de boter zit er nog niet in! Dan nog maar een paar worpen, weer niets. Ik moet en zal dit rakkertje hebben, hij dook zo mooi over de ondiep lopende Buster heen wat al een spektakel op zich is. Na nog een worp is het weer Bammes en raak. Mooi duikt het rakkertje op de Buster die hoog in het water liep en dat geeft mooie actie. Fel gaat het kleine kreng te keer, na een kort maar mooi gevecht kan dit snoekje in de pan met boter: 60cm en lekker dik voor zijn lengte.
We gaan weer gestaagd verder, op naar misschien wel een volgende. De eerste hondendrollen blijven ook weer eens aan de zolen van de laarzen hangen en dat geeft altijd een kleine scheldpartij: "'##@#**^ ^%##$ @&&%%$$'', maar we laten ons niet verdrijven door wat hondenpoep. Na nog geen 10 minuten volgt er weer een aanbeet, deze keer een stuk feller dan de vorige. Als een speer probeert deze rakker de andere kant van de wetering te bereiken om daar tussen de takken te verdwijnen, maar deze kantvisser weet deze actie van de rakker te verijdelen en stuurt hem zo naar de kant. Vlot wordt de rakker met de kieuw greep op de kant gehaald en even meten: 73 cm kan zo ook weer in de pan met boter.
En zo gaan we weer verder. Het kan nog net; een klein uurtje. Na een tiental meters krijg ik nog een volger, maar deze rakker laat zich na verschillende worpen niet meer verleiden tot een aanbeet.
Doorlopen dan maar weer, maar de mooiste stukjes van deze wetering geven geen teken van snoek, waar ik het wel had verwacht! Na weer een ruim half uur verder heb ik weer een volger, ook deze geeft na een aantal worpen niet meer thuis, dus gaan wij ook zelf maar richting huis, het begint nu echt donker te worden.
Bij de auto aangekomen in de elitebuurt zet er net nog even een deftige dame mijn auto geheel klem.
Net dat ik de achterklep open doe om de hengel en tas in de auto te doen stap ze uit, en vraagt op een geïrriteerde toon of de auto iets achteruit moet. Ik antwoord dat het wel handig zou zijn, en krijg het antwoord: "Moet je hem hier maar niet neerzetten." Ik had dit al een beetje verwacht, ze denken daar echt dat de openbare parkeerplaatsen daar ook hun eigendom zijn. Ik laat het hier maar bij en ga er geen ophef van maken. Ik stuur de auto de weg op. Laat maar waaien, nivelleren is al een probleem voor ze, en laten ze de parkeerplaats ook maar in hun R............t steken!
We gaan naar huis een hapje eten koken.

Vandaag is het recept eenvoudig, maar ook zeker goed voor een Hollandse visser!!
Broccoli met een gehaktschnitzel, aardappels en vierkazensaus.
Kook de aardappels met een beetje zout. Als die aan de kook zijn een 15 minuten zachtjes door laten koken dan de broccoli op het vuur. Deze door laten koken tot de broccoli net een beetje gaar is; de gehaktschnitzels bakken, en een vierkazensausje van Knorr met wat melk aan de kook brengen. Daar nog wat geitenkaas in en parmezaan en gewone Hollandse kaas en klaar is Kees.
Deze maaltijd zit boordevol vitamientjes; goed voor deze winterse maanden. Ook kun je hier een Hollandse snoek mee verleiden die denkt met een Italiaanse visser te maken heeft, die kunnen toch niet vissen!!
Smakelijk eten!

Op naar een volgend avontuur !!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vogels kijken.

Ik.heb weer wat gefotografeerd de laatste tijd. Hier het resultaat. Veel kijk plezier. ...