vrijdag 14 december 2012

Op zoek naar open water!!

Even bedenken wat we morgen Vrijdag 14/12 2012 gaan doen, dit met de inkomende vorst periode.
Gaan we met de jerkbait hengel aan de slag of wordt het de doodaas hengel, wat vast staat dat beide hengels de auto ingaan. En dus kijken wat de beste mogelijkheden bied het wordt wel zoeken geblazen waar we een hengeltje uit gaan gooien! Tijdens het naar het werk rijden en elders boodschappen doen zie je al dat het grootste gedeelte van het water is dicht gevroren dus de mogelijkheden zijn eigenlijk beperkt, misschien moeten we het eens gaan proberen in de grachten van Utrecht. Maar dan aan de andere kant wordt het dan in Utrecht weer een probleem met de auto kwijt raken zonder dat er geld betaald moet worden voor het parkeren. En daar ligt hem nu net de kneep 4,00 Euro betalen voor een uurtje parkeren is nogal niet wat als je dat dan de gehele dag doet
Kun je voor het bedrag twee nieuwe Busters kopen! Dus wordt de opdracht morgen ;  1 waar is open water om nog een hengeltje uit te gooien ; 2 welke methode Jerkbait of doodaas ;3 waar kunnen we gratis de auto neerzetten op de goede stekken. Reken maar dat dit en moelijke opdracht gaat worden hier gaat weer veel tijd in zitten en er moet veel rond gereden worden. Maar de optimist die ik ben het moet voor elkaar komen. Ik denk wel dat de voorkeur in de doodaas hengel gaat liggen, gisteren heb ik maar een zak sardines gehaald zodat ik zeker weet dat dit op voorraad is. Ik denk ook niet dat ik een dag later bij de plaatselijke visboer had moeten zijn dan had ik denk ik mis gegrepen, en dus naast het net gevist! In ieder geval alles is klaar wat ik mee neem nu nog de goede stek zien te vinden.

De koptekst kan voor vandaag eigenlijk wel anders ik dacht even voort te borduren op bovenstaande tekst maar voor vandaag de Vrijdag liep alles toch anders dan de bedoeling was.
Ik begon vandaag al met een valse start, iedere visser kent dat wel, een soort van, met het verkeerde been uit je bed stappen maar dan net even anders. Van dat verkeerde been sloeg niet op mijn humeur maar meer dat alles niet gaat zoals je wilt en er dan wel een slecht humeur aan over zo kunnen houden!
Nou en dat was dus vandaag het geval, het begon al zo dat ik eigenlijk, al een uur langer op bed bleef dan de bedoeling was, dan krijg je het ritueel spullen bij elkaar rapen wat eigenlijk gisteren avond de bedoeling was, eigenlijk stonden de hengels wel klaar.
Maar er moet brood worden klaar gemaakt blikjes cola moeten mee, thermos kan heet water voor een bakje soep of thee sardines moeten uit de vriezer worden gehaald schepnet moet worden opgezocht en ga zo maar door. Dan is het tijd om te vertreken, nog even op de heen reis een pakje sigaretten halen, en daar begint het al. Bij het afrekenen moet er natuurlijk weer eens kassa storing zijn wat weer een vertraging oplevert van een 10 minuten en dan, niet je geduld erbij verliezen!
Dan kan ik eindelijk vertrekken, maar nog niet koud het dorp uit merk ik dat ik mijn stoel niet heb mee genomen. Dat is bij een doodaas sessie wel nodig, je moet dan toch al snel een uurtje of wat kunnen zitten. Maar we laten de stoel de stoel maar voor wat hij is, todat ik er ook nog achter kom dat ik de hengel steun ben vergeten maar ook de hengelsteun laten we maar voor wat het is daar verzinnen we ook wel weer wat op. We laten ons niet uit het veld slaan door dat ik twee dingen vergeet. Bij het verder rijden en het op steken van en sigaret, draai ik het auto raam maar eens open om de boel een beetje te luchten, kom ik er achter dat ik toch wel een beetje kou op het hoofd krijg en zie in de achteruit kijk spiegel dat ik geen pet op heb. Nu is de maat vol, zonder pet opstap met dit weer dat kan niet en willen we niet, vlug wordt bij het komen de stoplicht de auto gekeerd en naar huis gereden, een stoel en hengel steun vergeten kan nog, maar op stroop tocht gaan zonder pet is uit den boze en doen we niet.
Na dat ik alles thuis weer verzameld heb kan ik eindelijk weer verder dit alles kost weer de nodige tijd, onderweg heb je natuurlijk ook weer de nodige trutten voor je zitten. Meestal als een dag zo begint vang ik meestal mijn visjes wel dus het geeft wel moed. Normaal als alles gladjes verloopt is het andere koek, en vallen de vangsten tegen dus dit wordt wat vandaag ik heb er veel zin in.
Na een slecht begin dan eindelijk de bestemming bereikt de spullen kunnen de auto uit en worden geinstalleerd het het doodaas vissen kan beginnen. Zodra het doodaas visje op zijn voorlopige plek ligt, wordt er eerst maar eens een sneetje brood gegeten en een cup a soup achter over geslagen sigaret erbij en lekker afwachten. Na een klein uurtje verder besluit ik voor de vijfde keer het aasvisje maar te verplaatsen. Ik heb een mooi stekkie in gedachten en de worp er naar toe ook, een flinke uithaal moet zorgen dat het visje goed op de plek komt. Tijdens deze flinke uithaal is het pats knats " Duizen Bommen Gloeiende Granaten en Alle Olie Bollen Nog Aan Toe" de hengel breekt in twee stukken(eigenlijk drie ) draad breuk er ook nog bij en dat is eigenlijk het ergste. Daar drijft de dobber met visje en dat is niet de bedoeling het zal gebeuren dat er een snoek aan komt en zich niet verlost van de dreggen. Helaas kan ik de afstand met de jerkbait hengel(deze heb ik intussen maar uit de auto gehaald om mee verder te vissen) niet overbruggen om de dobber het water uit te hengelen.
Dan gaan we maar jerkbaiten, ik laat mij niet zomaar uit het veld hengelen door hengelbreuk.
Op deze doodaas stek heb ik geen vertrouwen met de jerkbait hengel dus wordt er naar een nieuwe stek gezocht, en daar op de nieuwe stek blijf ik een uurtje zonder resultaat. We gaan weer verkassen op zoek naar open water want dat is de nieuwe opdracht dit kan even zoeken worden maar moet voor elkaar komen. Na een goed half uur rijden heb ik dan nieuw en gedeeltelijk open water gevonden en kan ik weer verder de kleine stukjes water die open zijn  benut ik de eerste worp die binnen wordt gedraaid doet mij een snoek op merken die vlak tegen de peiler van een kleine brug ligt.
Ik doe nog maar en paar worpen langs de snoek af maar die verblikt of verbloost niet, laat ook duidelijk zien geen zin in een voorbij zwemmende Buster te hebben en zoek rustig en ander plekje op. Dan gaan we maar en een stuk lopen, niet alles ligt hier open het zijn echt af en toe maar een paar stukken, en niet al die stukken daar ligt snoek. Het is echt meters afleggen na een 45 minuten heb ik op een stuk van een meter bij een meter eindelijk de eerste volger, en deze rakker had ik niet zien aankomen nog een worp maar ook deze snoek heeft verder geen zin in de Buster. Dan weer een tiental meter verder een ijsvrij stuk nu wat groter weer een worp fel duikt er een snoek over de Buster, en schiet weer terug onder het ijs. Nog maar een worp en nog maar één, dan komt de rakkert als een speer onder het ijs vandaan schieten vol op de Buster en hangen die snoek en in de pan 60 cm kan in het snoeken boek worden bijgeschreven.
Tijdens het onthaken rats ik nog even met mijn duim langs een hoektand van deze rakkert wat een hevige bloeding op levert het bloed gutst uit mijn duim. Dan heb je weer de ellende geen pleisters niets in de tas te hebben, zeker de volgende keer weer mee nemen. We gaan weeer op zoek naar een ander ijsvrij stukje water weer worden er tientallen meters afgelegd de open stukken liggen niet voor het op rapen. Eindelijk weer een open stukje en bij de eerste worp schiet er weer een rakkert onder het ijs vandaan richting de Buster en tikt hem net iets aan, volgende worp er gelijk achteraan. Niets doet de rakkert er toe bewegen om de Buster nog een keer aan te vallen nog maar een worp. Deze worp doet de dunne ijslag over de rest van het water bewegen, en als nog komt ook de rakkert in beweging in duikt volop de Buster 54 cm deze rakkert wilde helaas niet op de foto, maar wel in de pan! Hierna kom ik op mijn weg hele stukken water tegen die ijsvrij zijn maar er komt geen snoek meer in de pan. Dan moet ik een hele woonwijk door lopen. een wandeling van 20 minuten om weer een stukje water in het vizier te krijgen. Dan weer op een nieuw stuk een paar worpen, en er duikt weer een rakkert op de Buster maar laat deze na flink kop schudden weer los. Het geeft best wel wat actie, en de actie zit hem precies op die kleine stukjes die ijsvrij zijn. Dan weer naar een ander open stuk hier wat worpen maar niets dan weer terug naar de losser, maar laat zich niet meer verleiden tot een aanbeet. Dan weer terug naar de vorige stek, één worp is genoeg om een snoek gek te krijgen om de Buster te pakken en kan in de pan 57 cm.
Na deze vangst, heb ik nog twee lossers en een volger dan moet ik weer een 3 tal kilometers lopen om de auto te bereiken en dat wordt nog en hele toer. Ik denk een stuk af te snijden en ga via een sportpark de ingang had ik zo gevonden maar de uitgang is andere koek zal wel het zelfde zijn als de ingang zoals het meestal is. Ik heb geen zin om terug te gaan en zie wel hoe ik van dit terrein af kom, er zijn wel wat slootjes rondom dit complex dus die pik ik mooi even mee. Uiteindelijk kan ik net langs een over het waterhangend hek van dit sportcomplex af en ga via een bouwkavel weer richting de auto. Lopend over de bouwkavel zak ik nog lekker tot bijna mijn knieen in de blubber, lekker dit soort dagen waarop alles mee zit. Na ploegen en ploetteren kom ik eindelijk weer op de weg met kilo's klei aan de laarzen die er amper af te krijgen is. Dan na 25 minuten eindelijk weer bij de auto eerst even een bakkie thee en een sigaret ik ben net terug en het water valt met bakken uit de lucht net op tijd bij de auto ik had ook geen sloot extra moeten af vissen. Nu maar weer richting huis op de terug reis nog even mijn reel ophalen bij Sanders Hengelsport, eindelijk weer terug van reparatie.
Ondanks deze moeizame dag was het toch lekker om weer even aan het water te zijn.

Vandaag de makkelijke maaltijd!
Deze maaltijd gaat sneller als die van 24 Kitchen.
Wat heb je nodig; een blikopener, en een blik erwtensoep met worst op warmen en klaar is Kees!
Normaal maak ik ze zelf maar na een lange zware dag snoeken gaan we hier niet moelijk over doen.
Met dit weer heb je een lekker bak soep wel verdiend, Eet smakelijk!


Op naar een volgend avontuur!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...