zaterdag 22 december 2012

De donkere dagen voor kerst!

Gisteren kreeg ik een sms van Mike The Pike, of we nog eens een keer gingen hengelen.
Ik stond er zowaar van te kijken de laatste paar keer dat ik vroeg of hij kon had hij elke keer wel weer iets anders te doen. Dus werd er snel even een tijd afgesprokken, ik had zelf niet echt de bedoeling om deze zaterdag te gaan vissen! Maar een middagje snoeken met Mike moeten we maar niet overslaan.
Dus werd er afgesproken dat ik hem rond 13.00 uur thuis op zou pikken, zo gezegd zo gedaan.
De hele ochtend was het droog dus nu maar hopen dat het de middag het zelfde weer beeld zou zijn, maar net dat ik met de rugzak naar buiten loop begint het weer te regen, of de duvel er mee speelt.
Dus toch maar weer naar binnen en het regenpak maar weer mee. Hierna snel Mike even oppikken, en terwijl we op weg zijn naar stek X veranderen we van stek X naar stek B en keren de auto maar om. Of dit de goede beslissing zal zijn zien we wel als we op stek X aankomen. Stek X daar zijn we al een jaar of twee niet meer geweest, dat komt omdat het water een beetje op chocomel leek.
Na een kort ritje aangekomen op plek X was daar eigenlijk aan de water kleur niet veel veranderd Het was nu chocomel light qua kleur en dat voorspelt niet veel., het moet maar om nu nog weer naar stek B te verhuizen kost zeker een 45 minuten rijden en dan houden we nog maar een goede tweetal uurtjes over om te vissen. De regen zet inmiddels goed door, en we werpen de aasjes  zorgvuldig uit .
Na nog geen tien minuten is het voor mij raak, Mike kijkt verwonderd op als ik hem roep dat er al zo snel een snoek in de pan komt. Na een korte dril mag deze slanke rakkert op de kant.
Het beestje ziet er niet al te best uit best wel mager en vaal van kleur, in de bek nog een dik gezwel dus vlug een foto en terug in het water, hopen dat die de winter wel door komt.

We gaan gestaagd weer verder, dit was weer erg snel deze vangst en dat belooft meestal niets goeds zoals ik in vorige verhalen wel eens heb geschreven, maar we zullen wel zien.
Even later staat Mike druk een kantje af te werpen meestal is dit bij hem een teken dat er iets voor dat kantje in beweging is. Maar het brengt na verschillende worpen toch niets in de pan. Een stuk verder heeft Mike de Pike weer een volger, ook deze laat zich verder niet meer zien, ik denk dat het komt door de bruine drap waar wij in vissen. De snoeken moeten nu het aas volgen op de trillingen want zien kunnen ze het volgens mij amper. We zoeken weer even een ander stuk op Mike moet intussen eeen nieuwe onderlijn aan de lijn knopen. Ik begin vast met werpen en nog geen vijf minuten doe ik er over om weer een snoekje te pakken en 61 cm komt in de pan.
Bij de eerste snoek kon ik nog zonder regenjas vissen maar het gaat nu echt los, wat en prut weer het enigste geluk dat we hebben dat hier het water mooi helder is.
Een kwartier later heb ik nog een volger van het formaat dubbele Haring, die zich hierna nog een keer laat zien maar de Buster toch een maatje te groot vond. Mike laat het hier ook afweten met het vangen van snoek, dus gaan we weer een paar straten verder. Dan komen we weer op een stuk water wat weer een kleur heeft van chocolademelk extra bruin, op dit stuk krijg ik nog een volger, maar het enige wat ik daar ook van zie is een flinke kolk en ga er vanuit dat het ook wel een snoek van redelijk formaat was ik kan werpen wat ik wil maar deze rakker laat zich niet meer zien!
We werpen nog wat stukken af maar besluiten na een klein uur maar weer richting huis te gaan.
Het enige wat we kunnen doen op de terug weg de vangsten terug te halen die we hier ooit in het verleden hebben gehad. Terug komen doen we hier nog wel een keer er zit snoek genoeg, maar dan moet toch het water wel beter van kleur zijn als nu.
Het begint ook al weer donker te worden het zijn ook terecht de donkere dagen voor Kerst!
Vandaag geen recept ik had het eten al op voordat het op de foto kon het was chinese tomatensoep, en broodjes met vissticks!

Op naar een volgend avontuur en dat is a.s vrijdag al weer!

2 opmerkingen:

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...