zondag 4 december 2011

Waar zullen we het nu weer over hebben !!

Op het moment dat ik dit schrijf is het alweer donderdagavond 22.10 uur, het regende behoorlijk deze avond.
Ongemerkt zit je alweer een planning te maken voor het weekend: zullen we gaan snoeken of niet?
Zal het weer roet in het eten kunnen gaan gooien, je weet het maar nooit, goed het weerstation in de gaten gaan houden.
En goed op de hoogte blijven van de weerberichten, zal Piet Paulusma de weersvoorspelling goed voorspellen? Het blijft altijd een onzekere factor dat weer van tegenwoordig, de vangsten zijn ook al niet goed te peilen en ook of het de juiste dag is om een aasje uit te werpen.
In vergelijking met andere jaren valt er totaal niet te voorspellen wanneer het nu een goed dagje is om te gaan snoeken.
Afgelopen zomer vond ik het bar slecht, en was het te vergelijken met 2010, en in 2009 was de zomer hartstikke goed.
Het nazomerseizoen was ook al niet sterk, dat was vorig jaar weer iets beter, nu was het op de plekken waar ik vorig jaar mooie vissen ving helemaal niets, geen goede rakker te vinden.
Er moest volop gezocht worden naar nieuwe stekken of in de andere seizoenen gevonden slechte stekken nog eens nalopen of daar de winst zou zijn te behalen.
En ja, daar was de winst te boeken, en zo zie je dat niets zeker is met snoeken; goede stekken die slecht blijken te zijn en slechte stekken die nu juist goed zijn.
Niet geheel verzadigd van grote snoek, maar toch wel een aantal van redelijk formaat, en veel jonge snoek heb ik gezien. En dat geeft weer hoop voor de komende jaren.
Ook de laatste twee winters hebben hun tol geëist.
Grote snoeken die dood tussen het ijs lagen en na de vorstperiode nog meer dode snoek. En dat twee winters achter elkaar.
En dit dan weer niet op de goede stekken, dan vraag je je wel af hoeveel snoeken zitten er wel niet op een stuk water?
Op de laatste nu gevonden stek praat je over een strook van een kilometer of twee, en daar ben ik met de telling toch zeker al op een snoekje of 25 gekomen.
En dat is toch weer aardig veel voor zo'n smal stukje water, het grootste wat daar gevangen is door mij is 92 cm, en dan rijst de vraag: zit daar ook nog een verborgen meter?
En hoe gaan we dat aanpakken om die dame er uit te peuteren, is dit een doodaas moment?
Moet ik dit van het weekend daar eens gaan proberen? Kan ik mij daartoe aanzetten om een paar uurtjes naar een dobber te staren? Misschien moet ik het maar eens gaan proberen.
Eerst maar eens kijken of er nog wat sardines in de vriezer liggen opgebaard, anders moeten we maar naar de visboer om nieuwe in te slaan.
Dan de doodaas hengel nog even goed nalopen, daar haperde achteraf nog wat aan, zo had ik de dobber niet goed gemonteerd en bleef stil en verlaten achter bij het binnenhalen.
Gelukkig kon ik hem met de jerkbait hengel en de Buster nog redden, anders had ik weer een nieuwe moeten kopen en dat is pure geldverspilling.
Vandaag zondag 4 december .
Toch een paar uurtjes met de doodaas hengel op stap gegaan.
Maar wat is dat taai vissen, eerst al het gesleep met de spullen naar de goede stek, klaarzetten, noem het maar op.
Dan is het wachten, wachten en nog eens wachten. Op zich is dit prima, maar dit soort visserij moet je eigenlijk met zijn tweeën doen.
Je hebt totaal geen aansprak en het is maar wachten op wat komen gaat. Nu had ik vandaag niet de dobber gemonteerd, maar had ik de pieper in gebruik, deze gaat af als de lijn er door loopt, en na een dik anderhalf uur begon de lijn eindelijk flauwtjes te lopen, en na 10 tellen kon ik aanslaan. Maar alles zat muurvast achter een onder water liggende tak en weg was de snoek natuurlijk.
Toen nog maar eens uitwerpen en wachten en nog eens wachten, maar er gebeurde niets meer.
Dan maar een nieuwe stek zoeken, maar waar heen?
Maar dat is dan weer niet zo gemakkelijk, zoek maar een goede doodaas stek.
Na een halfuurtje rijden dan eindelijk weer een plek gevonden, en de spullen weer de auto uit en installeren die handel.
Hier gebeurde helemaal niets en dus weer weg na een uur, hierna wilde ik nog wel een stekje zoeken, maar je komt steeds dichter bij huis en dan is het gedaan met de pret. Ik hield het voor gezien.
Terugkijkend op deze middag; dit doe ik voorlopig even niet meer, het is vermoeider dan een dagje struinen.
En dan is het beter struinen en een paar leuke actiemomenten hebben en wat verspelen, dan uren wachten op iets wat niet komen gaat.
Je zit te veel aan één stek gebonden, dit kan leuk zijn met twee personen, want dan heb je nog wat te kletsen, maar ga je alleen op stap dan is het doodsaai, althans dat is mijn ervaring dan.
Dus aankomende donderdag maar weer lekker met de jerkbait hengel op stap en de Buster aan de speld. Liever struinen en niets vangen dan op één plek staren en niets vangen, voor doodazen moet je geduld hebben en dat heb ik niet .
Dus hulde aan de doodaazers, voor het lange wachten en het geduld hebben.
Want toch lijkt het me mooi om eens een mooie snoek aan de doodaas hengel te vangen, het weglopen van de dobber te zien en/of de pieper met luid kabaal te horen afgaan.
Dit soort momenten houd ik denk ik maar voor als het ijs op het water ligt en er niet gestruind kant worden.
Vanavond SinterKlaas avond.

Op naar een volgende keer!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vogels kijken.

Ik.heb weer wat gefotografeerd de laatste tijd. Hier het resultaat. Veel kijk plezier. ...