zondag 25 december 2011

De eerst Kerstdag 2011!!

We schrijven 25 december het jaar onzes heere 2011.
Het is eerste kerstdag 2011, en zoals afgesproken ben ik dus maar eens vroeg op stap gegaan, samen met mijn Buster.
Zo belandde ik na een kort en snel ritje op de nieuwe stek, echt nieuw nu ook weer niet, want zeker meer dan 100 keer ben ik er langs gereden, maar ik heb nooit de kans genomen om te kijken of er en snoekje te verschalken was.
Dus dit moest vandaag dan maar eens gebeuren, de auto kon ik mooi op een opritje bij het water kwijt, wat op een normale werkdag totaal niet mogelijk is daar.
Hengeltje vlug de auto uit en beginnen maar, alleen had ik niet zo'n echt goed gevoel bij deze stek.
Meer omdat het nog te donker is en dat vind ik 's ochtends voor snoek echt te vroeg om te jerkbaiten.
Ook belanden er verschillende worpen nog wel eens in de takken van overhangende struiken, het is moeilijk in te schatten qua afstand waar je terecht komt.
Want vroeg is het. Het is 7.40 uur en het enige licht dat ik heb is van de straatlantaarns en die staan toch ook nog zeker een meter of 5 achter mij.
Dan ruik ik ook nog een onaangename lucht en dat is de lucht van water dat van de weg de sloot is ingelopen, dus eigenlijk verontreinigd water, een soort blubberwater en ook dat geeft een slecht gevoel.
Helaas kan ik dit niet zien in het donker, dus we gaan maar werpen.
Verschillende worpen worden gedaan en secuur worden de kantjes zo goed en dicht mogelijk afgevist.
Maar na een 45 minuten heb ik dit stuk gehad en zonder snoek of enige aanbeet of volger.
Ook is het nu al redelijk licht en ik zie ook dat mijn vermoeden juist is wat het water betreft: blubberwater.
En dat is niet goed om een snoekje te verschalken. Ik pak nog even een andere stek mee, maar ook hier zie ik dezelfde kleur.
En zo moet ik maar richting huis en pak dan op de terugweg nog een ander stukje mee.
Het begin is hier ook troebel, maar gelukkig niet de kleur van de voorgaande stek.
Ook hier wordt alles goed uit gepeuterd en geplozen, maar worp na worp levert niets op.
Echt de mooiste hoekjes waar je wat mag verwachten blijven snoekloos, en ik heb na een 45 minuten eigenlijk de moed al opgegeven.
Ik ga weer retour auto, dit wordt dus geen kerstsnoek, de snoek die eigenlijk het hele kerstdiner had moeten versieren!
Bijna bij de auto waar ik op deze stek ben begonnen met werpen doe ik dan toch nog maar een laatste worp.
En de gedachte van snoek bij deze worp is er niet, ook heb ik het gevoel dat ik nog even achter een waterplant vast blijf haken.
Maar niets is minder waar, waterplanten trekken niet terug, die bewegen niet alle kanten op.
Dit is Vis Dit is Snoek. Dit is de Kerstsnoek, nu heb ik alleen nog de angst dat ik hem kwijt kan raken.
En die angst moet ik zien te overwinnen, het is net of dat je je eerste meter snoek aan de lijn hebt.
De wildebras komt schokkerig binnen handbereik en snel wordt hij op de kant gehaald.
Hé hé, eindelijk toch weer die reddende laatste worp die het kerstdiner redt, je zou toch iedereen teleurstellen op Kerst als je geen snoek op tafel hebt.
En zo hulde aan deze 66 cm snoek die de tafel gaat versieren.
De Kerstsnoek van 2011: dat hij nog een lang leven te zwemmen heeft in dit water!!

Op naar een volgend avontuur!!!

2 opmerkingen:

  1. geweldig dat is de ware vissers-geest op kerstochtend te gaan vissen en dan nog wat vangen ook gelukkig vismis . DE HAAi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd en dat er nog maar veel snoeken mogen volgen.
    Tot straks, steek de vuurkorf maar vast aan.

    BeantwoordenVerwijderen

Vogels kijken.

Ik.heb weer wat gefotografeerd de laatste tijd. Hier het resultaat. Veel kijk plezier. ...