woensdag 15 september 2021

Oostvaarders stapper de stap wandeling..

Over Wandelen.

Gisteren maar de moed opgepakt om naar de Oostvaarders plassen te gaan.

Gewoon even hoofd leegmaken, en wat lopen en kilootjes kwijtraken.

Wilde eerst nog dicht in de buurt, maar besloot toch de rit er aan te wagen.

Dus lunchpakketje klaar gemaakt en drinken in de tas en oppad dan maar.

Eigenlijk is het een prut stukje rijden, als je al vaker die richting uit ben geweest.

Met zo af en toe op karpervissen zit ik ook vaak in die omgeving.

Na een goed 40 minuten rijden, de auto op de daar bekende parkeerplaats gezet.

Misschien een volgende keer de auto, ergens anders plaatsen.

Er zijn nogal wat anderen stukken waar je kan lopen.

Er waren nog weinig mensen, en dan ben je best in het voordeel.

Dan is er misschien wat meer te zien en is het rustig.

Dus flink de pas er in op het eerste stuk!

Daar waar normaal al veel vogels te horen zijn, was het nu behoorlijk stil een enkele fluiter laat van zich horen.

En stil, erg stil en dat over een aardige afstand, alleen de trein die op bepaalde momenten langs het Oostvaarders rijd hoor je.

Dan ineens een groepje mensen op een 200 meter voor mij.

Oh dacht ik, vandaar dat het stil is, de boel is verjaagd.

Mensen met statief en dikke kijkers en grote kanonnen van camera's.

Tja dan smeert elke vogel, ree, vos of hert hem gelijk natuurlijk.

De lopende dieren met de staart tussen de benen her riet in.

Vogels die hoog in de bomen tussen het blad verschuilen.

Ik begrijp het nu, jammer.

Ik stap aardig door en haal het groepje gepensioneerden, wat het zijn al snel in.

Enkele daar van op de knieën met een mobiel!

Ik zie in mijn ooghoek iets wat op een zeer kleine naaktslak lijkt.

Maar mijn ogen zijn wat dat betreft nog aardig.

Een naaktslak met pootjes zie je niet snel, en hij is nog klein ook.

Naaktslakken zijn aardig dikke mormels zonder pootjes.

Ik ga toch terug, volgens mij is het een salamander waar de gepensioneerden zich om heen geschaard hebben.

Inderdaad, ik duw de gepensioneerde club uiteen, en zeg dat ik ook wel een paar foto's wil maken.

Dus opzouten, ik ben aan de beurt, ik duw er een paar het pad af zodat ik wat meer ruimte heb.

Dus even een paar foto's met de mobiel.

Dat is lang geleden zeg dat ik een salamander in de vrije natuur heb gezien.

Vorige week was het een hazelworm nu een salamander.




Het betreft de kleine water salamander.

Mooi hoor de dag is eigenlijk al goed maar toch, ik ben maar net oppad.

Ik til de aan de kant geduwde pensionadas weer op  klop even hun kleding af, en ze mogen weer verder waar ze mee bezig waren.

Ze blijven een behoorlijk stuk  irritant voor me uit sukkelen.

Even later staan ze weer ergens naar te tuuren, ik weet nog niet waar naar, maar dat zie ik straks wel ik zie in iedergeval, een vogel op een dode boom.

Het lijkt me een roofvogel en aan de grote te zien een torenvalk!

Dan is deze camera die ik nu heb gelijk een kijker.

Het is trouwens niet de richting uit waar de gepensioneerden naar kijken, waar de torenvalk zit .

Dus dit keer hoef ik ze niet aan de kant te duwen.

Ik neem de tijd om de torenvalk te fotograferen, maar moet me nog wel beter leren met de ademhaling om te gaan.

Anders krijg ik te veel bibber foto's.

Maar de valk staat er op, weer een torenvalk.

Op vakantie in Friesland heb ik hem ook al vast kunnen leggen.









Torenvalk.

Ik moet me zelf er toch eens toe zetten om de camera beter te leren kennen.

Ik ben niet zo van het boekjes uitpluizen en in de instellingen te zoeken.

Dag moet ik toch gaan doen, ben blij met deze foto's maar het moet beter.

Ben ook maar een beginner, dus even wat meer aandacht voor de instellingen, binnenkort.

De valk staat er in iedergeval op, de torenvalk de vogel van koningen en keizers de valkenjacht, met dd valkeniers.

Op talloze schilderijen zijn ze afgebeeld.

Ik ga weer  verder en oh wacht, daar stond de club te kijken.

Konik paarden, nou tref ik dat, wat een stille dag, dacht ik dat het zou worden.

Gaat over in veel dingen zien, dus even die paarden op de foto.

Ik ga zeker niet te dichtbij, laat ze lekker met rust.






Konik paarden.

Ik blijf een beetje hangen bij die torenvalk, maak daar toch wat foto's extra van.

En dan loop ik door, richting de vogel kijkhut die er op de route staat.

Maar je raad het al die is belegerd door de pensionadas.

Dus ik besluit buiten het hek te wachten, en het duurt en duurt.

Ik weet niet wat ze er uitspoken of doen.

Dus ik fotografeer maar een paar takjes met bessen.





Eenstijlige meidoorn.

Het duurt me echt te lang, nu ik zie nog wat mensen aankomen.

Maar gelukkig die lopen door!

Ik ga nog even kijken of de valk er nog zit, dan daar de tijd mee verdrijven.

Maar ineens zie ik dat de konik paarden het pad op zijn gekomen, dus nog maar een paar foto's.




Maar nu vind ik het echt genoeg, ik ga terug naar de kijkhut, schuif het hek open en bonjour de club der pensionadas, de hut uit.

Een van hen toont al vanaf dat ik ze ben tegen gekomen interesse in mij  camera.

Maar één keer met zijn vinger er naar wijzen, is genoeg.

Afblijven en wegwezen!

Hup het hek uit, nu ben ik aan de buurt, eerst maak ik nog een foto van een soort pluk mos of iets aan een tak.


Dit blijkt de reuzenmos galwesp te zijn, bij nader onderzoek.

Daar heb je tegenwoordig een mooi app voor de techniek staat voor .......!

Bij de kijk hut zijn alle vogels wel een beetje gevlogen door het uit zetten van het groepje.

Maar ik kijk toch even op de plas waar de hut op uitkijk.

Daar zie ik toch aardig wat slobeenden en krijg ook nog ee  tafel eend in beeld.

Maar door het deinen op het water van de eenden, zijn ze moeilijk vast te leggen.

Dus een hele serie foto's is waardeloos.



Sobeenden.
Grauweganzen
Tafeleend. 

Ik vervolg de reis, maar het clubje P zie ik niet meer terug.
Waarschijnlijk hadden ze de boodschap begrepen, en zijn hem gesmeerd.
Even later besluit ik maar aan de lunch te begonnen, colaatje broodje gaan er in als zoete koek.
Even later vervolg ik de weg, maak her en der nog wat foto,s.
En daar kom ik even later nog een roodborsttapuit tegen.
Ik krijg al een aardige vogel verzameling.




Roodborsttapuit.

En Verder maar weer ook nog wat kraaien, en hier en daar nog wat oude verote bonen.
Een paar blauwe reigers.
En ook nog weer een torenvalk.
En zo komt er een einde aan een 9 kilometer lange tocht door de Oostvarders plassen.
Toch een zeer mooie dag die stilletjes begon.
De club gepensioneerden  maken het goed.
Ik heb ze mijn excuses  bij afloop aangeboden.
Onder genot van een bakje koffie in, het buiten centrum van staatsbosbeheer.

Maar niet heus!

Op naar een volgend avontuur en A JE To!

























Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...