donderdag 17 mei 2012

The Broomstick

Vandaag is het Hemelvaartsdag, en het is een keer mooi weer. Vissen is een optie, misschien dat ik dat vandaag nog even ga doen.
Maar gisterenavond kreeg ik het idee om een kunstaasje te maken, en dan gewoon van een bezemsteel.
En dit eigenlijk geinspireerd door de Ierse bezemdans die we vorig jaar hadden gezien in een pub in het Ierse plaatsje Killaloe.
De eerste optie was een tweedelig plug, maar waarom zou ik het extra moeilijk maken, dus ik besloot het eerst maar eens te proberen met een ééndelig geval.
Nu is een bezemsteel geen bijzonder geval, ze bestaan al langer dan vandaag.
Dus die uitvinding was er al, maar nu de recessie er in begint te hakken moet ik toch aan de centen gaan denken, en dan wordt zelf aasjes maken om de kosten te drukken een optie, dat is mooi meegenomen in deze barre tijden.
Ik had nog een vooroorlogse bezemsteel staan, zo'n bezemsteel van beukenhout, en meer dan genoeg gebruikte aasjes die hun werk niet meer doen door beschadigingen, dus materieel genoeg om wat in elkaar te frutselen.
Dus ga ik maar een poging doen om gewoon een eenvoudig plugje te maken.
Niets bijzonders en ik ga hem 'The  Broomstick' noemen.

                                Het begin van de Broomstick.
 
Gewoon een stuk afgezaagd van een door wind en weer gebruikte oude bezemsteel.
San even een inkeping schuin inzagen en goed op maat maken om een duiklipje te bevestigen dat ik nog ergens over heb.
         
                                     Meer niet, niets bijzonders, gewoon proberen.

Dan de schuin gezaagde inkeping klaar maken voor de duiklip, gewoon van een oud stuk kunstaas .


                                                 Even pas maken zodat het duiklipje er strak in gaat.

Dit duiklipje moet er strak in en daarna met secondelijm vastzetten, anders komt de boel weer los, dus wel een watervaste lijm gebruiken.


                                                  De Broomstick krijgt al snel zijn vorm.

Even een beetje opschuren en de uiteindelijke ronde vorm schuren met een bandschuurmachine.
Nog even ogen er aan maken en haken met splitring bevestigen en een paar plakoogjes.

                                        The Broomstick is born!
                                                  Zo lijkt het al iets op een kunstaasje .

De Broomstick is geboren, nu even uittesten. Ik doe dit ongelakt, mocht het niet werken dan kan hij zo de prullenbak in.
Aflakken kan altijd nog als het aasje weer gedroogd is.
Eerst maar even zien of het een beetje werkt, en dan later de kleur geven en een lakbeurtje.
Dir alles duurde anderhalf uur, hierna even getest en goed bevonden. Nu nog een snoek eraan en we zijn tevreden. Hij heeft zijn zwemsessie goed doorstaan, het verdere verloop zien jullie wel in het aankomende nieuwe snoekseizoen.
En vang ik er wat mee, dan moet er een mega Broomstick gebouwd worden voor gebruik op Lough Derg in Ierland.
Terzijnertijd gaan er nog foto's geplaatst worden met eventueel een snoek er aan of zonder en dan is het project mislukt, maar ik ga uit van het positieve, dus hij gaat gewoon werken zoals het hoort.
Eerst The Broomstick maar even in het zonnetje laten drogen en dan de boel een kleurtje geven.
Toch heb ik er achteraf nog even iets aan veranderd om zijn naam eer aan te doen, er komt nog een extra dreg achter.
                                
                                                 Aan een een steel hoort tenslotte toch ook een bezem!!


                                              Klaar niets meer en niets minder The Broomstick !!



 

2 opmerkingen:

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...