zondag 9 oktober 2011

Eigenbouwtje zondag 9 oktober 2011 !!

Na een tijdje nadenken ben ik er vandaag toch maar weer even op uit gegaan.
De dag begon hier redelijk droog, maar ik had het idee nog niet gevat om te gaan vissen of het begon weer te regenen.
En dat kun je zo hebben, vrijdag had ik een vrije dag, maar de huishoudelijke taken gingen(weer) eens voor.
En de visdag werd naar zondag verplaatst, maar ik kwam laat uit bed en dan is het van: "Zal ik wel gaan of niet?"
Rond een uurtje of 12 besloot ik toch maar te gaan.
Vlug de bellyboat de auto uitgehaald, de tas met kunstaas er in, maar toen bedacht ik me ineens.
Ik ging snel even naar boven om een zelfgebouwd aasje te halen. Ik dacht dit is zo'n dag om hem eens uit te proberen.
Dan zoek je ook een plek uit waar zeker wel een visje zit, want als je dit gaat uitproberen op een plek die je niet kent en je vangt niets, dan krijg je er ook geen vertrouwen in.
Na een kort ritje ging het aasje aan de hengel en werpen maar. Het eerste stuk natuurlijk weer niets, wel de regen die lekker doorkwam.
Maar daar trekken we ons niet van aan, we zijn nu zulke Ierse regenbuien gewend dat dit Hollandse weer kinderspel is.
In het volgende stuk heb ik maar één keer een mooie vis gevangen, ondanks het feit dat ik er al een jaar of drie kom. Eigenlijk moet ik dit stuk overslaan, maar niet geprobeerd is niet gevangen.
Na een fiks aantal worpen geef ik het op dit stukje bijna op en doe toch nog een laatste worp.
Eerst heb ik het gevoel dat ik ergens achter vast zit, maar dan begint de lijn van de spoel te rollen. Dit is vis, vis, vis.
En dat op mijn eigenbouwtje, ik vond hem al zo mooi zigzaggend door het water gaan en had er het volste vertrouwen in dat het wel vis moest opleveren vandaag.
Mooi giert de lijn door het water en het duurt even voordat ik een glimp van de vis mag zien.
Ik zie dat er maar weer één dreg in een mondhoek hangt, en dan wordt het voorzichtig drillen, anders ben ik hem weer kwijt.
Maar de opzet slaagt en het visje kan met de kieuwgreep op de kant worden gehaald, en 89 cm is een feit.

Hier word je dan blij van: ondanks de regen en een beetje door zetten een mooie snoek vangen op je zelfgebouwde aasje, en die dan ook nog binnenhalen!
Dat geeft moed om er nog een stel klaar te maken en in de lak te zetten .
\
Ik vis de rest van de stek nog even grondig uit en besluit hierna nog een andere stek op te zoeken.
Ook van deze stek weet ik dat er een visje rond hangt, maar ze zijn hier over het algemeen moeilijk te pakken.
Het water is een beetje ondiep, maar ze zitten er wel, hier verspeel ik ze meestal.
Maar met mijn aasje en veel zelf vertrouwen daarin moet dit wel goed komen.
De regen laat zich nu ook wat meer zien en voelen, het jasje is al lekker doorweekt, maar hier zijn we op getraind.
Doorgaan, ik werp mooi onder een bruggetje door en doe nog een stapje dichter naar de kant en zo sta ik ook gelijk een halve meter dieper, met mijn linkerbeen dus in een gat en ik donder bijna voorover het water in.
Maar ik ben een getrainde visser en ik herstel me direct en duik vlug naar de andere kant en grijp me vast aan het gras. Dit ging maar net goed!
Weg van dit bruggetje en nu de andere kant er van. Hier los ik een mooi snoekje en nog een paar worpen verder verspil ik er weer een, maar daarna is er geen actie meer.
Doorlopen maar, het regent harder en harder. Een stukje verderop klapt er weer een mooie vis op mijn aasje en deze komt op de kant. Ik neem geen foto, want het regent echt te hard. Wel meet ik nog even en de vis is 68 cm.
ik loop nog wat door en even later klapt er nog een snoek op, maar deze wordt niet verzilverd.
Ik ga maar weer terug richting auto en de snoek die mij voor de gek dacht te houden.
Maar een echte visser laat zich niet foppen en zeker niet met een van de beste kunstaasjes van de wereld.
Ik doe een mooie worp op de plek waar ik denk dat de rakker zich bevindt en gelijk klapt deze erop.
Kijk, dit is stekkenkennis en goed kunstaas.
Na een korte dril mag dit snoekje op de kant, de Joker is gefopt en ik maak vlug even een foto en meet 73 cm.

Zo'n aasje geeft je veel zelfvertrouwen. De laatste tijd was het niet al te best, maar dit aasje gaan we volgend jaar weer gebruiken.
Hiermee moet ik Jos zien te verslaan en zijn zelfvertrouwen een deuk zien te geven.
Hij zal smeken om dit aasje te mogen gebruiken. Hij is te koop en zal er een goede prijs voor vragen.
Zeker 100 euro moet ik er voor hebben, dit is hij nu na één vissessie al wel waard (voor mij dan)!
Op naar een volgende ronde, Wanneer die is? Misschien aankomende donderdag.
Vlug naar huis, de Buena Vista fishing club begint om 16.00 uur op Discovery World.
En daarin speelt mijn grote vriend Matt Hayes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...