woensdag 18 augustus 2021

Nieuw water

 Over vissen.




Ja eindelijk dan weer een keer vissen, het is er tijd voor.



Het herfst al half met dit weer, de herfst hangt in de lucht.

Paddestoelen schieten boven de grond uit.

Blad valt van de bomen, tuinplanten verdorren.

En zo merk je dat de herfst vroeg gaat invallen.

Het regent overmatig.

Dus oppad misschien wat baars of een enkele kleine snoek.

Ik heb er een vergunning bij van de AZHB met mooi water.

Kan ik weer een stuk verder het land in vissen richting Gouda, Oudewater Monfoort, en nog wat plaatsen.

Zeer mooi polder water en rustige stukken.

Precies zoals ik het wil, weg van de stad en drukte.

Al was het weer vandaag wat slapjes, ik ga toch op pad.

De temperatuur is goed de water temperatuur ook.

Dus het kan, er is wel veel nattigheid gevallen, maar het moet kunnen.

Dus proviand in de creel hengel mee, tas met tang onderlijnen en blinker.

Niet vergeten het schepnet.

Vandaag de Traditiomal Masterpiece 7 tot 12 gram en een van Ford shimano 1000 mole.

Perfecte combi voor de polder.

Een maal op de plek van bestemming parkeerkaart voor de auto ruit, dat is verplicht herkenbaar voor de boeren.

Die weten dat er een visser is, en even melden als je bij de boer op het erf gaat vissen.

Beetje contact met de landbouwers en veeboeren is niet verkeerd.

Wat een mooi lange polder sloot.

Vollop bruggetjes, zoiets moet snoek bezitten.

We gaan het zien, al vlot na een kwartier ben ik al de eerste blinker kwijt.

Het begint al goed, nog geen spoor van snoek.



Even later de eerst baars  en een redelijk formaat.

Inmiddels 45 minuten verder de eerste  snoek die gelijk lost.

En intussen weer een blinker armer.

Van snoek weinig activiteit, maar zeker weten dat ze er zitten.

Dit kan bijna niet anders, af en toe wat tikjes van baars.

Even later pluk ik er weer een kleintje uit.




Het ruikt gewoon naar snoek maar het kost moeite om ze wakker te schudden.

Ook helemaal niet erg, we zitten nog vroeg in het seizoen.

Even later toch weer een baars, en weer redelijk formaat.



Die baarzen zitten er, dus snoek ook makkelijk zat.

Ik die nog een worp onder een brug, en weer een blinker armer.

Zo leer je het water kennen, niet te veel onder bruggen gooien dus.

Ik moet weer aan de slag met blinkers, of spinners maken

Dat is minder, ik moet er wat zuiniger mee omgaan en minder risco nemen denk ik.

Naderhand klapt er net voor een brug een snoek op de spinner.

Vlug schepnet uitschuiven, dit duurt weer te lang allemaal.

Dat speelt door mijn hoofd, en weg snoek.

Dan even later weer een spinner weg da's nummer 4 ik ben er weer klaar mee.

Ik wilde toch al stoppen, 1,4 kilometer struinen en 3 baarzen en twee snoeken lossen.

Dat is mooi, maar geeft ook aan dat het niet het top weer is wat het moet zijn.

Het water, daar kan ik nog niet veel over zeggen.

Het ziet er perfect uit, alleen nog een aantal keer bezoeken om te kijken of het echt en dan ook echt perfect is.





Dan maar weer aan de terug tocht beginnen.

En op naar een volgend avontuur en A JE TO.







2 opmerkingen:

  1. Beste Age,

    Ik bekijk je blog graag en met veel plezier. Complimenten voor alle mooie foto's. Maar misschien mag ik je een kleinigheid ter overweging geven. Die duim in die uitstulpende baarzenbekjes, daar heb ik echt moeite mee (je bent hierin overigens niet de enige). Het zal wel van de Amerikanen komen, die zo hun largemouth bass beetpakken. Maar dat zijn dan nog grote vissen. Wie hier in Nederland bij baars met die stoerigheid begonnen is, ik weet het niet, maar met snoekbaars of snoek zijn ze zo dapper natuurlijk niet. Bij sommige karpervissers is het ook een tijdje mode geweest om die duim in die bek te duwen, maar ik geloof dat het daar al weer op z'n retour is. Wat is het idee of het gevoel erachter? Een gebaar van dominantie? Ik weet het niet. Maar bij mij roept het afkeer op. Ik schrijf anders nooit iets wat misschien als bemoeierig of belerend zou kunnen worden opgevat, maar in dit geval neem ik de moeite, juist omdat ik je blog verder zo waardeer. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

    Vriendelijke groet, -Hans-

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het toont de vis mooier, voor mij persoonlijk is er niks mis mee.
      Zoals je kunt zien wordt de baars volledig ondersteunen.
      De bek wordt niet onnodig opgerekt.
      Ze kunnen hun bek verder openen, zeker als je ziet wat er in verdwijnt.
      Ik snap je punt natuurlijk.

      Verwijderen

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...