zondag 17 augustus 2014

wat is er toch aan de hand!


Wat een gedoe zeg de laatste tijd!
Het is moeilijk om een rakkert in de pan te krijgen.
Of doe ik iets gigantische verkeerd!
Ik weet het echt niet, wat is er toch aan de hand.
Nu schreef ik al dat ik de maand Augustus sowieso al slecht vind.
Maar het schijnt nu echt waarheid te zijn.
Of komt het door de vele regen van de laatste tijd!
Ik ben nu de laatste paar keer met de belly boat oppad geweest maar om te zeggen dat de snoeken de pan in vlogen.
Vorige week belly boaten, en dan toch een uurtje of vier.
Ik moest echt flink mijn best doen.
Resultaat een flinke hoosbui en een losser 2 meter vanaf de belly boat.
Deze ga overigens wel mooie sport door een paar keer mooi het water uit te springen.
Maar bij deze vis bleef het dan ook.

Nee geen fijne middag de regen had dan wel weer iets knus!
Maar niets in de pan, en dit terwijl ik er goede hoop op had.
Daarna ben ik zondag middag nog even geweest om te kijken of een voorjaars stek, ook een zomer stek is.
Maar ook hier weinig te halen op een klein snoekje van 58 cm na die wel een enorme bijt wond had.

En ook hier bleef het bij, de visserij moest ik staken ook weer regen!
Regen is niet erg maar in je TShirt nee dat gaat te ver.
Dan afgelopen vrijdag!
Ook hier 1 pot ellende geen snoek tegen gekomen en toch ook weer een paar uurtjes
flipperen.
Het weer hielp toen ook niet mee heftige hoosbuien, wat een weer.
Nee momenteel, hou ik het even voor gezien!
Het wordt ook hoog tijd om de spullen na te lopen hoor!
Vandaag constateer ik dat er de slip van een reel zijn werk niet al te best meer doet.
Dit moet op het Ierse Lough Derg toch echt niet gebeuren!
Dan hebben we de poppen toch echt aan het dansen.
Na thuiskomst, ben ik gelijk maar aan de schoonmaak van de reel begonnen!

Na dat hij echt geheel uit elkaar is geweest,
en alles weer netjes schoon en ingevet is kan de reel weer in elkaar!
Dat is gebeurd de slip werkt weer.
Het geheel nam wel wat tijd inbeslag, maar het was nodig.


Dan vandaag zondag is het tijd om de reel even te testen.
Dus toch nog weer even naar de waterkant.
Nu kan ik gelijk nog even mijn tweedelige Fox Rage Jerkbait hengel uit testen!
De eerste worpen voelen onwennig aan.
De hengel ligt vreemd in de hand de trigger krult om je vinger dit ben ik niet gewend.
De reel lijkt stroef te lopen, ietsje olie zou niet overbodig zijn.
Tijdens de sessie begin ik wel aan de hengel te wennen.

Dus dat is niet het probleem!
Het remmen van de reel dit kan een smeer probleem zijn.
Na een uur of twee vissen en geen aanbeet besluit ik terug te gaan.
Ik heb een herfst gevoel!
Paddestoelen zwammen op de bomen, kastanjes die al volop in de boom hangen geven dit gevoel.

Maar aan de aanbeten is dit niet te merken het is niets en het wordt niets vandaag.
Ik besluit op de terug weg naar de overkant van het water te gaan daar zag ik een mooie zwam in een boom.
Dat is dan de vangst van de dag!
Onder het lopen neem ik alles eens goed in mij  op.
Aan de reel ligt het niet dat stroeve gooien.
Het is de combie aas gewicht werp gewicht hengel te ligt aas op een te zware hengel.
En de reel mag een drupje olie.
Op de slinger!
Bij de boom aangekomen met de zwam, doe ik toch strak langs de oever langs nog een paar worpen.


En dan eindelijk, eindelijk duikt er een kleine rakkert op!
Vlak bij de kant schud deze rakkert van 45 cm even met de kop en verlost zich van de haak.
En geniet weer van zijn of haar vrijheid.
Vorig seizoen was ik op tilt geslagen nu niet.
Maar het wordt wel weer tijd voor een mooie vangst.
Nu is het echt tijd om alles na te lopen in te pakken.
Lijst maken wat er mee gaat.
Misschien vroeg maar echt nodig!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Age,

    Één troost, het is niet alleen bij jou slecht met de vangsten. Ik hoor meerdere vissers om me heen dat het erg slecht is. Normaal heb je nog wel eens een kolk in het water of wat dan ook, maar heb zelfs dat ik na een uurtje of 3 vissen nog geen teken van leven heb gezien in het water. Terwijl ze er toch echt moeten zitten. Ik heb het vermoeden dat het een combinatie van het warme water en de vele regen is, maar dat is een pure gok. Hopelijk trekken de vangsten snel weer aan.

    Groeten JP

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelfde verhaal een beetje...want in de zomer vis ik lekker op baars viel me wel op dat ik weinig bijvangsten had van snoek.
    Vorige week daalde de temperatuur en meteen veel snoeken gelost en ook gelukkig nog wat gevangen de grootste snoeken waren 75 cm.
    Das een behoorlijke sport aan een licht hengeltje.
    Je moet maar zo denken er komen vast weer top dagen!

    Gr.Robert

    BeantwoordenVerwijderen

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...