zaterdag 23 november 2013

Heilige Witte Kat!!

Gisteren weer een dood aas sessie!
Zo het was weer mogelijk om een middagje te gaan vissen Rogier belde mij of ik ging vissen.
Hij weet inmiddels dat ik de vrijdag middag vrij ben, en dan is een afspraak gauw gemaakt om te gaan vissen.
Dus de vrijdag middag stond vast, Rogier zou om 12.00 bij mij op het werk zijn en van daaruit samen verder naar een vis stek.
Maar het liep, iets anders, gelukkig voor mij ik moest toch nog op het werk iets afronden en hoefde dan niet als een gestrest iemand gelijk in de auto te springen. En zo konden we rond 12.30 wegrijden, maar eerst nog even bevroren sardienen halen bij de plaatselijke visboer, gelijk werd er nog een grote bak kibbeling met saus ingeslagen. Wat een goede en lekkere kibbeling hebben ze daar, misschien wat vaker daar halen, want er si een duidelijk verschil tussen kibbeling en kibbeling.
En zeker hoe ze gebakken zijn en bij deze visboer kunnen ze dat perfect, om je vingers bij af te likken.
Dat moet sowieso wel wat hoe maak je anders je vingers schoon. Zo na deze boodschap en lunch konden we er tegen aan en de koude in want warm was het gisteren niet echt, we moeten nu nog aan de kou gaan wennen, na de temperaturen van de laatste tijd.
Na dat we eenmaal op de snelweg zaten, zagen we in de verte al dat er een file in aanbouw was dus we konden nog net een andere route kiezen, zodat de rest van de reis vlot verliep.
Totdat ik natuurlijk op het laatst weer zat te dromen!
Maar al met al waren we rond 13.30 op de plek waar we wilde zijn, de spullen vlug de auto uit en klaar maken om te vissen.
Er waren al twee vissers bezig dus de ruimte was beperkt, wil je een beetje dood aas vissen moet je af en toe ook wat verplaatsen, en dat werd nu een beetje beperkt.
Dood aas vissen doe ik zoals ik al een geschreven heb door om het uur soms eerder een stuk door te schuiven. Mijn mening is hierin dat als je in een uur geen aanbeet heb je gewoon even verplaatst en de snoek op zoekt. En tot nu toe werkt dat wel al zou het kunnen zijn dat je het misschien een keer te snel doet. Mijn hengels werden het eerst klaar gemaakt voor actie daarna de hengel van Rogier, Rogier wil er altijd het mijne van weten en dat is goed, niet dat ik bij het dood aas vissen de wijsheid in pacht heb want dat is niet zo, ik zie mijzelf nog steeds als beginner ondanks dat ik er al een par snoeken door heb gevangen..
Bij de uitleg van de opbouw van de dood aas montage heb ik Rogier alles zelf laten doen, dat is de beste manier wel door aanwijzingen natuurlijk. Ook had hij op het internet al wat voor studie gedaan dus had het gauw door, en zo zaten we dan met drie hengels af te wachten, of er een snoek zou toe happen.
Nadat we al goed en 45 minuten zaten en constant lastig gevallen werden door eenden, meerkoeten zwanen futen en een vrouw die zo nodig eerst brood vanaf het balkon ging voeren en naderhand nog een emmer water over onze dobbers gooide. Was het tijd om de hengels een eindje door te schuiven, en dat ging op de nu volgende wijze: Ik draaide de twee hengels van mij in en ging ze uitstallen op stek twee. Daarna stoel en mandje op halen van stek één tijdens deze terug tocht naar mijn stoel en mandje kom ik de witte kat van vorige week zondag weer tegen!
Dan zou je wel denken daar heb je hem weer met zijn kat, maar inderdaad ik , moest gelijk weer denken aan afgelopen zondag de kat liep nu over een brug en gelijk kwam dezelfde gedacht weer op van afgelopen zondag het verhaal van de Egyptenaren tijden het langs die kat aflopen dag ik laat ik maar wat lieve gebaren daar dat beestje doen en zo ging het hard op dag lieve kat piessst, piessst  prrrrr, prrrrrr. Dan zou je wel denken die is gek maar je weet het toch maar nooit wat er gebeurt, en alle beetjes helpen en misschien ook deze kat weer! Terug bij Rogier stoel en mandje gepakt en samen met Rogier naar mijn hengels die net enkele minuten waren uitgestald op stek twee.
Een meter of tien daarvoor dacht ik wat gek mijn dobber is verplaatst! En nog iets dichterbij wat gek de dobber gaat er vandoor, dus ik als een gek naar de hengel sprinten want dit is natuurlijk vis snel werd de lijn strak gedraaid en aangeslagen, en de spanning stond erop de spanning van snoek aan de lijn. Vlot met wat actie kwam er een mooie rakkert van 72 cm op de kant Rogier stond dit met grote ogen gade te slaan.

Bij mijzelf was het ongeloof ook groot en verteld Rogier weer van de kat nadat we de snoek terug hadden gezet vanuit de pan! Rogier is niet van het bijgeloof gebeuren, maar ik begin er nu toch wel een beetje in te geloven in dat bijgeloof. Het is wel raar dat je er aan denkt en het ook weer gebeurd en dan echt binnen enkele minuten een snoek op de kant komt hier door!
Want meer dan een minuut of drie zou het niet zijn geweest!
Na dit voorval nog een goed 40 minuten op deze stek daarna nog twee andere stukken geprobeerd maar geen aanbeet meer geregistreerd.
Het was donker toen we de hengels in de auto deden en weer huiswaarts keerde.


Op naar een volgend dood aas avontuur en A JE TO!!
Dit was snoek nummer 100 van het seizoen.

Toch nog even na gelezen op internet er bestond wel een heilige Birmaanse kat.
Maar die zag er niet uit als mijn heilige witte kat!

Katten in het oude Egypte

Alle moderne huiskatten hebben hun prinselijke leventje aan de wilde Egyptische kat te danken. Zo’n 4000 jaar geleden veroverde dit dier de harten van de mens en werden ze voor het eerst als huisdier gehouden. Maar hoe is dit in z’n werk gegaan?


Domesticatie van de wilde kat De Egyptenaren waren in het bezit van enorme graanvoorraden, netjes opgeslagen in schuren. Dit graan diende om de vele tienduizenden werkkrachten te voeden verantwoordelijk voor het bouwen van de piramides en tempels. De bewakers van de graanschuren hadden regelmatig last van muizenplagen. De vraatzucht van dit ongedierte zorgde voor grote verliezen, tot ze merkten dat de wilde Egyptische katten wel erg goede jagers waren… Ze begonnen deze katten te fokken tot ze een kattensoort hadden die klein en dapper was. Daarnaast was het ook belangrijk dat de katten een aangenaam karakter hadden tegenover mensen. Ze zetten de katten in als wapen tegen de muizen en de graanvoorraden waren gered! Bovendien ontstond zo de eerste gedomesticeerde kat: de Egptische Mau. Dit kattenras bestaat tegenwoordig nog steeds.


De Egyptische Mau
Dit kattenras ziet er prachtig uit met zijn elegante lijf en grijze gevlekte vacht. De vachtharen zijn kort en zijdezacht en hij is in het bezit van een stel mooie groene ogen. Qua karakter is dit kattenras over het algemeen erg levendig en speels. Hij is sociaal tegenover andere katten. 


De kat, een heilig dier
De katten stegen langzaam maar zeker in aanzien in de Egyptische cultuur. Rond 1.000 jaar voor Christus was de kat in Egypte een heilig dier geworden. De Egyptenaren vereerden zelfs een kattengodin, Bastet genaamd. Ze had de macht om een zonsverduistering op te roepen en werd ook met vruchtbaarheid geassocieerd. Ze had een belangrijke plaats in de Egyptische godsdienst. De tempel Bastet bij Bubastis in de Nijldelta werd het centrum van de kataanbidding. De kat had ieders hart veroverd, zelfs de farao’s hielden katten in hun paleizen. Mishandeling van dit ‘heilige dier’ werd zwaar afgestraft. Zo werd een soldaat die met zijn strijdwagen een kat overreed zelfs ter dood veroordeeld.


Kattige kunst
Er werden later prachtige muurschilderingen gevonden waarop Egyptische katten afgebeeld staan. Er zijn ook heel wat indrukwekkende kattenbeelden gevonden in en om de piramides.


Overlijden van de Egyptische kat…
In Egypte was het de gewoonte om bij een overlijden de eigen wenkbrauwen af te scheren als teken van rouw. Ook bij het overlijden van een kat werd deze traditie uitgevoerd. Sommige katten werden gemummificeerd om hen een plaatsje in het hiernamaals te garanderen. Ze kregen ook geschenken mee in hun graf. Ze werden daarna op speciale kerkhoven begraven. Prins Tutmosis, de broer van farao Akhnaton, legde zijn dode kat in een vergulde kistje en liet dat in de grafkamers van zijn broers piramide bijzetten. Vlakbij de grote piramide van Cheops werd een kleine piramide gebouwd, die als graf diende voor de zeventien katten van deze farao.


Verspreiding naar Europa
De Egyptenaren dachten dat zij hun macht en voorspoed voor een deel aan hun katten dankten, daarom was het uitvoeren van katten streng verboden. De kusthavens werden streng gecontroleerd op illegale uitvoer van deze heilige dieren. Zo kwam het dat er in Egypte lang katten rondliepen die nergens anders voorkwamen. Tot de Romeinen het land overnamen… de huiskat werd al snel naar Europa gebracht en verspreidde zich door handel en zeevaart razendsnel over het continent.


De Egyptische Mau is zijn koninklijke status nooit vergeten, hij gedraagt zich tegenwoordig nog even sierlijk en staat graag in het middelpunt van de belangstelling!

Ook deze katten leken niet op die heilige witte kat van mij!
Wel de afbeelding van het beeldje van de kat.
 Die heilige kat die ik tegen kwam zij wel MAU, MAU zou het hem dan toch geweest zijn!!! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...