maandag 5 augustus 2013

Leerling!

Het is op dit moment echt te warm om te snoeken, de temperatuur blijft maar klimmen.
Een echte afname van de warmte hoeven we even niet te verwachten, zo is het vrijdag en het weekend kan volop beginnen maar vissen zit er even niet in echt te warm!! Bij thuiskomst vanaf het werk staat de thermometer op 35,9 graden PfffffffffffT  wanneer gaat de warmte iets minder worden.
Op het werk is er weer een oude bekende komen werken het gaat om Rogier, deze is voor stage een jaartje naar Finland geweest de mazzelaar. Ik wist het wel als ik daar heen kon vissen, vissen en nog eens vissen. Het is het land van de duizend meren, en de Kerstman in het Fins, Joulupukin Paja.
De naam Finland heeft de betekenis van, veen land en is zo genoemd vanwege de talrijke hoogvenen.
Ook de Finse benaming voor land, Suomi heeft deze betekenis.
Maar nu even genoeg hier over er zit daar in ieder geval zat vis en ook veel snoek, en die zijn daar erg mooi van kleur. Nu is Rogier dus weer terug van weg geweest en vroeg aan mij of ik nog wel eens ging vissen. Dat kon ik dus wel beamen, hij had wel eens zin om met mij mee te gaan en weer even weg wijs gemaakt te worden in de vissers wereld. Nu wilde hij vrijdag al maar mij net even iets te warm dus. Na dat ik de mobile te voorschijn had gehaald bleek dat Rogier  vrijdag middag verschillende keren al had gebeld. Dus  heb ik hem in de avond maar even een sms gestuurd of de zaterdag middag goed was de temperatuur zal dan ongeveer een graad of tien lager zijn en er zou redelijk wat wind staan dus eigenlijk wel een ideaal plaatje. De water temperatuur is dan eigenlijk nog niet uit de gevaren zone, maar laten we het proberen. Dus de afspraak werd gemaakt Rogier zou rond een uur of drie bij mij zijn en we gaan dan met mijn auto verder. Met één auto rijden is dan net even makkelijker, beter te verplaatsen! Ik zocht wat water op waar ik zeker van ben dat daar nog wel eens een snoekje kan liggen. Dit is makkelijker als je een leerling bij je hebt. Nu is het zo dat Rogier vroeger nog wel een heeft gevist dus werpen gaat hem denk ik nog wel gemakkelijk af dit verleer je niet zo één twee drie. Bij het water aan gekomen laat Rogier zijn hengel gerij zien maar dit is nu meer zo up to date dus alles kan bijna wel in de prullen bak, beter een museum in want er zitten wel wat spulletjes bij die daar heen kunnen. De hengel is ook niet echt geschikt misschien voor het werpen voor een spinner maar dan houd het ook op. Dit geeft verder niet, met elke hengel is wel een visje te vangen als je maar op de juiste plek bent. Even later tovert Rogier nog een Rode Screaming Devil  uit zijn pukkel (schoudertas) ook deze is nog uit wereld oorlog nummer twee hij is van zijn opa geweest.
Dit soort spulletjes horen thuis op je vis kamer of schuurtje! Ik zou er niet meer mee vissen zonde van die spulletjes hij had ook nog een Rapala plugje van een jaar of 30 oud. Maar we gaan verder de SD(screaming devil) is het aasjes wat zeker moet gaan werken, deze heeft hij afgelopen week gevonden, meer uit het water gevist samen met een boom stronk. Dit geluk heb ik nou bijna nooit en dat terwijl ik vaak zat langs het water loop. Meestal gooi ik er zelf wel ergens één in een boom.
Rogier moet er nog even wat dreggen aan doen dan is hij er klaar voor.
Terwijl hij de dreggen erop doet en veel vragen op mij af vuurt. Heb ik er al een paar worpen op zitten. Er zit bij mij vlak voor mijn voeten in een hoek een plakkaat drap in het water. Hier voor langs laat ik de Buster even in het zakken en gelijk duikt er een kleine rakkert van 45cm op de Buster.
De eerste is gelukkig weer binnen Rogier staat vol verbazing te kijken, dit was ook wel weer heel vlot!
We doen hier op dit stukje nog enkele worpen, en gaan dan verder aan de overkant van de weg.
Het water is behoorlijk begroeid met waterplanten wat het vissen behoorlijk bemoeilijkt.
Maar door vissen is het devies de waterplanten daar zitten liggen ze tussen voor of naast.
Rogier vraagt mij nog waaraan ik kan zien of er eventueel snoek zit na een korte uitleg eb wijzen naar steekt hij hier weer iets van op.
Ik wijs hem nog een plek aan waar hij maar eens moet gooien, ik hoef niet zo nodig een snoek te vangen dat komt vanzelf wel weer. Rogier plaatst zijn worp op de aangewezen plaats, maar beland net iets op een paar rietstengels, en klein rukje aan de lijn doet de SD belanden in het water en gelijktijdig duikt er een mooie rakkert op zijn SD. Eerst denkt hij dat er waterplanten aan zitten maar, heeft al vlot door dat dit vis is. De leerling heeft geleerd verdere uitleg is niet nodig, alhoewel vragen heeft hij genoeg en dat met betrekking op aas en hengels molens en reel.
Daar moet geld in worden geinvesteerd, een beetje uitleg is voldoende even goed de forums afstruinen daar is genoeg te halen.
Intussen is de rakkert op de kant even meten 73 cm een foto en terug in het water deze rakkert.
WE pakken hierna nog even een ander stuk maar dit levert niets meer op en zo komt er ook een einde aan deze korte middag vissen.
We doen dit nog wel een keer over misschien dat Mike The Pike er dan ook weer bij is.
Dan de zondag zou dit een rustdag gaan worden Rogier had nog in de middag willen vissen.
Maar ik moet ook een beetje rekening houden met het thuis front, en er wordt dus niet gevist(ook niet helemaal waar).
Door de warmte hebben we besloten lekker even langs de rijn te gaan kijken de hond mee, zwembroek mee, en de hengel natuurlijk.. Dit is weer een moment om lekker met de zwembroek aan met de hengel het water in te lopen en toch nog wat worpen te doen en dit keer op Snoekbaars of Baars.
Na toch wel heel wat worpen en het verspelen van verschillende shadjes vind ik het genoeg . Ga nog even een paar slagen zwemmen en dan even lekker van het uitzicht genieten. Ook krijgen we nog even visite!
Daantje de hond vind dit helemaal niets een paar van die koeien die dom naar haar zitten te kijken wild blaffend probeert ze die te verjagen maar dit leidt tot niets.
Dan komt hier ook weer een einde aan de dag, en is et weekend al bijna weer voorbij gevlogen.
Ik ga de spullen maar vast eens klaar zetten voor Ierland dit weer is niets en even een maandje pauze is ook niet gek.
De reels kunnen opgespoeld worden met nieuwe lijn, kunstaas dozen zijn al gepakt en volgepropt het blijft bij twee dozen. Meer dan genoeg hebben we hier aan enkele sleep aasjes en de rest werp spul.
We houden rust zodat we met zeer veel zin en passie het Ierse water weer onveilig kunnen maken.

Op naar een volgend avontuur!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vogels kijken.

Ik.heb weer wat gefotografeerd de laatste tijd. Hier het resultaat. Veel kijk plezier. ...