zondag 30 december 2012

Nog even voor 2013!!!

Vanochtend toch nog even een stukje struinen, het kan nog net voor het eind van het jaar.
Oudjaarsdag moet er nog gewerkt worden en een Nieuwjaars snoek zit er niet want er moeten weer de nodige handjes geschud worden dus, moest er vanochtend maar een snoekje gevangen worden.
De weergoden waren mij gezind een mooi straf windje en een enkele bui en dat is net het weer waar ik zo gek op ben. Voor de juiste stek hoefde ik niet al te ver te rijden en ik kon dan goed twee en  een half uur werpen, en dit moet toch voldoende zijn om er een rakkertje uit te hengelen. Bij het water aangekomen kreeg ik de eerst flinke regenbui al over mij heen, het water was in tegenstelling van afgelopen Vrijdag mooi helder dus als er een snoek zin had om de Buster te pakken zou ik hem mooi zien aan komen en niet verast worden. Het werpen kan beginnen voor het eerste stuk kon ik mooi alle tijd nemen en goed uit vissen! Deze stek is verdeeld in verschillende stukken dat af en toe wordt onderbroken door een weg en dan wordt het water weer verbonden met duikers die daar onder door lopen, en dat zijn de hotspots voor vandaag. Ik ben hier nu al verschillende keren geweest en wordt steeds weer verast door verschillende snoeken die een aanbeet uitlokken, maar de kans om de aanbeten te verzilveren lukt niet erg. Dus om dan een paar keer de zelfde stek af te vissen kan de moeite waard zijn om een snoekje te pakken. Wel is dan weer de kans groot dat je toch ook weer een zelfde snoek aan de haak krijgt, maar dit nemen we dan maar voor lief, snoek is snoek en of het dan een enkele keer de zelfde is dat hoort er dan maar bij. Nadat ik het eerste stuk heb gehad en op het eind daar van nog even grondig langs de daarbij behorende duiker goed afwerp, levert mij dit  toch nog een mooie aanbeet op. Alleen de rakkert laat gelijk de Buster weer schieten, zonde, zonde mopper ik, iets beter had ik op moeten letten ik zat tijdens het binnen tikken van de buster alweer met de volgende worp in gedachten. Dit zijn momenten dat je meer zit te kijken waar je de volgende worp doet en richt je net niet je ogen op de Buster maar op die volgende plek. het was toch een rakker van dik over de 70 cm en tegen de 80 cm aan. Dan doe ik nog een paar pogingen om hem in de pan te krijgen maar zonder resultaat. Dan maar aan de andere kant van de duiker kijken of hier wat zit.
Hier komt tijdens het werpen nog een klein ventje kijken, die ik enkele weken geleden ook al tegen kwam hij dacht toen dat ik de een of andere bioloog was, dit omdat ik de snoek aan het meten was en op de foto had gezet. Het ventje zal ook het eerste uur nog wel met mij op lopen. Na een worp of vier komt dan de eerste rakkert in de pan 54 cm.
De man achter mij vond dit toch nog wel een joekel van een snoek( ik weet wel beter er zit nog genoeg van een stuk groter formaat). Het ventje wat met mij mee loopt heeft de grootste verhalen over voorens van wel een halve meter snoeken zo groot als walvissen, de verhalen zijn bij hem nog sterker als twee weken geleden!! Al die vissen heeft hij aan een bamboe hengel gevangen op zich knap werk als het de waarheid betreft, misschien moet ik bij hem in de leer! We struinen stug door todat ik weer bij een hoekje aan kom en dat ook eindigt bij een duiker . Dit zijn net weer de stukken waar je iets kan verwachten, en zo gebeurd het ook de eerste worp geeft al een volger en die volger blijft volgen ook na worp tien maar een echte aanval zet hij niet in de "Pipo de Clown'' ik laat hem verder met rust, ik laat me niet in de zeik nemen! ik kom je straks wel halen en dan krijg je met de Buster te maken! Dan weer aan de andere kant van de duiker ook daar moet wat liggen te wachten alleen blijft het bij een flinke kolk en meter of tien vanaf het stuk waar ik was begonnen met werpen. Dan maar kijken of hij als nog zin heeft in een verse Buster, maar wat ik ook doe hij laat zich niet zien. Dan maar weer naar het volgende stuk dit werp ik helemaal uit ook hier niets dan nog maar weer flink werpen bij de duiker op het eind er van. Hier duikt er endelijk weer één vol op de Buster en 67cm komt in de pan en kan gelijk worden bruin gebakken in de Croma.
Dan begint de tijd te dringen het ventje loopt nog steeds mee, druk pratend, het gaat mij het ene oor in het andere oor weer uit! Ik loop nu door een stuk waar ik weg zak in de klei tot aan de rand van de laarzen en het ventje volgt gestaagd op zijn nieuwe gympen en zondagse spijkerbroek. Tot bijna aan zijn knieën zak hij in de klei maar blijft mij volgen. Kijk hier heb ik dan weer schik in dat soort dingen maakt een dag al weer goed ook al vang je niet veel, zijn moeder zal er wel weer blij mee zijn dat hij lekker onder de klei thuis komt. Dit zijn de kleine struiners in de dop! De nieuwe visser voor de toekomst. En net dat ik een worp doe schiet de Buster vlak langs de neus van het kleine ventje die hierna achter over kiekelt met zij reet in de klei nu zit hij helemaal onder de smurrie. Boos waarschuw ik hem nog dat hij niet zo dicht bij me moet lopen, de ene keer staat hij hier dan weer daar en dit is dan zijn beloning een broek stijf van de klei. Op een gegeven moment weet je echt niet meer waar hij loopt, na dit gebeuren gaat hij toch maar naar huis. Ik werp nog een paar laatste stukjes uit, en ga dan nog even naar de stukken waar ik de volger en de losser had, maar die laten zich niet meer zien. En zo komt er weer een einde aan een kort maar vruchtbaar ochtendje werpen.
Ik ben weer tevreden met wat ik heb, maar nu moet er toch nog weer eens gekeken gaan worden of er dit bijna aflopende seizoen nog een keer een metersnoek (rakker) gevangen kan gaan worden.
Dit moet ik maar eens gaan proberen op wat groter water met de Bellyboat daar moet ook weer eens lucht in geblazen worden, een nieuwe waadpak is er voor besteld en dan gaan we maar weer eens te water.

Dus op naar een volgend avontuur!!

En trouwe lezers van dit Blog een Prettig en Gelukkig nieuw aankomend jaar 2013!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vogels kijken.

Ik.heb weer wat gefotografeerd de laatste tijd. Hier het resultaat. Veel kijk plezier. ...