zondag 8 juli 2012

Donders en bliksems (zoals mijn vader altijd zei)!!!

Vandaag ben ik er ondanks de regen toch maar een paar uurtjes op uit gegaan. Eerst was het debedoeling om vroeg in de ochtend te gaan,maar na een onrustig nachtje slapen, werd ik pas rond 7.45 uur wakker en de slaap zat er nog volop in. Vrouwlief kwam laat thuis van een verjaardag, dus daar werd ik wakker door gemaakt, en dat was al rond 1.30 in de nacht.Naderhand rond 3.45 kwam zoonlief(lat lief maar achterwege)nog eens samen met vriendin pas thuis en de stomkop die ik ben had tegen de vrouw gezegd dat hij niet thuis zou slapen, dus de deur was op slot en op de haak, dus ik werd uit bed gebeld. Ja en dan is de nachtrust goed verstoord, zeg maar gerust overhoop gegooid; DONDERS EN BLIKSUMS!! Weg nachtrust, maar toch stond ik rond 9.00 uur naast mijn bed en begon maar wat huishoudelijke taken te verichten, en het Bellyboat tochtje dat in de planning zat werd uitgesteld naar vroeg in de middag (laat in de ochtend). De spullen lagen al in de auto, dus dat was al verzorgd en daar hoefde ik me geen zorgen meer over te maken. Vlug heb ik nog twee bolletjes met vissticks naar binnen gewerkt, dit doe ik altijd een beetje ter camouflage, zodat de snoek mijn menselijke geur niet herkent (ze ruiken toch niet zo goed heb ik pas weer gelezen).
De Koi karpers zaten goed op het voer (niet dus) en dat gaf weer goede moed enmisschien  konden de vangsten alvast geteld gaan worden. Ik rekende mezelf al rijk, een mooi meter snoekje zag ik wel zitten en dat moest mogelijk zijn op zondag. Het weer zat ook lekker mee, het had al vanaf gisterenavond flink geregend en dan houdt niets je tegen voor een Bellyboat tochtje. Regenjas over de kleding aan en dan ben je goed beschermd tegen weer en wind! Dus zoals gezegd, na de huishoudelijke taken kon ik dan weer op avontuur. De vrouw moest nog even zeggen dat er onweer op komst was (DONDERS en BLIKSEMS) komt dat even goed uit, daar houd ik nu net van, dan kunnen er misschien nog een paar mooie plaatjes worden geschoten. En zo ging ik rond 11.30 uur richting het water. De regen hield niet op, maar dat deerde me niet, het waadpak was al aangetrokken voordat ik wegging.
Er was gelukkig weinig verkeer op de weg dus het was een snel ritje naar de waterkant, de spullen gingen de auto uit en vissen maar weer. Tijdens het te water gaan zag ik dat er vlakbij nog een karpervisser zat, dus moest ik daar eerst maar met een flinke boog omheen en dat ging verder zonder problemen.
Daarna konden de eerste worpen te water. Dit keer werd er niet begonnen met de Buster, maar met een Swimbait fastsinking van Spro, deze had ik pas geruild voor een ander aasje dat ik niet of nauwelijks gebruik, dus was dit weer een welkome aanvulling op de kunstaas box.
Na een meter of dertig zag ik aan de kant een auto staan, dus ik keek al goed of er niet nog een karpervisser bezig was, maar kon niets ontdekken wat daar op leek, dus doorflipperen en werpen.
Todat na nog eens twintig meter verder een heftig gebrul over het water galmde: WEG, WEG!!!, DONDERS EN BLIKSEMS, wat nu weer. Stond er toch weer zo'n karper pyramide tussen het hoge gras verscholen, en ik zat toch ruim 60 meter uit de kant. Wat een druktemaker, drie hengels heeft hij uitgeworpen. Het is en blijft een beetje naar volk, hoe moet ik zo'n Rambo nou ontdekken als hij met z'n camo tentje zo tussen het gras zit verscholen. Vlug flipper ik maar weer verder, ik maak me hier verder niet meer druk om.
Nog geen twintig meter verder  heeft de Rambo nog een hengel uitstaan. Hebben ze nou de gehele plas nodig om een karper te vangen? Ik ga binnenkort ook maar eens met vier hengels tegelijk snoeken, misschien vang ik dan ook nog eens wat. Maar ik ging verder en de worpen met de swimbait schoten van de reel. Het eerste deel van de plas had ik nu wel afgeflipperd, flinke regenbuien moest ik trotseren, maar van snoek was geen vin te bekennen. Ik had pas mijn waadpak voor de tweede keer geplakt onder bij de hak, maar weer sijpelde er water de laars binnen. Wat maakt het uit, ondanks de regen is het lekker ronddobberen, het enigste dat ontbreekt is snoek (en toch verwacht ik er een paar). Ook kom ik het zwanenpaar weer tegen, de jongen die ze hebben beginnen al aardig te groeien. Pa zwaan begon zich al weer een beetje op te winden en kwam weer mijn richting uit. Ik deed maar eens een paar worpen zijn kant op en het werkte, hij draaide zich weer om en liet mij verder met rust. Ik wasn nu ruim over de helft van de plas en het stopte wonderwel met regenen, zelfs de zon brak door. Ik deed nog maar eens een worp en tijdens deze handeling pakte ik ook even een sigaret en net toen ik de hengel had neergelegd en mijn sigaret wilde opsteken, zag ik mijn hengel wegschuiven van mijn benen. Vlug moest ik hem grijpen en aanslaan. Hoe is het toch mogelijk dat je op dit soort momenten een snoek aan je aas krijgt.
Atijd als je even wilt relaxen krijg je een aanbeet. Vlug pakte ik de snoek, maar hij glipte weer tussen de vingers uit en vertrok in de diepte. Ik schatte hem toch op 63 cm. Helaas pindakaas, maar ik ging door. Dit stuk van de plas stond vol met waterplanten, dus misschien zit er meer in. Zo'n honderd meter flipperde ik verder en had toen weer een aanbeet. Dit keer bleef de rakker hangen (rakkertje, net 40 cm schat ik hem).
Nog een paar worpen, DONDERS EN BLIKSEM, ik zat op een hotspot. Ik had nog een volgertje, en toen bammes weer een snoek, Deze was rond de 48 cm ook deze kwam in de boot. Daarna nog een volger, dus eindelijk weer een beetje actie. Daarna was het niets meer. Het begon weer lekker te regenen en zo kon ik weer aan de terugtocht beginnen .
Verdere vangsten bleven op de terugweg uit, ondanks de verwoede pogingen om nog een snoekje te verschalken. De spullen konden de auto weer in en ik ging weer naar.Al met al toch weer bijna  4 uurtjes op het water geweest.
Op naar een volgend avontuur!!!!


2 opmerkingen:

  1. Via volgers van mijn blog kom ik op de blog van jou terecht. De komende tijd eens lezen waar je je mee bezig houdt maar gezien de bellyboot vind ik wel iets van mijn gading.

    vrgr Klaasjan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oke klaasJan,
    Nou dat bellyboaten is wel wat hoorlekker relaxen op het water in plaats van er naast.
    Lekker flipperen zonder enige vorm van haast te hebben en eens goed de kantjes uit te peuteren.
    Het is net of dat je in je luie stoel zit maar dan met een hengel in je hand.
    grt
    Age

    BeantwoordenVerwijderen

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...