maandag 16 december 2013

De oren gewassen!!

We hebben het vandaag maar niet over wat er de afgelopen week gevangen is wat dat was ronduit slecht. Niet dat er niets is gevangen maar gewoon niet noemenswaardig en dus niet iets om over naar huis te schrijven. Het is die gehele week behoorlijk taai geweest , eigenlijk het hele seizoen is niet sterk veel kleine snoek. Kleine snoek is op zich niet erg aan was genoeg, maar hoeveel gaan het er overleven! De aalscholvers liggen voortdurend op de loer en daar zijn die kleine rakkers toch echt niet tegen op gewassen vooral niet op de ondiepe stukken water, er moet echt wat aan gedaan worden deze Zwarte snoek weduwe de kop in te drukken te decimeren klinkt hard maar er zijn er veel te veel van.
 
Maar het uitzicht op een leuk weekend stond in het verschiet de zondag zouden er twee gasten komen van het forum, en ik had daar behoorlijk zin in.
Dus werden de voorbereidingen getroffen voor de zondag 15 December!
Zondag zou vroeg beginnen de nodige nieuwe aasjes waren ingeslagen, ik moet toch goed voor de dag komen. De twee mannen vinden altijd dat ik leuke snoeken vang, en dan moet je jezelf toch een beetje bewijzen ook.
Maar vissen blijft vissen en dat is onvoorspelbaar wat het brengt.
Na een zware en slechte nacht door weer eens een koliek aanval was ik lekker vroeg uit de veren, en de spullen waren gereed.
De gasten 1 uit Brielle en de ander uit Nijmegen, de twee broers  Jok en Michiel zouden rond 7.30 en 8.00 uur bij mij aanwezig zijn.
Stip op tijd waren deze mannen, en na een warm onthaal door een mooie Groene fles oude Bokma jenever (Al drink ik bijna gen alcohol deze fles zou zeker niet misstaan tussen mijn collectie)en een lekkere appeltaart die de mannen hadden meegebracht was het ijs al snel gebroken, dit zijn van die jongens waar je gauw mee aan de praat raakt en dat onder het genot van een bakkie leut en een glas.
Die oude jenever die sla ik nog wel een keer aan!
Na deze koffie pauze konden we op weg en de wildste verhalen kwamen naar boven.
Ik vroeg Jok en Michiel ook het bijgeloof verhaal van als je binnen een minuut of 10 de eerste snoek vangt het de rest van de dag niet veel meer is. Maar de jongens geloven daar niet in, we zullen het zien en geloven. Bij het water aan gekomen was het na een minuut of 10 raak Jok pakt de eerst snoek van goed in de 70 cm.
De eerste rakkert is in de pan, we hebben de rug nog niet toegekeerd of Jok lost nog een redelijke snoek!
Alhoewel het water troebel is gaat dit wel weer snel en gladjes te gladjes deze eerste snoek!
Het weer is goed zuidwestenwind ik geef aan na die tweede aanbeet dat ze wel eens los zouden
kunnen zijn!
Even later heeft Michiel ook een volger, in die tijd heb ik nog geen vis gezien en verbaas me hier over. Ondanks het troebele water kun je het kunstaas redelijk goed volgen, en als wij dat kunnen kan een snoek het zeker, en er zit hier echt genoeg.
Maar het duurt lang voor snoek nummer twee die ook weer gelost wordt door Jok.
En dan even later pakt hij dan wel snoek nummer twee goed tegen de 70 cm, deze rakkert had zijn neus al eerder laten zien, Jok moest toch nog wel even een paar extra worpen doen om hem echt wakker te schudden.

En dit terwijl ik daar onder de spoorbrug aan de andere kant ook een paar worpen had gedaan en ook aan deze zijde.
Net aan de andere kant had ik nog een mooie rakkert die ik maar net aan kon raken voor dat hij weer van de haak schoot deze rakkert was 71 cm. En dit weet ik, omdat ik  hem de week er voor ook al had gevangen!
We gaan verder nu is het Michiel die een beuk op zijn hengel krijgt Jok en ik aanschouwen het gevecht tussen Michiel en de snoek die het kunstaas toch die onderwater weet te houden af en toe een flinke kolk, maar er is enige twijfel te bespeuren bij Michiel!
Na toch wel een behoorlijke dril komt er toch wat anders naar boven dan een dikke snoek,
een dikke reusachtige brasem.
Eigenlijk kort een minuut of wat voor deze vangst hadden we het er nog over, of het vaak voorkwam dat er wel eens een brasem of wat anders aan de haak wordt geslagen en dan gelijk krijgen we dit, een slijmerige dikke brasem.
Verder is het moeizaam vissen weinig tot geen actie de snoeken liggen erg vast, actie de mannen hebben er zin in ze genieten van de polder en dat is het belangrijkste genieten van deze dag.
Maar ik zal ze toch graag nog wel wat meer vis willen laten zien, echt kennis laten maken met deze mooie polder wateren.
En zelf, wil ik er toch ook nog wel wat extra's zien te vangen!
We zetten door gaan eerst de auto even ophalen die staat ruim twee kilometer terug geparkeerd.
Ik wil ze nu toch een hot spot laten zien, maar eerst de auto en dan weer terug.
Nadat we de terug en heen tocht hadden overwonnen konden we weer wat werpen, maar dat werpen leverde ook niets tot weinig op. Jok stond toch echt op en hot spot te werpen had wel wat beroering op het water gezien maar kwam terug ik moest hem echt met een worp overtuigen dat er wat zat. En deze worp was gelijk raak een rakkert, van goed tegen de 70 cm  en dat weet ik lost na goed wild spartelend mijn swim bait uit zijn bek te werken. Deze rakkert heb ik een keer of twee gevangen en onderhand een keer of 10 gelost en nu weer hoe is het mogelijk ik moet echt nog en keer terug ik wil hem nog wel een keer zien of hij gegroeid is.
Kort er voor was ik dat nog aan het vertelen! Ik kom echt nog een keer terug voor deze rakkert hij moet er echt maar dan ook echt  nog een keer  uit.
Verder hadden we hier geen actie dus we gingen maar weer naar nog een mooi polder water hier in de buurt.
Maar ook daar weinig tot niets ik een kleine volger van een centimeter of 35 Jok een aanbeet en Michiel geloof ik ook nog een volger, maar dit weet ik niet zeker, en dit terwijl er zat snoek zit op dit stuk. Het is mij wel duidelijk dat ze niet los zijn, en intussen worden mijn oren gewassen door ene Jok. Die er toch duidelijk zin in heeft dat dacht ik al eerder te zien aan zijn grijns.
We pakken na dit stuk nog maar even een ander stukje mee op de route die ik wil volgen vandaag.
Hier pakt Michiel dan eindelijk zijn eerst rakkert van de dag 58 cm en dat weet ik, ook deze heb ik al eens gevangen. Ze staan er van te kijken dat ik welk snoeken er liggen, wat snoeken betreft heb ik een aardig goed geheugen zo over de jaren heen kan ik de snoeken die ik heb gevangen en de stekken aardig onthouden. Maar wat dat betreft zou dat bij karper vissers het zelfde zijn.

Op dit stuk pak ik gelukkig ook nog snoek nummer twee , 59 cm.

Verder ook hier op deze stek geen snoeken meer, en we gaan kijken of er groot spul te vangen is op naar de volgende stek van de uitgestippelde route. Normaal stippel ik geen route uit maar wil deze mannen toch wel even wat vis laten ruiken. Krijg wel de indruk dat het aardig lukt, alleen jammer dat ze niet echt los zijn. Op de volgende stek zijn al een paar jongens aan het dood aas vissen, na een praatje schijnen ze nog niets te hebben gevangen wel en los schieter en dat over enkel uren vissen daar is dat niet veel.
Wij hebben toch al wat jagend rakkers op deze stek gezien en geef de mannen toch wel de garantie dat hier echt grote rakkers zitten( nu nog eruit halen). Nu is eruit krijgen een echt ander verhaal,!
Na een goed 20 minuten is het Jok die een flinke aanbeet krijgt en deze na toch een leuke dril weet te verzilveren. Er komt een mooie dikke dame van goed 83 cm op de kant en in de pan, jongens roep ik nog de pan staat al op!
Echt een mooie dikke dame deze snoek, en weer die grijns van Jok!

Deze heeft mij duidelijk de oren gewassen, die zijn weer even schoon, Ik ben zo in verwarring dat ik niet eens meer weet welk aas ik aan de lijn moet binden om nog snoek op de kant en in de pan moet krijgen.
Ach eigenlijk heb ik ook wel weer schik ik kan laten zien dat hier toch wel vis zit en niet alleen maar sterke verhalen schrijf. Michiel heeft het duidelijk ook wat moelijker hij is een gedreven karper visser de foto's die ik gezien heb liegen er duidelijk niet om!
En hier met snoeken veegt zijn jongere broer even de vloer met hem aan met mij als bezem.
Michiel laat het er niet bij zitten fanatiek vist hij door, en pakt naderhand toch ook nog een leuke snoek van goed 70 cm.
We werpen deze stukken nog een paar keer extra uit maar het levert hierna niets meer op het is ook mooi geweest.
De mannen hebben nog een stukje te gaan in de auto drinken bij mij nog even een bakkie leut.
We spreken af de volgende keer in Brielle, eens kijken en dan neem ik, een stuk zeep mee om iemand de oren te wassen! Ik moet trouwens nog even een ander aasje kopen de één of andere swimbait van ITT!
Na dat de mannen weg waren heb ik toch maar een paar glazen oude Bokma Genever genomen ik moest dit even laten bezinken.

Op naar een volgend avontuur en A JE TO!
De teller staat op 131 stuks!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vogels kijken.

Ik.heb weer wat gefotografeerd de laatste tijd. Hier het resultaat. Veel kijk plezier. ...