vrijdag 26 oktober 2012

Terug in de tijd of komt die tijd weer terug!!!

We gaan maar eens terug in de tijd, toen de varkens nog Knorretje en Knorretje heetten, en onder de modder zaten en nog echt stonken naar varken. Miss Piggy was toen nog niet eens geboren.
Toen de auto's nog niet in de aantallen aanwezig waren zoals nu, en de auto's ook nog echte auto's waren.
We praten hier nu ook nog over polders en dorpen, waar de kromme Rijn door heen stroomde en niet opgeslokt  werd door de nieuwbouw die er nu aanwezig is, ook het vallei kanaal wat toen nog rustig stroomde en zijn weg kon vinden. Jos weet hier alles van, zittend aan de waterkant met zijn bamboe hengeltje vissend op voorntjes en kleine baars bij het Gat van Van Dam (of dit zo is weet ik niet, maar je moet toch wat verzinnen). Ik weet het van mijzelf nog wel, struinend langs de Kromme Rijn waar mijn eerste snoek werd gevangen met een goedkoop blinkertje en een glashengeltje van de Hema. De eerste paling heb ik daar nog zwemmend gevangen, gewoon met de hand. Dit was een wedstrijd wie de eerste zou vangen, de winnaar kreeg een gulden. Daarna ging dat met de oude bamboe hengel van mijn opa die veel hengelpulletjes had en zijn eigen dobbertjes maakte van stekels van een stekelvarken en ander recycle materiaal van dieren. Toen werd er niets weggegooid, snoek ook niet. Die ging echt niet retour het water, maar moest mee ten eerste al om thuis te laten zien en daarna naar oma die hem dan lekker in de pan gooide en ging bakken. Ook baars en grote voorn ging mee de pan in.
Eigenlijk waren we toen niet anders dan de Polen, Duitsers en de Belgen (er zijn ook goede Belgen hoor) van nu, die moeten nog worden opgevoed met de opvoeding die wij jaren geleden al hebben gehad, dit dat ze de vis weer terug moeten zetten. Paling ging ook mee naar huis en werd dan schoongemaakt en in stukjes gesneden en dan lekker in roomboter gebakken. Na de glasvezel hengel van de Hema kwam er een nieuwe tijd; weer een glasvezel hengel, maar dan een dure, één van 125,00 gulden met een Garcia Mitchell 908 molentje die toen ook nog rond de 50,00 gulden was. Dit was veel geld voor die tijd.
De molen heb ik nog, de spinhengel helaas niet meer. Deze was wel van Engelse makelij en goede kwaliteit. Van wie ik de eerst plugjes heb gehad weet ik niet meer.
En enkele spinnertjes van opa.
Dat waren nog eens tijden al hoewel ik nu toch echt meer snoek vang dan toen. Misschien dat ik nu vaker ga dan toen en niet zo gauw naar huis ga als ik een uurtje niets vang, (dat zal het echt wel zijn)


Ik riep toen ook nog niet "'DUIZEND BOMMEN EN GRANATEN'' als er iets fout ging. Je gooide toen ook geen fietsers van hun fiets af met een stuk kunstaas en als je richtng het water gooide zat je ook niet vast aan een raam van een appartement of aan een paar tuinstoelen (Jos weet hier alles van). Nee, die dingen zag je toen niet zo gauw aan de andere kant van het water! Trouwens, mijn eerst karper heb ik ook nog 40 jaar geleden gevangen, dit bij het Fort Rhijnauwen, en dat aan een vaste hengel. Ik zat toen eigenlijk op paling te vissen.

Toen ik  de karper op de kant moest halen moest ik nog zelf het water in om hem op de kant te krijgen, want voor een schepnet was geen geld. Deeg maakte ik toen van brood custard en suiker en dat ving best goed.
Pieren kwamen uit de mestpluis en maden werden gehaald bij de slager, die had altijd wel een rottend stuk vlees buiten om de hoek van de deur liggen en dat kostte helemaal niet. Je kon ze gratis en voor niets zelf tussen het vlees wegpulken! Zo kan ik nog wel uren doorgaan, maar eigenlijk heeft dat geen zin, die tijd komt echt niet terug, of misschien toch wel nu met deze recessie. Er zijn zat vissers die geen werk meer hebben en nu zelf hun pieren weer moeten steken en zelf deegjes moeten maken of een dobbertje in elkaar gaan frutselen. Ja, je kunt er nog lang over mijmeren, lopend langs het tuinpad van je vader of op de step, op de step naar Purmerend. Al kan ik mij niet herinneren dat ik ooit een step heb gehad. Of toch wel? O ja, een houten met één wieltje voor en twee achter, zo'n gammel ding!
We houden er maar weer over op en gaan misschien gewoon van het weekend weer vissen op snoek met toch wel betere pluggen of Jerkbaits. En als we een snoek vangen gaat die gewoon weer terug het water in.
Laten we die maar sparen, misschien komt er wel een tijd dat we ze alsnog weer moeten vangen en mee nemen naar huis om op te eten.

Op naar een volgend avontuur!!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...