zondag 28 oktober 2012

De laatste uit de sloot!!

Vanmiddag maar weer even vlakbij huis gaan vissen, gewoon een paar uurtjes er op uit.
Even kijken of er in de ondiepe slootjes nog wat te halen is, stekken waar je normaal niet al te vaak komt. Meestal bezoek je bepaalde stekken één keer per jaar of zelfs om de twee jaar. De reden is dat je er nog niet veel hebt gevangen, of dat je denkt dat er niets te vangen is, of omdat er te veel gevist wordt en dat je daarom niets vangt, of omdat de Polen, Duitsers, Hongaren, Bulgaren en Halvegaren er alles wegvangen.
Nu begon ik op een plek  waar de Polen, Duitsers, Bulgaren en Halvegaren alles hadden weggevangen (zo dacht ik ten minste), het is de plek die bij iedere Nederlander wel bekend is en ook bij Polen, Duitsers, Bulgaren, Hongaren en Halvegaren, tenminste als die in auto's handelen of hebben gehandeld of wel eens op die plek een auto hebben gekocht. Maar zeker is deze plek bekend bij heel hengelend Nederland. Het is de plek waar iedere visser wel eens wat hengelspulletjes heeft gekocht, of tweedehands rommel: "'De Veemarkthallen van Utrecht''. Hier liggen nogal wat slootjes omheen. Dit zijn ook weer van die slootjes van 'terug in de tijd', slootjes waar je vroeger ook nog wel eens ging vissen.

Zo af en toe kun je er wel eens een rakkertje of rakker vangen, alleen werd dat de laatste jaren wel minder. Ze verdwenen nog wel een op de barbecue, en dan vooral bij de genoemde oosterburen en dat meestal van de maandag- op dinsdagavond en nacht. Maar vandaag zal ik daar mijn slag eens gaan slaan, gewapend met Jerkbaithengel en Buster en vol goede moed zal ik ze daar wel gaan vangen. Nadat ik de auto op een mooi plekje had geparkeerd kon ik aan de slag. Een paar mooie duiketjes werden onder vuur genomen door verschillende goed geplaatste worpen met de Buster. Na nog geen tien minuten kwam het eerste rakkertje op de kant.
Voor zijn grootte zat hij redelijk in het velletje: 56 cm. Dit rakkertje gaf me veel vertrouwen, het geeft aan dat er nog wel wat in de buurt moet zitten. Maar bij het teruggooien van de snoek komt er gelijk een man op mij aflopen: "'Je Hebt Wel De Laatste Weggevangen."' Ik kijk gelijk verschrikt op van mag ik hier niet vissen of zo?? Ik vraag de man: "Hoezo de laatste? Is de rest weggevangen door Polen, Duitsers, Hongaren, Bulgaren en Halvegaren?" De man antwoordde dat de sloten gedempt gaan worden. De toevoerstukken  van de sloten waren al gedempt en de vissen zijn er uit gehaald en herplaatst over andere delen van Utrecht. In totaal zijn er in de slootjes 120 snoeken gevangen en die jij nu hebt is zeker de laatste. De sloten gaan dicht voor de geplande nieuwbouw op de plek waar de Veemarkthallen hebben gestaan. Daar gaan we weer, weer zo'n stuk nostalgie door de plee gespoeld, weer een stuk dat verdwijnt door de nieuwbouw. Misschien gloort er nog hoop aan de horizon dat er nieuwe stukken water voor terugkomen, maar dat weten we pas als er weer gebouwd gaat worden.
In ieder geval heb ik de laatste gevangen en weer terug mogen zetten in dit slootje. Geen wonder dat hij de Buster zo gretig pakte, hij zal wel honger hebben gehad. Ik ben hierna maar gelijk naar een andere stek gegaan kijken of daar misschien de snoeken uitgezet zijn van de sloten die gedempt gaan worden. Je weet maar nooit, 120 snoeken is een behoorlijk aantal en als ze dan net in die sloot zitten kun je er een hoop vangen op een dag! Op de andere stek duurt het wel even voordat de volgende rakker zich aandient. Dit is ook weer een stek van je vangt ze er wel of je vangt ze er niet. Dus eigenlijk vandaag niet, op één na dan die 54 cm lang was.
Het zal hier toch ook niet de laatste zijn op deze stek? Want nadat het hele stuk was uit geplozen bleef het bij deze rakker! Dan maar weer een andere stek bezoeken, al deze stukken sluiten eigenlijk aan op de afgesloten stukken van de Veemarkt. Op de deze volgende stek wordt ook weer alles goed afgeworpen en eindelijk, op de laatste paar meters daarvan mag er weer en klein rakkertje op de kant van 53 cm schoon aan de haak. Zal dit ook weer de laatste zijn op deze stek, want voor de rest was het niets!
Op naar de laatste stek van deze middag, kijken of er hier ook nog één te halen valt.
Weer vliegt de Buster over het water, misschien wordt het tijd om eens een ander aasje te gaan gebruiken. Misschien ligt het aan de Buster dat er niet veel gevangen wordt, of is alle snoek weggevangen? Op deze stek is het nog niet echt wild. Het is hier tot ook weer op het laatst dat er een snoek op de Buster duikt. Deze is met een lengte van 50 cm de kleinste van de middag.
Ik doe nog een paar worpen op de weg terug, misschien dat er nog een snoekje ergens dicht tegen de kant aan ligt. Nog een worp nu op een stukje met wat meer begroeiing en waar ook een stuk gaas over het water hangt en dat soort worpen moet je precies plaatsen. Niet net  zoals ik doe precies op het gaas, want dan ben je gelijk je dure Buster en dure titanium onderlijn kwijt. Hier is geen kunstaas redder tegen opgewassen. De afstand is te groot omlopen om de Buster op te halen en dan is de enige oplossing om de draad door te snijden. Zo komt er weer een einde aan de middag, we gaan weer naar huis .
Onderweg naar huis maar eens goed nadenken waar we aankomende vrijdag heen gaan en welk aas of welke hengel met aas we gaan gebruiken. Misschien moet de spinhengel maar weer eens mee.
Maar eigenlijk wil ik eens een seizoen vol uitvissen met alleen de Jerkbait hengel met als aas alleen de Buster en eens kijken hoeveel snoek met alleen dat aasje uit het water is te hengelen.
We zullen zien hoe of wat het zal worden. Waar ik ga vissen zal ik nog wel zien. Daar kan ik nog bijna een week over nadenken, er zijn nog genoeg stekken te bezoeken.

Op naar een volgend avontuur!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...