donderdag 12 maart 2020

Hengel in aanbouw.

Het roofvis seizoen zit er bijna weer op, dus we komen weer uit de roofvis roes.
Nu ben Ik niet echt vaak op snoek geweest.
Maar al met al wel de visjes gevangen.
De laatste mooie was, nog goed aan de maat met zijn 93 cm.



Maar dat seizoen loopt dus teneinde, en er zal misschien nog een enkele keer gevist worden op snoek.
Maar dan houd het ook op, het is bijna 1 april.
De lente is onderweg, de andere hengels kunnen uit het vet, en de haken worden geslepen op naar mijn witvis periode!
Ik kijk er weer naar uit, achter de karpers aan.
Ik hoop er wat meer te gaan vangen als voorgaande jaren, dus iets meer er weer op uit.
Ik voel me gelukkig weer wat beter dus meer energie, alhoewel dat nog wel eens wisselt.
Maar tot nu toe weer plannen zat, en dat noem ik een goed teken.
Zo heb ik erg veel zin om ook op ruisvoorn te gaan vissen de mooie goudklompen, met hun mooie rode vinnen.
En het liefst de grote, nu heb ik al een mooie vlokhengel.
Maar één erbij is geen overbodige luxe.
Zo wilde ik er eerst een zelf maken, en als je dan alles gaat berekenen kom je toch nog op hoge bedragen uit.
Alle spullen die je nodig hebt.
De juiste hengel op de kop tikken, dan het strippen van de hengel het weer opbouwen.
Daar moet je ook nog de mogelijkheden en ruimte voor hebben.
Nu zou dat nog wel kunnen, maar stel al de spulletjes zijn gekocht en het mislukt.
Dat zou zonde zijn, na lang zoeken en de aankoop van een hengel hiervoor.
Blijkt deze hengel toch veel te mooi te zijn om uit elkaar te halen.
Gelukkig heb ik een deal kunnen sluiten met de verkoper dus wat hengels geruild voor deze Orvis Seven Eleven #4 uit de jaren 70/80.
Het dunt gelijk mij  hengel verzameling een beetje uit.




Na enig schoonmaak werk van de hengelkoker
Ook de onderkant (but) de tekst  weer van nieuwe verf voorzien.
En zo blijkt deze hengel een pareltje, en colectors item te zijn, alles is compleet.
De waarde waar voor hij te koop stond euro 125,00 is verdubbeld naar euro 250,00.
En blijft nu in mijn bezit, ga er lekker mee vissen.
Dus niet ombouwen van vlieghengel naar vlokhengel.
Straks dan maar met de vlieg achter de ruisvoorn aan.
Dus de zoektocht ging verder, en zo kwamen er weer genoeg hengels op Marktplaats voorbij.
Maar veel te duur voor het beoogde doel, ombouwen naar vlokhengel.
Dan weer het overwegen kosten, en dan kom je tot het besluit om toch maar te laten bouwen.
Al met al wel wat duurder, maar een hoop hengels zien op te ruimen, tegen een goede prijs.
En wat anders weer terug kopen.
Dus weer wat hengels verkocht, en gelukkig met winst.
Zo is de te laten bouwen hengel een stuk dichter bij gekomen.
Nu nog wat bij wie en waar, dat was ook nog een hele puzzele.
Nu had ik al een tijdje een Feather van Cor Spinhoven op het oog.
Recensies waren we goed onder de CJ W hengel verzamelaars.
Maar vinden was een ander punt, nu werden ze wel weer gemaakt onder het zelfde type maar door een andere bouwer.
Maar deze heeft ze niet op voorraad.
Dus even lekker vasthouden en testen voelen zien zat er dus niet in.
En dat testen voelen zien, wil ik toch wel graag zeker als het een hoop geld kost euro 475 00, (verkochte hengels).
Dus wachten, of de stap maar wagen en de hengel laten bouwen zonder zien en voelen.
Nee het wordt wachten, nee bestellen, wachten.
Het wordt wachten, nu had ik nog wat spul nodig om Spinners te bouwen!
Dus op naar Utrecht, Traditional hengelsport.
De eigenaar Ton Temming bouwt ook hengels.
Maar daar ga ik niet voor, maar toch komt het ineens wel ter sprake.
Maar voor mij niet weggelegd te duur, voor mij.
En praten, en praten toevallig heeft hij een Fair Play brasem hengel staan, en even voelen.
Wat een zwiepert net zo'n hengel heb ik ongeveer staan met een kapot oog.
Ik wil er al tijden vanaf maar lukt maar moeilijk.
Hij heeft nog wat staan, en toevallig The Feather 4!
Dus ik vraag in al mijn nieuwschierigheid of ik deze hengel even mag voelen vasthouden even voor het gevoel, wat een toeval dat deze hier staat.
Nou geen probleem, hij is van een klant en heeft hem van die, en die gekocht maar er zit een tik in
Niet best dus, maar gewoon testen kan.
Bij het vasthouden was het gevoel er niet wat ik er van had verwacht, niet zoals bij de andere CJW hengels.
Eigenlijk zwaar teleurgesteld dus, ik zeg tegen Ton wat een zwiepert het lijkt bijna een Fair Play
Hij knikt, wat een tegenvaller, vele anderen vinden het een zeer fijne hengel, ik helaas en teleurgesteld niet.
Hup spulletjes gekocht weer naar huis.
Het zelf bouwen komt weer naar boven dreunen, weer zoeken naar hengels bieden op MP.
Maar het zit er niet echt tussen, weer rekenen.
Fair play brasem hengel intussen verkocht gelukkig.
Dus weer rekenen, overwegen toch the Feather kopen bij rodvisons, tegen beter weten in.
En dan straks iets hebben wat een zware teleurstelling is.
De Feather bij rodvisons is geen Feather 4 net wat korter dus misschien minder een  zwiepert!
Nee ik wacht dinsdag is Traditional hengelsport open.
Ik ga toch kijken wat er te koop is en wat het bouwen van een vlokhengel echt kost.
Het contact met Ton is goed, ik heb wel eens een mening  gehad die anders is.
Ik vind spullen nog wel eens te duur bij hem, hij weet ook dat ik dat vind.
Maar begrijp het wel, winkel personeel het kost geld.
Maar hij neemt de tijd voor mij, al vele gesprekken eerder, tijd is geld en één twee uur sta je zo te kletsen.
Dus ja wat is er dan nog duur aan de spullen, ook deze tijd heb je gratis met goed advies.
Maar nu ik wil een vlokhengel, the Feather is nog niet uit mij hoofd.
Ik vraag hem nog een keer om vast te houden, en hij staat er nog.
Hij kan nee zeggen, de hengel staat in de werkplaats.
Maar haalt hem te voorschijn, zet hem in elkaar en zwiept er zelf wat mee.
Geeft hem aan mij, is best een mooie hengel verder.
Dan weer in mijn handen even wat tikken, maar nee het voelt niet lekker in de hand.
Het zwiept en zwabbert te veel.
En of dit dan zeer gevoelig vist, nee dat geloof ik niet miJn mening is dat je geen contact gaat voelen tijdens het vissen.
Geef mij maar een hengel met pit en direct contact, tikken voelen.
En lekker in de hand voelen.
Ik vraag Ton wat zijn de mogelijkheden, en zeg hem dat ik vrijblijvend even wil weten hoe of wat.
Verschillende blanks komen te voorschijn, hij weet nu ongeveer wel wat ik wil.
Maar toch een flinke bos komt uit het magazijn.
Eerst 2 glas blanks, ze voelen goed maar ik wil iets anders.
Dan komen er twee carbon blanks, de eerst voelt perfect aan.
En dat nog zonder kurk en ogen, ik wil hem iets langer.
De volgende, perfect iets van de vorige maar net iets beter ook kaal zonder het kurk en ogen.
Naderhand topoog erop, verschil ja iets is bijna niks maar het is er.
Volgens mij heeft hij wel de zelfde smaak als ik.
Of ik die van hem, dat zal eerder zo zijn.
Eigenlijk wilde ik nog langer, maar dat gaat ten koste van het contact.
Dat willen we niet, dit zou het kunnen worden,ik ga weer rekenen.
Hij komt nog met zeer veel uitleg, de tijd wordt ervoor genomen.
Ton laat ook nog wat split cane hengel blanks voelen half afgebouwd, maar vakwerk.
Veel, en veel te duur voor mij, dan moet ik echt de gehele visverzameling verkopen op enkele hengels en molens na.
2500 euro maar kunstwerkjes!
Nog wat kletsen, en er  komt genoeg bezoek.
Ik besluit dan toch een hengel door Ton te laten bouwen.
Ik ga naar huis, twee uur bezig, kijken en oriënteren en een goed gevoel.
Morgen woensdag weer terug  even de eerste aanbetaling, er zit een prijskaartje aan.
Maar er is ook tijd voor genomen, goed overwogen dus het kan.
Ook mijn eigen naam komt er op, voor de latere verzamelaars geen goed iets.
Maar voor mij wel mijn persoonlijke hengel.
Dus de woensdag maar aanbetalen en hup weer een uur in gesprek materiaal keuze, voor mij al bekend.
Er is en wordt zat de tijd voor genomen, dus wat is dan nog duur.

Ik kan niet wachten op mijn Traditional Masterpiece vlokhengel.
Hij heeft een kleine achterstand in het bouwen, dus 12 weken wachten pppffffffft.
Maar dan heb je ook wat!

Molentje heb ik er al voor de Shimano stradic 1000 serie.


 Molen verzameling.
 Vlokdobbers in aanbouw.




De foto geheel boven is een test voor als ik misschien toch zelf ga bouwen, en dan in laag tempo.
Het beknibbelen van het oude handvat van een hengelblank.
Dus die optie blijft open staan, maar op een laag pitje.
Het zoeken naar een juiste hengelblank voor een zeer kleine prijs.

Op naar een volgend avontuur, met ruisvoorn en karper.
En daar voor misschien nog een snoek of wat!

Op naar een volgende keer en A JE TO!













Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...