donderdag 5 mei 2016

1 mei 2016!



Zondag 1 mei 2016.
Vanochtend rond 10.30 maar weer richting de polder.
Het weer is behoorlijk goed te noemen, bij het wegrijden weinig wind.
Dus mooi, alleen de polder naderend neemt ook de wind toe.
Bij de eerste stek, moet ik al tijgeren.
Deze staat al vol met brandnetels gelukkig nog net bijna tot aan de knieën, maar dat is over een maand wel anders dan komen ze tot aan de oksels.
In eens een geritsel en, en kijk verbaasd naar rechts waar het geluid vandaan komt!
In eens zie ik op een meter of twee afstand, een rode vlek met 2 zwarte oortjes omhoog springen!
ik moet even herstellen, en wordt wakker een vos!
Zoeken naar mijn mobile voor een foto, maar dat wordt het niet een soort paniek situatie!
Dan maar het beestje blijven volgen.
Wat een mooie gezicht, dat is de polder!
Je weet nooit wat er gebeurd, of wat je tegen kan komen.
Mijn dag kan niet meer stuk, wanneer kom je dat nou tegen!
Op deze stek bij het water aan gekomen, geen teken van leven.
Dus verplaatsen naar een heel ander stuk, dat ligt een kilometer of 5 verderop!

Daar aan gekomen kraak helder water en dat is mooi.
Ik zie al gelijk een groepje van 5 schubkarpers van leuk formaat.
Eerst een's wat voeren met krentenbrood, kijken of er enig reactie is uit te lokken.
Dit na 10 minuten observeren geen resultaat.
Ik besluit in plaats van met de vlok, de pen hengel te pakken!
Hup een paar handjes maïs rond de dobber en wachten.
Af en toe voorzichtig kijken of er wat van karper in de buurt komt.
En dat is zo, maar echt trek hebben ze niet!
Inmiddels is het tijd geworden voor een bakje thee, en dat hoort erbij.
Dus de kelly kettle word gevuld met water, en het vuurtje er onder opgestookt!

Wat gaat dat snel in zo'n ketel het water is in no time warm, en ik kan genieten van de rust van het water en omgeving!
Maar ook hier na toch een uurtje zitten geen reactie de karpers zijn inmiddels uit het zicht verdwenen!
Verkassen maar weer op naar de eerste stek dan maar, kijken of ze er nu wel zitten.

Brandnetels zover het oog reikt, en over een maand niet meer door heen te komen, mits je heggenschaar bij je hebt.
Wat een rust heb je hier allerlei vogels hoor je, en je ruikt de vossen urine.
Mooier kan toch niet!
Nou nu even wat voeren dobber het water in en wachten maar weer.
Verschillende brasems zie ik voorbij zwemmen, en zelfs vlak voor de kant blijven liggen!

Het wachten duurt lang, zo lang dat het toch echt, te lang is!
Brasems volop maar karpers hoor maar!
Ook hier na een goed uurtje zitten en een keer verplaatsen, maar weg
En zo verplaats ik naar een ander stuk dicht in de buurt.
Hier aangekomen brasems, Rogier is ook inmiddels onderweg.
Eindelijk schiet de dobber een keer weg, maar vis Nee!
Rogier en ik besluiten het water een b stukje af te lopen, en zien dan wel heel veel karpers,en van flink formaat.
De nodige broodkorsten worden in het water gegooidat, maar we krijgen de karpers er niet actief mee!
Zoals je begrijpt zitten we inmiddels met de korst op karper.
Ook komen we een zeer mooi plasje tegen.
En dan zoveel reeën sporen.
Zoveel heb ik er nog nooit gezien!


Wat een mooi natuur gebied,alleen jammer dat hier ook de beton blokken met raampjes ook in opmars zijn!
Op deze stek is het achteraf ook helemaal niets, de karpers hebben totaal geen zin.
We besluiten nog het stuk van vanochtend te bezoeken.
Maar niet's geen karper te ontdekken.
We gaan op huis aan en pakken het heide meertje maar met de vlok of korst hoen je het wil noemen.
Er zitten jammer genoeg al twee vissers en moeten iets door schuiven!
Dit niet zonder resultaat, de twee vissers zitten er ruim een uur zonder enig karper te hebben gevangen.
Ik plaats mijn korst mooi langs wat riet, en het is gelijk raak.
En nummer 2 gelijk daar weer achter aan.
Dan een tijd later Rogier en die pakt toch een mooie karper.
Dan voor mij nummer drie, en sla er verschillende mis!
En dan Rogier zijn nummer twee.




En zo loopt het weer tegen 21.00 uur, en is het tijd om in te pakken en wegwezen.
Op naar huis helaas, ik had nog wel willen blijven!

En nu op naar een volgend avontuur en A JE TO!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...