vrijdag 16 oktober 2020

Voorafje!

vandaag eerst nog even gewerkt, maar ik zat niet helemaal jofel in mijn vel.
Dus maar een halve dag vrij genomen.
Daarna eerst even naar huis, en van daar uit door naar Traditional hengelsport.
Even een nieuwe hengel uitzoeken en laten bouwen.
Maar was dat maar zo makkelijk, ik ben vorige week een keer geweest.
En de blank, en hengel die ik wil die hebben ze niet en dat kan lang duren met bestellen.
Dat moet uit Amerika komen, en één blank bestellen ze niet.
Dat wordt te kostbaar met verzenden en nog allerlei haken en ogen u met dat Covid gebeuren.
Dus werd ik deze week weer gebeld ze hebben de blank wel in 10 tot 12 gram en 270 cm lengte.

Maar helaas dat zoek ik nou net niet, 8 tot 10 gram lengte hooguit 230 cm liever 215 cm.
Maar dan kom ik in een andere range!
Dus dan gisteren maar even langs.
Toch de 12 grammer gevoeld kijken of hij nog korter kon met de verhoudingen..
Dan weer een spinning serie in de hand, inplaats van de Master piece versie.
Zo blijf je bezig!
Dan dit weer, en dan die weer voelen maar het was hem niet de spinning versie vond ik te strak is er ook alleen in de 240 versie.
Da's toch te lang voor mij, ik wil tussen of onder de Wilgen en struiken door kunnen gooien.
Ik wil precies kunnen werpen, dus de hengel moet dat net hebben.
Zo praten Ton en ik nog over van alles en nog wat, helaas  het houd er mee op.
Ton laat nog zijn spinner, en lepel verzameling zien die hij over de jaren heeft opgebouwd en verzameld.
Er zitten mooie stukjes bij, om te watertanden.
Wat dat betreft neemt hij de tijd, mooie verhalen komen er voorbij over vroeger.
Erik de Noorman komt nog binnen de bekende vliegvisser en vliegbinder  gritst een bos veren uit het rek.
Die gaat maar weer met de mededeling, ik kom volgende keer wel weer terug.
Ton neemt de tijd, ik pak toch nog maar weer even de kale blanks in de handTon meet nog alles na.
Ik zeg toch nee is te lang of net te strak, en ik 240cm is te lang.
Tot op het eind komt hij met een blank voor de nieuwe serie spinning hengels.
Lengte 200 cm 8 tot 10 grammer, dus dan weer de andere nog in de hand.
Het is net weer dat stukje gevoel, na de eerste 2 weer in de hand te hebben.
En dan de nieuwe blank,  dat is hem!
Geen twijfel mogelijk, 200 cm lengte is voor mij ook perfect.
He, he is wel niet de Masterpiece serie, maar deze spinning voelt goed in de hand.
Daarna de componenten nog uit gezocht, en hij kan gaan bouwen.
De blank zelf is mat zwart antraciet, maar krijgt een bordeauxrood ondergrond en blanke laklaag.
Wel iets duurder maar speciaal.
Is voor Ton de eerste hengel op deze nieuwe geleverde blank.
Ik ga het zien, duurt nog wel weer een week of 10, 12 voor hij af is


Ik was er rond 12.50 en vertrek rond 15.20!
Dacht eerst te gaan vissen, en dan pas naar Ton te gaan.
Was een lang gesprek en zoeken.
Maar ga toch nog maar even naar de waterkant, vissen kan maar dan misschien nog een uurtje!
Gewoon gaan en niet treuzelen!
Het weer is eigelijk wel goed mooi zonnetje beetje wind.


Maar de hengel zit in mijn hoofd, en begin aan een minder gemotiveerd vis uurtje vissen.
Maar het weer is goed!
Ik heb de Orvis 6 tot 8 grams hengel mee  en een oude Mitchell 308 molen mee met 16.00 lijn.
Licht oldsckool spul.
Bij de eerste worpen tikken er een paar baarzen tegen de spinner.
Maar echt pakken dien ze niet, het zijn toch wel gretige aanbeten.
Dan eindelijk pak ik toch 2 baarzen, niet erg groot maar ze zijn altijd welkom deze kleine torpedo jagers.


Leuke verassing op deze middag.
Een 50 meter verderop, klapt er vanuit het niets nog een leuk snoekje op van net geen 60 cm.


Wat een fijne sport op dit oude materiaal.
En dan ook nog weer vangen op je zelf gebouwde spinners, wat wil je nog meer!
Maar ik heb jammer genoeg weinig tijd, ik loop weer wat door.

Ik kom dan op een stuk wat voor een roofvisser bij de aanblik ervan al favoriet is.
Maar de momenten dat ik er ben geweest, heb ik er nog nooit een snoek uit kunnen halen.
Maar ja blijven proberen, en enkele worpen geen reactie.
Ik besluit het vanuit een andere hoek aan te werpen.
Ook zonder resultaat, en kom op het punt van de laatste worp op dat stuk.
En na enkele meters binnen draaien van de lijn, een geweldige klap op het water.
De hengel staat gelijk hoepel rond!
Wat een geweld op deze hengel, en de slip perfect op deze oude Mitchell 308 molen van ruim 40 jaar oud.
Het materiaal is natuurlijk totaal niet met het materiaal van tegenwoordig te vergelijken.
Maar de sport is er zeker meer om, geweldig hoe de top buigt, en je moet sturen met de vis.
Dan nog een 16.00 lijn erop , en de zelf gebouwde tandem spinner.

Een mooie 90 centimeter metende snoek op het vochtige gras en in de pan( weer terug in het water).
Ik loop nog even naar een andere mooie stek toe.
Maar daarna geef ik het op, ik wil ook nog een beetje voor de file uit, thuis zijn.
Nu valt het in deze tijd nog wel mee, met de files.
Maar hup naar huis en eten maken.

En voor nu op naar een volgend avontuur en A JE TO!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...