vrijdag 2 oktober 2020

Oeps en grote shit!


Afgelopen zaterdag maar weer een app de ruimte in geschoten.

Om te kijken of Rogier en Mike zin hadden om zondag te gaan snoeken.

Maar jammer genoeg geen van beide had tijd, om mij te vergezellen langs het water.


Dus dan de zondag maar alleen oppad!

Geen wekker gezet en geen haast, maar na een onrustige zaterdagavond, en nacht stond ik nog rond 8.30 naast het bed.

Niks geen douche, snel een paar broodjes gemaakt en richting het water.

De keuze was reuze maar ik koos voor een stuk nabij Breukelen.

Een beetje daar bij de polder, liggen zat mooie stukjes water.

Zaterdag had ik nog wat melk, karnemelk en kaas daar in de buurt gehaald.



Altijd lekker zo vers van de zuivelboerderij.


Dus ik wist wel ongeveer hoe het water erbij lag.

Voor de zondag dus goede schone stukken water.

De zaterdag trouwens eerst nog een lekker stuk gewandeld daar in de omgeving.

En mooi water op de route, helaas volgens mij verboden te vissen.

Maar ik sluit het niet uit dat ik het toch een keer stiekem ga doen!

Maar de wandeling was mooi en een stukje historische route, er heeft ooit een spoorlijn gelegen van Abcoude naar Mijdrecht.

Vorig jaar hebben we er ook al eens gelopen!


































En zo kwamen we uit bij oud station Vinkenveen.

Al met al heen en terug een wandeling van bijna 6 km, in redelijk tempo.

Maar we gingen vissen en dit wilde ik nog even laten zien.

Dus eenmaal bij het water snel weer hengeltje uit de auto, en gaan.

Vandaag de Mosquito 3LV weer mee met een eigenbouw tandem spinner.

Ik vind het bij nader inzien toch een beetje een zwieper van een hengel.

Maar voor de rest wel goed om mee te vissen.

Ook de lijn wil nog wel eens snel op de top draaien.

Dat heb ik totaal niet bij de Orvis A spin, die ik ook mee had.

Maar ik koos voor de Mosquito, en dan blijf ik daarbij.

Het weer was perfect voor deze zondag een mooi stevig windje zuidwest.

Dus perfect, lekker bewolkt!

Aan de slag het eerste stuk levert nog niks uit maar, goed 150 meter verder de eerste beuk op de hengel.

Dan snel het schepnet proberen van de tas te haken, dat geeft nog wel eens problemen.

Dus spanning op de lijn houden, maar wat een gekloot.

Ik krijg het net niet goed uitgeklapt, verlies iets spanning en weg vis.

Je zou zo de hengel op de grond kwakken, maar dat doen we maar niet.

De dader ben ik zelf.

Een mooie ruime 80er gaat er weer vandoor, het is vissen en dit hoort erbij.

We gaan door en een 100 meter verder, kan ik toch de eerste snoek op de kant halen.



We gaan weer wat verder, en een mooi klein sluisje doet het regenwater van afgelopen nacht wat verder in de polder pompen.

Dit zijn altijd mooie stukje om een paar worpen te doen.

De spinner klatst op het water, ook hier hou ik van.

Kunstaas mag van mij met kabaal op het water terecht komen.

Of zelfs wat over het water stuiten, dat geeft wat beroering en maakt de snoeken wakker.

Gelijk duikt  een mooie snoek op de spinner.

Dat geeft mooie sport wat een actie, hengel mooi krom.

En dat heb je dan weer wel met de Mosquito.

Na een mooie dril weet ik een mooie 81 centimeter metende snoek op de kant krijgen.


Heerlijke sport zo op de zondag morgen!

Er komt nog even een bewoner van een vlakbij gelegen huis een praatje maken.

En vertelt dat ef toch wel veel Polen, Belgen en zelfs Duitsers vissen.

Met grote tassen, en daar verdwijnt dan ook de gevangen snoek in.

Ook hier dus al, ze hebben een route van een km of 10.

Jammer dit je hoort het zo vaak hier in de omgeving, en het kost kapitale snoek het leven.

Het gesprek wordt beƫindig, en ik ga weer door steek de weg weer over en nog geen 10 meter verder duikt snoek nummer 3 op de spinner.

Dan wordt het een gevecht, ook met de snoek.

Het net en een tak waar de snoek de lijn in trok, wat een drama dit.

Snoek hangt met spinner en al in de een tak, en weet kopschuddend te ontkomen.

En ook deze ruim in de 80 centimeter.

Dat hebben we dan ook weer gehad, even later pak ik nog twee baarsjes ook altijd welkom.

En nog nieuwe aanwas van snoek!



Toch al weer 3 snoeken in de pan, dus best wel goed verder voor dat stukje water.
Ik ga nog verder, kijken of er nog wat te halen valt.
En ja weer een mooie snoek op de kant, en mooi van formaat.



Ik loop nog een klein stuk water af en los nog een snoek.
Daarna besluit ik er mee te stoppen, voor mijn gevoel heb ik 3 km gelopen.
Achteraf blijkt het 1,5 km te zijn en dan totaal 7 snoeken gezien.
Niet slecht voor een paar uurtjes, ze waren los.
Gezien de stukken waar ik niet kon vissen door de begroeiing.
Een perfect stukje water,  volgende keer een kortere hengel mee op dit stuk.
Je merkt dan gewoon dat je wat moeilijker uit de voeten kan.
Het werpen met een hengel van 240 cm lang, daar tik je mee in de takken.

Op de terugweg werp ik nog een stukje af her en der.
Daarna is het een groot drama, zit vast met de lijn en een kort rukje!
Pats de top breekt net voor het  laatste oog, in twee stukjes Oeps en grote Shit!
Ik kon er op wachten, en zo af en toe dacht ik er ook aan.
Grote shit dus, ik had gewoon moeten stoppen klaar.
Helaas het is gebeurt, zo snel te zien mis ik toch ruim 10 cm top.
Misschien wordt de hengel, er niet slechter maar eerder beter op!
Maar dat is afwachten, de originaliteit is weg van deze hengel helaas.
Volgende week maar eens verder kijken wat ik er mee kan.
Dan Rodvisions maar bellen, en Temming.

Komt het omdat ik vandaag liep te mopperen op de Mosquito.
Komt het door het gezwieper van de top!
Na al die tijd dat ik er mee vis, en dat ik de Traditional hengel heb.
Gaat daar toch meer de voorkeur naar uit de iets stuggere hengel.
Niet dat gezwieper, het preciezere werpen.
Maar ja, kost weer geld dit shit grapje.


klaar, helaas het is gebeurd drama.
Maar dat is afwachten, de originaliteit is weg van deze hengel helaas.
Volgende week maar eens verder kijken wat ik er mee kan.
Dan Rodvisions maar bellen, en Temming.


Nou inmiddels een week verder, ik heb Rodvisons gebeld.
Een nieuwe top kan, en kost nog tegen de 200 euro
Misschien iets minder.
Deze wordt dan door hem opgebouwd, ik kijk dan wel of ik het zelf doe.
Maar dan is de hengel weer compleet, het is wel veel geld.

Iets voor volgendjaar!

Nog weer even bij Temming geweest, ander topoog op de Mosquito en een molen en reel met nieuwe lijn laten spoelen.

En toch even gekeken voor een nieuwe 8 tot 10 grams hengel.
Ik vis niet graag met halfbakken spul, dan mis je ook het plezier.
Nu nog goed nadenken of dat ik voor de spinning serie ga of de Masterpiece serie.
Ik denk zelf de tweede.
Dat is net effe anders en specialer, is een hoop geld maar het kan.
En om eerlijk te zijn vind ik de Traditional hengels toch echt wel wat beter in de hand liggen dan de CJW hengels. 
Maar dat is mijn gevoel en ervaring met het vissen ermee!
Daar verschillen de meningen in, maar het is wat je zelf fijner vind om mee te vissen.

Temming heeft de blank nog niet in huis, dus we kunnen nog even sparen.
Dat is weer iets voor eind van het jaar.

Morgen de Mosquito, in de verkorte versie maar eens uitproberen.
Eens kijken of het tussen de oren werk is.


Op naar een volgend avontuur en A JE TO!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...