zaterdag 26 december 2015

Kerst snoek 2015

Ho,Ho, Ho!
Eindelijk weer even de hengel ter hand.
Ja het gaat weer wat beter, dus nu ook weer eens even een klein beetje vissen.
En wat is er dan mooier om de kerst traditie in ere te houden.
Een kerst snoek vangen!
Vandaag eerste kerstdag 2015, gaan we eten bij schoonmoeders, eigenlijk ook een beetje traditie.
Anders zit dat mensje ook alleen thuis.
Voor mij dan weer een moment, om snel in de pauze even een paar worpen te doen in een van de slootjes achter haar huis.
Zoon Diederick gaat ook even mee, al vist hij nooit.
Vissen kan hij wel het zit in zijn bloed.
Hij heeft al een paar jaar niet echt meer geworpen.
Hij hoeft geen uitleg, het werpen gaat hen goed af.
En zo weet je dat je met een geboren visser te maken hebt.
Jammer dat hij niet wat vaker mee gaat.
Misschien moet ik wat beter mijn best doen om hem mee te krijgen.
Hij weet ook wel waar hij moet gooien.
Zoekt zijn plekjes wel op.
Kleine obstakels langs de kanten.
Zo zonder uitleg, hij heeft er kijk op.
Helaas vangt hij niets, bij mij het zelfde eigenlijk.
Dus het ligt niet aan hem.
In het begin zien we een explosie van jonge aasvis, hij merkte het al gelijk op.
Dus het oog ziet het!
We lopen het stuk af waar het moet gebeuren, ongeveer zo'n goede 150 meter.
Maar helemaal niets, misschien net geen etenstijd.
De terug weg ook weer niets, en toch zit er snoek.
Ik vraag nog aan Diederick om nog even langs de wetering mee te gaan lopen.
Maar hij houd het voor gezien.
We lopen terug, ik zeg tegen hem.
Nog even een worp waar we de explosie gezien hebben.
Hij steekt een sigaretje op.
Ik doe dan de laatste worp strak in het verlengde van het water, en strak langs de kant.
En stuur de Buster onder een flonder door.
De plek, van de explosie!
Mooi tik ik de Buster er onder door.
En dan bam, hangen die rakkert.
Dat heb ik nou altijd met die laatste worpen van mij.
Toch wat vaker doen.
Maar voor vandaag missie geslaagd,  de Kerst traditie zet zich voort met de Kerst snoek.
En fijn om zo''n natte rakkert van een snoek weer in handen te hebben.
71 cm.

Zo dat was het weer.


Op naar een volgend avontuur en A JE TO!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...