dinsdag 30 juni 2015

Jouke Jansma!

Enkele weken geleden, heb eens contact opgenomen met Jouke Jansma.
In een ver verleden visten wij nog wel eens samen met een buurman van mij.
Jouke meer kennis van de buurman.
Maar dat vissen dat deden we best met regelmaat.
Zofwel op roofvis als wit vis en zeevis vanaf het strand.
leuke tijden hebben we bleefd!
Jouke altijd fanatiek met de visserij, bij vis afspraken, stond hij altijd al als eerste aan het water daar ben je Fries voor lekker fanatiek.
En had dus altijd al de eerste snoekbaars of snoek in de pan Paling daar werd ook vaak op gevist tot in de laate uurtjes.
Nu is behoort hij toch tot één  van de beste vissers van Nederland.
Het contact verwatert allemaal druk met ons werk!
Jouke vrhuisd van Amerongen naar ergens in Friesland en geef hem eens ongelijk terug naar die mooie provincie.
Af en toe nog een klein praatje op een beurs, Jouke heeft het te druk met de visserij en ander zaken zoals Snoekrijen en ontwikkelen van kunstaas af en toe een dvd.
Maar dus enkele weken geleden, heb ik hem.toch eens benaderd of ik een keer mee mog bij hem.op de boot.
Nu vist hij alleen met aardige mensen, dus stond er een fles whisky tegenover
Nu vind ik dat in het geheel niet erg!
Dus de afspraak was zo gemaakt, Jouke nam al vlot weer contact met mij op.
Zo stond deze afspraak voor afgelopen zondag.
Zaterdag avond de spullen in de auto voor mij voldoende aas.
Verticaal vissen op snoekbaars vanuit de boot.
Op één  van de reviseren die Nederland rijk is.
De afspraak dus zondag 7.00 op de plaats van bestemming.
Na enig blokkade op de route wist ik daar o. 6.45 te zijn
Jouke, ja Jouke had de boot al in het water, even de hand op stekend.
En natuurlijk in de andere hand de hengel met al een snoek er aan.
Niets veranderd dus nog even fanatiek, misschien wel fanatieker dan jaren geleden.
Snoek en baars had hij al in de pan.
Vlug mijn spullen in de boot en varen maar.
Al een beetje oude koeien uit de sloot.
Had ik al snel de eerste Baars,  bij mij uiterste concentratie!
Even later een snoekbaars je,daarna nog één.
De eerste sinds tijden!
Ha, ha ik zal die Jouke even een poene laten ruiken.
Hierna is Jouke aan de buurt, een mooie dikke baars van 49 cm.
Dat zijn baarzen om jaloers op te zijn!
We gaan weer Door ik pak nog een baars 45 cm.
(foto volgt nog)
Daarna komt Jouke in actie, en zit zo na enkele uurtjes veder op een snoekbaars of 10.
Ik sprokkel er zo af en toe één bij.
Ik verspeel ook bijna mijn gehele collectie plastic en onderlijntjes.
Jouke ook enkele,maar dat hoort erbij!
Verschillende watervogels, en ijsvogels komen er voorbij.
Lekker zo op het water, misschien was ik niet zo sprakzaam.
Maar  dat kwam Door de concentratie.
En daar door valt er veel stress van het dagelijks leven weg zo'n dag doet je goed.
Dat popje laten ruiken, nou dat werde het voor mij niet.De meester visser blijft de meester visser.
Had het  wel stilletjes gehoopt.
Jouke kwam op ongeveer 20 vissen uit ik op 8.
Voor mij al geweldig, ik heb me best vermaakt.
Jouke had toch wat groter spul verwacht,  ik ook wel.
Maar dit voor mij was mooi!
Weer wat lesje geleerd, zeker met betreking tot het verticalen op snoekbaars.
Weer even dat gevoel krijgen.
Daarna boot het water uit
,kreeg nog een goede hand vol met shads.
Man wat had hij een shads bij zich, maar ja das ook normaal.
Bij het uit testen en ontwikkelen ervan.
Jouke ik heb een geweldig dagje gehad bedankt.
En tot een volgende keer in de polder!



Op naar een volgend avontuur en " AJE TO"!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...